Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 105 - Uit het dagboek van een kruideniersjongen

Hilde is medisch psychologe. Een begiftigd, welgemutste dame van middelbare leeftijd. Ze komt uit Gent en heeft hier een tweede verblijf. Ik ben een jongeman, een echt zeekind, steeds stil en naarstig werkend. Ik weet nog goed hoe ze ons kruidenierswinkeltje voor het eerst was ingevlucht omwille van de zinderende hitte buiten. Zij was in het zwart gekleed, de plooien van haar rok bewogen haast niet, de blouse was nauwsluitend. Haar gezicht gezond bruin, de neus, aan de zijkanten wat ingedrukt, eindigt rond en breed. 'In Gent verkopen ze chocolaatjes met passievruchtvulling. Verkopen jullie dat ook?' Meer uit interesse voor haar dan uit plichtsbewustzijn beloofde ik haar de chocolaatjes, zonder haar een datum te kunnen geven. Dit laatste deed ik bewust, om haar te doen denken dat ik het idee zou laten varen. Maar ik liet het idee niet varen. De chocolaatjes werden drie weken later door mij ontvangen. Niet veel later kwam Hilde binnen. Ze streek langs mij, ik nam haar zwijgend zachtjes bij de arm. Verrast bedankte ze me voor de attentie. We praatten nog even en niet eens over het weer, maar over onze verlangens en gedachten etc. Nadien gaf ze mij een kus en weg was ze. Op basis van deze verwikkeling droomde ik innerlijk een ganse dag weg en dit terwijl mijn collega's mij zagen zwijgen, mij hooguit eens hoorden puffen, mijn lichaam steeds agiel bewegend tot aan de magere tenen toe en het hoofd vaker wel dan niet vanaf de nek in een luide frigo verstopt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thomas, ik moet toegeven dat je tekst opmerkelijk is. ;) Ik lees in je bio dat je van mensen met missende hoekjes houdt en een zeemanskind bent van 28. Je schrijft echter op een manier dat ik me in de jaren vijftig waan. Dat vind ik raadselachtig van je. Je tekst is duidelijk van een Belg en wat houd ik van hun vocabulaire. Alleen zal agiel (van het Franse agile) niet voor eenieder duidelijk zijn. Maar dat hoeft ook niet. Lastiger wordt het bij je: luide frigo. Die hele laatste zin is trouwens raadselachtig. Achter: hoorde puffen, hoort m.i. nog een n. Veel plezier hier. Ik lees je graag een volgende keer.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thomas, wat een lieve, attente jongen beschrijf je. Lijkt ie op jou? Vertel me waar ik die lekkere chocolaatjes kan kopen. Ik kom graag langs om je uit de frigo te helpen. Zelf ook oudere dame, dus ik kom alleen uit sympathie, hè? Is het in Blankenberge te doen of Oostende? Groetjes en welkom hier.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili 'Je schrijft echter op een manier dat ik me in de jaren vijftig waan.' Goed opgemerkt. Ik lees eigenlijk uitsluitend vooroorlogse literatuur, meerbepaald dus Kafka, Pessoa en Kierkegaard. Als het wat lichter mag 'De dame met het hondje' van Tsjéchow. Wellicht heb ik onbewust voor een deel hun ideëen en zinnen overgenomen. Ik verkeer eigenlijk hele dagen in eenzelfde romantiek/zweverigheid als hun. @Blavatski Als twee druppels water lijkt hij op me. In de werkelijkheid werk ik ook in een supermarkt vlakbij zee. Qua persoonlijkheid ook even stil en analytisch als de jongeman in dit verhaal. De scène is echter verzonnen. Ik kom trouwens uit Koksijde, een hele mooie gemeente. @Odile Dank voor het compliment! Die had ik even nodig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#zucht Wat een romantisch geschreven stuk. Het roept bij mij ook de sfeer van de jaren 50 op. :thumbsup: Jammer dat ik de laatste zin door de onnederlandse woorden -agiel- en -luide frigo-, niet precies begrijp. Daardoor mis ik het afsluitende beeld en dat vind ik jammer. Prachtig hoe je de vrouw beschrijft!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
#zucht Wat een romantisch geschreven stuk. Het roept bij mij ook de sfeer van de jaren 50 op. :thumbsup: Jammer dat ik de laatste zin door de onnederlandse woorden -agiel- en -luide frigo-, niet precies begrijp. Daardoor mis ik het afsluitende beeld en dat vind ik jammer. Prachtig hoe je de vrouw beschrijft!
Dankje zeer. Wat indien ik 'agiel' door 'beweeglijk' en 'frigo' door 'koelkast' zou vervangen? Aan de andere kant vind ik het gebruik van deze onnederlandse woorden wel iets exotisch hebben.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de andere kant vind ik het gebruik van deze onnederlandse woorden wel iets exotisch hebben.
Dat hebben ze zeker maar moet de betekenis wel uit de tekst blijken anders 'verlies' je de lezer. Maar die keuze is aan de schrijver. ;)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor alles zijn er liefhebbers, Thomas. Ik had geen moeite met agiel en frigo. Vind het een verrijking om een nieuw woord te leren.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor alles zijn er liefhebbers, Thomas. Ik had geen moeite met agiel en frigo. Vind het een verrijking om een nieuw woord te leren.
Nogmaals dank Odile.