Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#101, contractbreuk

Bij deze geef ik mijn opdracht terug. Nee, ik wil geen mens meer zijn, onmenselijk gewoon. Loop hier op aarde wat rond om de boel te verkloten. Kapot, alles moet kapot. Ik kan het niet meer aan om 's ochtends in de spiegel te kijken en te weten dat ik bij deze levensvorm hoor. Destructieve malloten. Ik kap ermee, het is genoeg geweest. Hier zijn mijn kleren, mijn huis, mijn kat, de hele zooi je mag het hebben. Contractbreuk zeg je? Steek dat maar waar de zon niet schijnt. Ah nee kan ik dat niet maken? Wat ga je doen dan? Ik heb helemaal niks te verliezen, ik kom wel terug als vlieg of zo, lekker wat rondzoemen en wat aan hondenkak snuffelen. Comfortabel ja dat is het zeker dat mens zijn lekker elkaar het leven zuur maken, macht verzamelen, consumeeeeeeren en als kers op de taart elkaar de kop afhakken. Oh noem je dat een hogere levensvorm? Laat me niet lachen man. Wij mensen zijn het slijk der aarde, de zuurstof niet waard die we verbruiken. We kweken als zotten een leger om de aarde, ons huis waar we mogen verblijven, zo rap mogelijk om zeep te helpen. Is dat wat je in gedachte had toen je ons bedacht? Ik zet daar een stel op twee benen neer met een grote kop waar veel brein in past en zij zullen het wel regelen daar beneden. Fout gedacht man, ja natuurlijk ben ook jij niet onfeilbaar, fouten maken is menselijk. Maar daar sta jij toch boven? Dat is een van de redenen dat alles hier naar de verdoemenis gaat. Kom naar beneden als je durft en aanschouw de ramp die je veroorzaakt hebt. Nee ik hoef geen dank voor bewezen diensten, laat me gewoon gaan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Han73, Onvervalst nihilisme waar de ik zelf ook deel van uitmaakt. Aardige vorm die goed aansluit bij de titel. s,ochtends 's ochtends

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Han73, Je zet hier een leuke, speelse monoloog neer. Ondanks dat je slechts één stem belicht, die van de ik (Jezus, neem ik aan?), hoor je bijna de ander (God?) tegensputteren. Tussen de regels door hoor je eigenlijk de 'Ja, maar' van zijn kant. Zo krijgt je monoloog een mooie gelaagdheid. Het enige wat ik mis is een expliciet voorbeeld van de mens die het verkloot heeft. Je vat de stommiteiten van de mens nu meer samen onder het feit dat ze er een zooitje van maken, en dat ze de aarde vernietigen. Maar je had dat misschien iets directer kunnen doen. Bijvoorbeeld dat de 'ik' er getuige van is hoe een mooi groen stukje natuur binnen no time wordt omgetoverd tot een lelijke vinexwijk (ik noem maar wat). Dat de 'ik' in ieder geval in een situatie terechtkomt waarvan hij denkt: nu gaan ze echt te ver. Dan is de aanleiding voor zijn resolute beslissing om ermee te kappen nog duidelijker denk ik. Maar verder echt een goede invalshoek!

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verwerkt in de tijd van nu... ik werd er helemaal ingezogen Alles draait om macht en overredingskracht sterk heel sterk Wanneer komt je boek uit ?:) ben benieuwd naar meer!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, dank jullie wel voor de fijne feedback :) @Bedankt janpmeijers, ik heb de schrijffout aangepast. @gastcoach, het is de stem van mij als mens dus niet jezus maar de ik die haar opdracht als mens op aarde terug wil geven. Nee het is niet specifiek om een gebeurtenis die de druppel is maar alles wat er nu op ontploffen lijkt te staan.... Ik merk zelf dat het me teveel wordt. De ene ramp volgt de andere op en allemaal omdat wij mensen alles naar de klote helpen. @Mirabella, oh een boek, nou uhm als ik een uitgever zo gek krijg mijn manuscript uit te geven :) @Annemieke, dank je wel ben heel blij met je commentaar :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De aanwezigheid van 'de ander' heb je inderdaad fraai in je tekst naar voren weten te brengen. De monoloog lijkt hierdoor op een eenstemmige dialoog, waardoor je de aanwezigheid van de ander niet hoort maar letterlijk voelt. Mooi gedaan! Je hebt gelijk, het is vaak een en al puinhoop op deze werled. Maar toch is het belangrijk te blijven geloven in de mensheid. Er wordt ook een hoop goed gedaan en er zijn, gelukkig, nog altijd meer goede dan slechte mensen. De ellende is dat er relatief weinig slecht nodig is om het goede te overspoelen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Na eindeloos veel eeuwen is de mens zijn menselijkheid verloren. Of hebben we die nooit gehad? Ik heb nog steeds een sprankje hoop dat uiteindelijk het goede overwint.