Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#100 Zeepje Sop en Krijtje Wijs

Omdat ik de afgelopen nacht pas weer op mijn berg zat en nu geen tijd meer heb voor iets nieuws, maar toch nog iets wil plaatsen omdat het opdracht 100 is en ik zoveel kinderen blij zag rondhuppelen, een gedichtje uit mijn kinderboekje-manuscript. Een dialoog tussen een proper dametje en een eigenwijs kereltje. (Of tussen een kleurig en geurig Frans zeepje en een vrolijk Nederlands krijtje. ;) ) Zeepje Sop en Krijtje Wijs Zeepje Sop is heel veel kleuren Kleuren van de fijnste geuren: roze wordt ze van frambozen, rood van echte liefdesrozen Kokos maakt haar stralend wit, alsof ze in haar bruidsjurk zit Vanillepudding en citroen kleuren haar zachtgeel en groen Oranje, lila, nat of droog, met kleuren van de regenboog, sopt Zeepje Sop buitengewoon de aller-vieste handjes schoon En in de wasbak maakt ze gauw met romig sop het water blauw Dat kan ik ook! roept Krijtje Wijs en kleurt verrukt het water grijs Zijn hele krijtje is haast op Wat doe je nu? vraagt Zeepje Sop Ik maak het water van de zee en dat is grijs, kleur lekker mee! Echt niet, zeewater is niet grijs, hoor gekke domme Krijtje Wijs! Oranje, lila, nat of droog, met kleuren van de regenboog, sopt Zeepje Sop buitengewoon de modderigste handjes schoon En in de wasbak is het grijs van al het krijt van Krijtje Wijs Maar waarom dan, vraagt Krijtje Wijs, is onze zee helemaal grijs? Dat is, zegt Zeepje Sop, het zand dat in de golven is beland Want water, dat weet iedereen, daar kijk je meestal dwars doorheen En dan springt zij, het moest gebeuren, PLONS, in de zee! Met al haar kleuren! Ze sopt, ze spoelt en zeeft het zand Ze duikt en zwemt van rand tot rand En zo maakt Zeepje Sop gewoon het grijs van Krijtje Wijs weer schoon En in de wasbak kleurt ze gauw De Nederlandse zee mooi blauw

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik zou wel iedere morgen zo'n fantasievol en feeëriek gedicht van je willen lezen. De namen zijn subliem, de strekking eenvoudig maar o zo boeiend en geestig geschreven. Het voelt ook wel alsof je een verbinding maakt tussen je eigen helften, de Nederlandse en de Franse. (ze zwemt van rand tot rand) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Fijn dat je weer veilig op je berg bent beland. (laatste zin: slip of the pen)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk lichtvoetig gedicht, Elyse. Het danst en maakt vrolijk. En dat met slechts twee ingrediënten, die leuke sprekende namen hebben gekregen. Chapeau!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elysevdr, Wat een mooie afsluiting van deze opdracht. Zeer welkom in de wachtkamer van de tandarts waar ik nu zit. Het gedicht maakt vrolijk en blij. Je schrijft verrukkelijk.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik twijfelde tussen deze en Kroko Krokodillentraan. Wil je die voor morgenochtend? ;) Ieder hoofdstukje eindigt met zo'n gedichtje en ik zwem vaak van rand tot rand, dus we kunnen nog even voort. De 'slip of the pen' gecorrigeerd, merci! Ik geloof dat ik nog een beetje scheel kijk van de jetlag. Dank weer voor je lieve en motiverende reactie. :{} @Nel, dank je wel voor je hoed, ook namens Madame Zeepje Sop en Krijtje Wijs. Ze zijn er blij mee! @janp, dank voor je compliment en je hebt helemaal gelijk, ik ben ook niet tevreden over die hoofdletterdrukte. Ik denk dat ik bij het dichten ernstig een hoofdletter-coach nodig heb. Ik zit er altijd mee te hannesen. Ik ga het terugzetten naar de originele versie waarvan ik dacht, dit is waarschijnlijk niet goed. Toen maar overal hoofdletters van gemaakt om niet meer na te hoeven denken. Maar ik vind het niks zo. Zou je zo lief willen zijn om te kijken of de originele versie beter is? Mijn dankbaarheid is groot. (Even wachten want ik ga het nu veranderen.) @Willemina, wat een mooi compliment! Ik hoop dat de tandarts de pret niet heeft gedrukt, ik heb een bloedhekel aan tandartsen. Anders stuur ik je als troost nog een blij gedichtje. :) @Annemieke, dank je wel! En wat een eer. Graag verneem ik de uitslag van de test. ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldige namen! Een zucht van sentiment vleidde over mij heen. Ooit was ik kleuterleidster en las graag gedichtjes voor, die ik later met de kinderen uitbeeldde. Ik zie het helemaal voor mij. De bal sop op tafel. Heel erg leuk!