Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#100 Door de ogen van een kind

‘Mama, waarom doen die mensen dat?’ ‘Wat, jongen?’ ‘Ze doen boem.’ ‘Oh, eh… dat doen ze voor… hun ideeën. Ze willen een eigen staat.’ ‘Hebben ze dat niet?’ ‘Jawel, soort van. Ze geloven in een god, en ze willen dat iedereen dat doet.’ ‘O, maar je mag toch zelf weten waar je in gelooft?’ ‘Volgens hen niet.’ ‘Waarom?’ ‘Kijk, ze volgen een boek, wat voor hen heilig is. Zij vinden dat anderen daar ook in moeten geloven. Ze denken dat dat de juiste manier is om te leven.’ ‘Maar waarom doen ze hier dan boem?’ ‘Ze zijn boos op ons.’ ‘Op ons? Wat hebben wij dan gedaan?’ ‘Haha, wij niets. De baas van Frankrijk heeft ze proberen te stoppen.’ ‘Stoppen met wat?’ ‘Ze gebruiken veel geweld.’ ‘Waarom?’ ‘Anders krijgen ze hun zin niet.’ ‘O, en omdat de boemers nu boos zijn op de baas van Frankrijk doen ze nu hier boem?’ ‘Ja.’ ‘Dat vind ik stom.’ ‘Er zijn zoveel dingen stom, jongen.’ ‘Waarom kunnen ze niet gewoon praten?’ ‘Weet ik niet, ze willen niet luisteren.’ ‘Hebben ze geen oren?’ ‘Haha, jawel. Ze zijn het niet met ons eens, daarom nemen ze zelf het heft in handen.’ ‘Het hef in wat?’ ‘Het heft in de handen, dat betekent dat ze zelf de baas gaan spelen.’ ‘O, ik vind het maar stom dat ze niet kunnen luisteren, en dat ze het heft door de handen doen.’ ‘Hmm, je zit weer lekker op je praatstoel. Kom op, naar bed!’ ‘Ah, mag ik nog even?’ ‘Nee, genoeg boemboem gezien vandaag.’ ‘Ik wil geen boemboem meer zien. Nooit meer.’ ‘Ik ook niet, ga nu maar slapen. Droom maar over een boemvrije plek.’

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens vind ik het een mooi verhaal. Ik bedoel; een kind aan inderdaad een boem-associatie maken. Anderzijds denk ik dat een kind met dergelijke gedachten -en ze bestaan ook op die leeftijd- het niet zou benoemen met boem. Zo'n kind zou over het algemeen meer volwassen termen gebruiken. Ik vind de schrijfstijl aangenaam en heb het verhaal met plezier gelezen, maar er qua balans tussen begrijpen en noemen, mis ik iets. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He leuk geschreven. Ze denken dat dat je juiste manier is om te leven....ik denk dat je juiste, moet zijn, de juiste...schrijffoutje. en is het niet neemt het heft in handen ipv hef in handen? graag gelezen :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@han73
ik denk dat je juiste, moet zijn, de juiste...schrijffoutje.
Klopt, haha.
is het niet neemt het heft in handen ipv hef in handen?
Klopt ook! @Annemieke Brink
Zo'n kind zou over het algemeen meer volwassen termen gebruiken.
Zoals? Aanslag? Ik vond boem misschien ook iets te kinderachtig, maar ik kon niets anders verzinnen. Bedankt voor de feedback!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit stukje (met nog een klein beetje eraan vastgeplakt) gebruikt voor een lezerscolumn van metronieuws! Benieuwd of het wat gaat worden...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed geschreven dialoog. Eigenlijk is het triest dat we een kind dit moeten uitleggen, sterker nog het gebeurt zo dagelijks dat een kind om uitleg vraagt. Trieste wereld. :crybaby: Succes met de lezerscolumn! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke Brink
Zo'n kind zou over het algemeen meer volwassen termen gebruiken.
Zoals? Aanslag? Ik vond boem misschien ook iets te kinderachtig, maar ik kon niets anders verzinnen. Bedankt voor de feedback!
Dat vind ik wel moeilijk. De kinderen in die leeftijdsgroep die ik ken, kunnen alles belachelijk goed benoemen. Dus gewoon aanslag en/of bom. Mijn eigen dochter is vier. Ik moet toegeven dat ik haar zo min mogelijk uitleg. Ze weet over oorlog en dat er onschuldige mensen slachtoffer raken. Eigenlijk vind ik het een verschrikkelijk gegeven dat ze die kennis al heeft en had haar liever voor altijd van alle ellende weggehouden. Maar ja. Dat kan niet. Wat is jouw naam bij Metro? Ga ik jouw column even lezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog is goed opgebouwd, al voelt het terrorisme aspect wat geforceerd waardoor het gesprek tussen en ouder en een jong kind wat onnatuurlijk overkomt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik (dit is geen leuke nick, tien keer kijken hoe ik het moet schrijven ;)), mama legt het m.i. belabberd uit als ze dingen zegt als: 'stom' en 'hun zin niet krijgen'. Daar doet de leeftijd van het kind niets van af.