Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Napoleon

Behoedzaam daal ik via de ronde stalen treetjes van het trapje naar beneden. Onder mij zie ik een mooie duikplek met prachtige vissen en gekleurd koraal. Ik adem rustig in en uit. Rustig beweeg ik mij voort in het water. Eindelijk, daar zie ik mijn lievelingsvis, de Napoleon. Ik moet ernaar toe, denk ik. Ik zwem zijn kant op en ga steeds dieper met hem mee. Adem in, adem uit, adem in, adem uit. Oh, wat een knapperd, ik wil hem aanraken. Ik ben helemaal in zijn ban en het lijkt of hij mij mee wil nemen. Kom maar, lijkt hij mij te zeggen. Ik ga met hem mee. Niet zo diep, roep ik. ‘Kom maar, het geeft niet,’ zegt de napoleonvis mij. Hij zwemt weg van de groep duikers en ik ga met hem mee. Steeds dieper, het licht komt niet zo ver. De kleuren worden minder kleurrijk, het wordt donkerder om me heen. Waar is mijn buddy? Waar is de boot? Ik moet terug. Waar is iedereen? Paniekerig kijk ik rond. ‘Adem in, adem uit,’ zegt Napoleon mij. ‘Rustig blijven, kom maar.’ Waar is mijn buddy? vraag ik mij af. Ik zwaai driftig met mijn armen, waardoor mijn ademautomaat uit mijn mond floept. Ik probeer hem met een achterwaartse armzwaai terug te vinden. En nog een keer. Het lukt me niet. Ik krijg geen lucht meer… Ik zie mijzelf afzinken, steeds dieper, dieper en dieper. Paniek...de doodsangst in mijn ogen, alsof ik mijzelf in de spiegel aankijk. Mijn gestrekte armen, die mijn buddy willen grijpen. Ik gil. Dan verlies ik het bewustzijn en zak weg in een peilloze diepte… Bij de landing, word ik zacht heen en weer geschud. ‘Wakker worden Sophie,’ zegt mijn man. ‘Je hebt naar gedroomd,’ zegt hij dan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marianneleerkes, Mooie schets van de onderwaterwereld. Hier en daar kies je voor uitleg:
Waar is mijn buddy? denk ik angstig. De paniek vliegt me aan. Ik zwaai driftig met mijn armen, waardoor mijn ademautomaat uit mijn mond floept.
Als je die uitleg weglaat, zal de lezer zich eerder inleven: Waar is mijn buddy? vraag ik me af. Driftig zwaai ik met mijn armen, waardoor mijn ademautomaat uit mijn mond floept.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marianneleerkes, Mooie schets van de onderwaterwereld. Hier en daar kies je voor uitleg:
Waar is mijn buddy? denk ik angstig. De paniek vliegt me aan. Ik zwaai driftig met mijn armen, waardoor mijn ademautomaat uit mijn mond floept.
Als je die uitleg weglaat, zal de lezer zich eerder inleven: Waar is mijn buddy? vraag ik me af. Driftig zwaai ik met mijn armen, waardoor mijn ademautomaat uit mijn mond floept.
Hallo Janpmeijers, bedankt voor je feedback. Ik ga het gedeeltelijk aanpassen, die zin is misschien iets teveel tell. Ik leer er weer van.

Rol

  • Anoniem
Hallo Marianneleerkes, Leuk hoe je de HP in de ban laat zijn van de napoleonvis en zich zo van de duikgroep weg laat leiden. "Behoedzaam daal ik via de ronde stalen treetjes van het trapje naar beneden. Onder mij zie ik een mooie duikplek met prachtige vissen en gekleurd koraal. Ik adem rustig in en uit. Rustig beweeg ik mij voort in het water." Je maakt hier een heel abrupt tijdsprongetje. Zo staat ze nog op het trappetje en zo ligt ze al in het water, je hebt mij als lezer niet 'meegenomen'. Even een tussenzinnetje toevoegen of met een witregel de tijdsprong aangeven. Geleidelijk lokt de vis je HP verder de diepte in, zijn of haar onheil tegemoet. Je voelt aankomen dat dit niet goed kan gaan. Leuk gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marianneleerkes, Leuk hoe je de HP in de ban laat zijn van de napoleonvis en zich zo van de duikgroep weg laat leiden. "Behoedzaam daal ik via de ronde stalen treetjes van het trapje naar beneden. Onder mij zie ik een mooie duikplek met prachtige vissen en gekleurd koraal. Ik adem rustig in en uit. Rustig beweeg ik mij voort in het water." Je maakt hier een heel abrupt tijdsprongetje. Zo staat ze nog op het trappetje en zo ligt ze al in het water, je hebt mij als lezer niet 'meegenomen'. Even een tussenzinnetje toevoegen of met een witregel de tijdsprong aangeven. Geleidelijk lokt de vis je HP verder de diepte in, zijn of haar onheil tegemoet. Je voelt aankomen dat dit niet goed kan gaan. Leuk gedaan. Schrijfcoach Corrie
Hallo Corrie, bedankt voor je feedback. Ik kies voor de witregel en zal het aanpassen.