Rol

  • Anoniem

#99 Afgestoten

Haar mobiel ging. Ze greep hem tussen de bank vandaan en nam op. “Met Anna.” “Ik heb…” de telefoon stoorde. Ze drukte de beller weg. Ze zag dat het haar vriendin Ella was die gebeld had. Ze belde met de vaste telefoon terug. “Hallo Ella?” “Pap, dat is toch niet handig over de telefoon!” werd er aan de andere kant gefluisterd. “Ja, hallo Anna?” “Ja, wat is er?” “Ik lig weer in het ziekenhuis. Mijn organen…” Ella zuchtte diep en blies vervolgens in de hoorn. “Wat is er mis?” “Mijn hart en longen worden weer afgestoten. De medicijnen helpen niet meer.” Ze hoorde hoe Ella haar tranen probeerde te bedwingen. Ze kreeg zelf een brok in haar keel. “Prednison kuur?” kreeg ze er met moeite uit. “Al gehad, werkte niet. Ik ben bang...” “Haar vader hier, Ella moet rusten ze heeft hele hoge koorts.” De verbinding werd verbroken. Haar handen waren klam. Ze liet zich op de grond zakken. Afstoting, het grootste gevaar als je getransplanteerd bent. Zelf had ze ook een donor hart en longen gekregen, alweer vijf jaar geleden. Ella was net een jaar geleden getransplanteerd. Onthutst bleef ze een tijd lang zitten. Toen ze om zich heen keek was het donker, tien uur. Tijd voor haar medicijnen. Ze had de vader van Ella gezegd dat ze op bezoek kwam. Ella had ze nog nooit eerder ontmoet maar via het ziekenhuis waren ze als lotgenoten aan elkaar gekoppeld. Toen Ella getransplanteerd werd, was ze blij voor Ella geweest. Een jaar geleden. Nu zagen ze elkaar voor het eerst en het laatst. Ze kwam binnen met tranen in haar ogen. De vader van Ella liep zonder een woord te zeggen de gang op. Ella lag aan de beademing. Ogen dicht. Toen drong het tot haar door. Ze lag daar zelf.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Francisca02, Welkom hier, Je verhaal leest lastig omdat je tijdens de dialoog geen enters gebruikt - het is niet meer te volgen wie aan het woord is. Houd als schrijver altijd in je achterhoofd dat de lezer nog niets weet als hij begint met lezen. Een overzichtelijke bladspiegel is een hulpmiddel om dialogen duidelijk over te laten komen. Gangbaar daarbij is: nieuwe(volgende) spreker - nieuwe regel.

Rol

  • Anoniem
Hallo Janpmeijers, Dank voor de tip. Ik heb het aangepast. Ik dacht dat het alleen gold voor lange dialogen. Maar zo is het inderdaad denk ik makkelijker te lezen. Is het qua opdracht een beetje gelukt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Ik zie dat je de dialoogtekens hebt ingevoerd toch krijg ik in het eerste stuk niet duidelijk wie zegt [“Pap, dat is toch niet handig over de telefoon!”] Ik vulde een vader-dochter dialoog in. Bij jouw introductie elders op deze site las ik dat je getransplanteerd bent. Heb je dit uit eigen ervaring geschreven? Knap om een onderwerp die zo dicht bij je ligt te durven gebruiken. :thumbsup: Ik heb zelf enorm veel geleerd van de wekelijkse schrijfopdrachten dus je zit goed hier. ;) Je hebt een bijzonder verhaal geschreven. :nod:

Rol

  • Anoniem
Hallo Francisca02, Net als Marietje al aangaf, vond ook ik de vader op de achtergrond wat verwarrend. Gaandeweg werd de rolverdeling wel duidelijk, maar ik kwam het verhaal daardoor wat stroef binnen. Verder een sterk stuk: een schets van wat haar eigen gruwelijke werkelijkheid zou kunnen worden. Pffft! Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Francisca02, Interessant verhaal. De eerste beelden zijn helder, eigentijds en herkenbaar, zo met die mobiel en telefoon. De verandering in Ella aan het eind vind ik wat abrupt. Suggestie: 'Ze zag zichzelf liggen' i.p.v. 'Ze lag daar zelf'. Dan laat je in het midden of het haar eigen schrikbeeld is of dat ze daar echt ligt en de situatie daarvoor bijvoorbeeld gehallucineerd heeft. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. :)

Rol

  • Anoniem
Hallo allemaal, Dank voor jullie tips en tops! @ Marietje, Ja is uit eigen ervaring. Helaas weet ik pas kort dat ik zelf chronische afstoting heb gekregen. @ Corrie, ja helaas liggen fantasie en werkelijkheid soms dicht bij elkaar. Ik zal nadenken hoe ik het met die vader kan aanpassen. @ Wilhelmina, dank voor je tip van die laatste zin. Het was inderdaad mijn bedoeling om het open te laten tussen nachtmerrie en werkelijkheid.