Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#96 - De zotheid regeert

De zotheid regeert Leiders hossen er met de Toppers op los Gekleed in klaterend goud lallen zij liederlijke teksten terwijl het arme volk met moeite het hoofd boven water houdt De zotheid regeert Ouden van dagen worden van hot naar her gesleept Verzorgingshuizen worden gesloopt Aan keukentafels wordt beslist hoeveel uren voldoende zijn om een compleet huis te reinigen De zotheid regeert Kinderen van twaalf jaar worden gesorteerd voor vervolgonderwijs Vierjarige kleuters maken toetsen met potlood en papier in plaats van te spelen in de zandbak De zotheid regeert Rijken sluizen bakken met geld naar belastingvrije oorden Armen wordt het vel over de neus gehaald Ze gaan gebukt onder zware schulden en soms zwerven ze over straat De zotheid regeert Volksfeesten worden gedomineerd door discussies Hoofdpieten trekken zich terug De scheiding der geesten wordt zichtbaar in witte en zwarte kampen en overal de roetvegen De zotheid regeert Op feesten en partijen verschuilt men zich achter telefoons Er heerst stilte Slechts het geluid van het aanraken der toetsen is te horen wanneer men met duizenden verre vrienden communiceert De zotheid regeert Wie kan haar weerstaan?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt er wel een heel zwart beeld van hoor. Tjonge, ik zie het persoonlijk iets positiever in, al zijn er wel degelijk misstanden. Maar ik vind het goed dat je met zo'n gedicht (of is het niet bedoeld als gedicht?) mij aan het denken zet. Dat is een belangrijk doel wat literatuur kan hebben, en als je het op zo'n manier brengt verdien je een pluim.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven, Nel. Ik ben het er honderd procent mee eens. Er zitten erg mooi zinnen in. Allemaal in zo'n korte tijd uit je hoofd via je mouw op het papier terechtgekomen! Het wordt tijd voor een nieuwe, meer humane wereld.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@pr Het heeft de vorm van een gedicht om zo de verschillende onderwerpen te verdelen. Het is geen echt gedicht. Natuurlijk hoef je het niet met de inhoud eens te zijn. Ik heb een en ander scherp aangezet om erover ba te denken. Dank je wel voor de pluim.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik las je na mijn stukje te hebben geplaatst. Ook regerende zotheid. Je hebt e.a. duidelijk en gedetailleerd gebracht. Hoewel hier en daar van de zotte, duidelijk minder zot. We leven in een ingewikkelde wereld.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse Na het lezen van jouw bijzondere uitwerking snap ik je reactie goed. Normaal houd ik ervan subtiel te schrijven met nuances. Deze keer koos ik als stijlvorm de rechttoe rechtaan overdrijving. Een beetje pamfletachtig en snel geschreven. En daarmee komt de ingewikkeldheid van het gestaan niet tot haar recht. Het zij zo.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik vind je pamflet ferm. Ik houd van stellingnames, van zeggen hoe het is. Geen verstikkende wegkijkteksten die voor opgelegd 'correct' moeten doorgaan. Ik wil meer, meer, meer pamfletten van jouw hand. Er is moed voor nodig om de zotheid te verslaan. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Super!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Heel erg mooi geschreven. Dat van die pieten vind ik een beetje jammer. Niet zo zeer omdat ik voor of tegen ben, maar dat is het enige in het gedicht waarvan ik denk, dat het, nou ja, gekleurd is. Maar echt, heel mooi gedaan.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer genoeg een realistische zotheid. Vlot doorgeschreven en direct, knap!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Heel erg mooi geschreven. Dat van die pieten vind ik een beetje jammer. Niet zo zeer omdat ik voor of tegen ben, maar dat is het enige in het gedicht waarvan ik denk, dat het, nou ja, gekleurd is. Maar echt, heel mooi gedaan.
Dank je, Annemieke! Wat de pieten betreft: ik kon er niet omheen. Zoals ik al eerder zei: ik schreef het pamflet aan ëën stuk. Wel geprobeerd het zo algemeen mogelijk te formuleren. Marlie, Dank!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, ik heb genoten van je "gedicht", het steekt vol sarcasme en is bijtend juist. Er zijn de laatste decennia heel vreemde vogels aan het beleid geweest en ze worden steeds vreemder, lees zotter. De gewone nuchter denkende man of vrouw komt niet meer aan de bak in het politieke slagveld. Ondanks de nare inhoud van dit verhaal, toch met een glimlach gelezen, of beter gezegd, een grimlach. :o