Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#95 - Oom Arnold

"Tijd voor een jonge jenever," roept oom Arnold. Zijn gezicht loopt al bij voorbaat rood aan. "Hebben jullie het al gehoord van Annie?" "Wat dan, Saar?" "Gestruikeld over een bananenschil en met een gebroken heup in het ziekenhuis." Oom Arnold neemt een flinke slok: "Nee, dan mijn buurman Joop. Hij kreeg een ongeluk met de tractor en verloor zijn oog. Net toen hij was hersteld, verslikte hij zich in een kippenbotje en wat dacht je? Op slag dood. Dat verzin je toch niet?" De tantes nemen een hapje van de advocaat met slagroom. "Kom. Saar, schenk nog eens in."

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, de overdrijvende jeneverfantast. Ik zou graag willen weten hoe je ogen verliest op trekkers. ;) Hetgeen mij enigszins 'hindert', is dat je drie namen gebruikt in de eerste vier zinnen. Dat vergt net te veel hersenwerk voor een zo korte tekst.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij waren die namen niet zo'n groot probleem. Het gaat om de situatie, wie die mensen zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden maakt mijns inziens niet zoveel uit. Verder vind ik het een leuk verhaal, een herkenbare situatie voor velen. Ik dacht eerst dat je met 'jonkie' een 'jonko' (een joint, oftewel wiet) bedoelde, maar dat blijkt dus een borrel te zijn. Dat ligt aan mij.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel Goudriaan, ja, zo'n typische verjaardagsoom - ik herken ze uit mijn jeugd. ;) 'Jonkie' is mogelijk onduidelijk, er zijn synoniemen die eerder herkenning oproepen: Jonge of oude klare, of gewoon borrel.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, heerlijk, met 'Tijd voor een jonkie' is oom Arnolds afdeling verzorgd, als zijn glaasje maar bijgevuld blijft. Ik zie hem lekker rood aanlopen onder het genot van breuken, stuiterende ogen en moordende kippenbotjes. En die tantes maar happen in de advocaat met slagroom. Inderdaad wel wat veel namen in zo'n korte tekst en dan weet ik nog niet eens hoe behalve Saar die andere advocaathappende tante(s) heten. Lekkere janboel! ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Herkenbaar verhaal met borrel en sterke verhalen :) . Mooi gedaan. Het verhaal speelt zich duidelijk af op het platteland, dus naast de typetjes heb je binnen de honderd woorden ook nog even een sfeertekening neergezet. Knap. :thumbsup: .

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het zo voor me, dronken verhalen over zieke en stervende familie en kennissen. Brr. Te herkenbaar. Goed gedaan. Mooi: Zijn gezicht loopt al bij voorbaat rood aan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, wat een heerlijk verjaardagstafereeltje. Ik zal aan je denken, moet zo naar een verjaardag van een 96 jarige vrouw. Kijken of oom Arnold er ook is! Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mili Dank voor je reactie. Er zijn inderdaad veel namen. Ik wilde de lezer middenin een verjaardag slepen, waarbij iedereen door elkaar heen kwettert. Ik laat die namen maar staan. @pr Dank! Voor mij verwijst een jonkie direct naar een jonge jenever, maar kennelijk niet voor iedereen. Ik zal de suggestie van @jpmeijers overnemen en er een jonge jenever:klare van maken. Leuk dat het verhaaltje herkenning oproept.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@elyse Wat een heerlijke reactie. Je zit middenin het verhaal. :-) @Wilhelmina Dank voor je waardering. @Ostinato Leuk, die herkenning. Zieke en stervende mensen zijn een dankbaar gespreksonderwerp op traditionele verjaardagen @maddbrug Dank! Wat grappig dat je naar een verjaardag ging. Wie weet kwam je "oom Armold" tegen.