Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#94 - Kat en muis

12 mei 2016 - 12:49
In het lommer ligt de lapjeskat plat in het hoge gras, zijn ogen spieden tussen de sprieten door. Hij concentreert zich op iedere beweging, op elk geluid, zijn oren schokken lichtjes. Bewegingloos wacht hij. Dan, een felle uithaal, een vernietigende tik, gevolgd door een sprong met vier poten tegelijk omhoog. Weer terug tussen de grassprieten de laatste fatale dreun. Vogels krijsen schel. Het spartelt in zijn mond. Trots loopt hij door de sprieten, zijn staart wijst omhoog. Voor mijn voeten legt hij het neer. Het staartje draait als een stukke propeller en het piept niet eens.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2016 - 15:51
maddbrug, Ik vind het wat slordig, even een close reading voor de aardigheid:
zijn ogen staren tussen de sprieten door
Staren is kijken in/naar het niets – je bedoelt ‘spieden’
Zijn oren concentreren zich lichtjes schokkend, aftastend naar geluid.
Het is de poes die zich concentreert niet de oren, die zijn slechts hulpmiddel. (Hij concentreert zich op elk geluid, zijn oren schokken lichtjes)
Doodstil, bewegingloos,
Wat is het verschil?
Hij richt zich even op, staart en stompt een felle tik, genadeloos, maakt een sprong hoger dan het gras, en geeft nog een klap na.
Dat loopt niet goed (te veel handelingen)
even heerst er rust en vogels fluiten fel.
Die rust en het felle fluiten zijn niet in overeenstemming
en loopt weg zoals een trotse tijger loopt, met zijn prooi trots tussen zijn kattentanden geklemd.
2x loopt en 2x trots is niet zo fraai. Houd het compact: ‘en loopt weg met de prooi tussen zijn tanden als een trotse tijger. Mooie slotzin :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2016 - 17:07
Ok, Janp. Ik neem je feedbackpunten allemaal mee in het herschrijven, zo snel mogelijk. Dank je.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 mei 2016 - 20:14
Ik ben het met de opmerkingen van janp eens. Wel een mooi eind. Nou ja, mooi? Je snapt wel wat ik bedoel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 mei 2016 - 21:19
Jan, ik heb de tekst op bepaalde punten herschreven. Haastige spoed blijkt wederom niet goed. Te snel plaatste ik de tekst op mijn i-pad. Niet mijn sterkste kant dus. Ik ben sowieso niet echt tevreden met de tekst. Ik waardeer je kritiek, het is terecht dat je het noemde. Dank je. Tja, Ik begrijp je. Ach, volgende keer beter. Dank je.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2016 - 14:11
@Madd, en toch heb je een levensechte scène geschreven die ik volkomen voor me zag. Ik geloof dat het de lommer is.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2016 - 17:44
Mili, dank je wel. Las in een tekst van Herman van Veen, het lommer en vond dat zo mooi. En t klopt, zocht t op. Maar goed dat je het opmerkt.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 mei 2016 - 20:38
@Madd, ook al is dit inderdaad niet je allersterkste tekst, een lapjeskat in het lommer kan niet anders dan mij vertederen. Ik heb ook zo'n lief poezebeest, alleen krijg ik hagedissen voor mijn voeten. Ik vind lommer ook een mooi woord dat ik gelukkig vóór mijn vonnis al eens in een gedicht verwerkt heb. ;) (Ik had dat gedicht trouwens bijna onder #93 geplaatst, het paste in het thema. Maar omdat het een bewerking van een voor sommigen al bekende 120w tekst was, heb ik het maar niet gedaan. Gelukkig want nu heb jij de 'lommer' primeur :) )

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 mei 2016 - 13:45
Word ik wel benieuwd naar jouw lommer gedicht natuurlijk.... Ja, een mooi woord, houd van mooie woorden. Olmen is er ook eentje, van die uil die in de olmen zat. Maar lommer heeft iets moois. Ineens dacht ik ook, daarom heet die wijk in Amsterdam , Bos en Lommer. Ach, ja, soms valt t kwartje.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 mei 2016 - 14:12
Maddbrug, Ik vind het eerlijk gezegd wel een leuk verhaal. De eerste zin vind ik prachtig geschreven. Het is wel kort - net als het leven ;).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 mei 2016 - 19:58
Dag Maddbrug, het is een kort maar krachtig verhaal. Triestig voor de muis, maar zoals hierboven beschreven, het is de realiteit. En de laatste zin is inderdaad geweldig! :o

16 mei 2016 - 14:09
Hallo Maddbrug, Een herkenbaar tafereel, ik zie voor me hoe de kat het vogeltje besluipt. Mooi geschetst. Door woorden als lommer, grassprieten, concentratie en bewegingloos wachten, zet je de situatie een beetje stil. Om de kat vervolgens lekker in actie te laten komen met allemaal actieve woorden: uithaal, tik, sprong, omhoog en dreun. Mooi contrast. Die omhoog wijzende staart maakt de kat zichtbaar trots.
Vogels fluiten fel.
Soms zie ik bijvoorbeeld eksters hun kroost fel verdedigen. Dat zou ik geen fluiten willen noemen. Het is eerder 'vogels krijsen schel'. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 mei 2016 - 17:24
Willemina, ik las het woord lommer en viel er voor. Blavatski, fijn dat je de laatste zin ook leuk vind, ik ook! Corrie, na wat aanpassingen is het dit korte verhaal geworden. Ik vind krijsen ook beter klinken, ik ga het aanpassen. Het verstillen en versnellen in woorden was een goed gegeven om bij stil te staan. Dank je voor de aparte opdracht.