Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 93- 4 mei

4 mei Dit jaar is het vroeg zomer, de lente lijkt van gisteren. Zijn kleinzoon komt naar het strand, bij hem zitten op de handdoek, het kind wil spelen met een schepje. De moeder van het kind doet een hoedje op, tegen de zomerzon met lentestralen. Het hoedje komt uit Israel, uit een kibboets. Er staat shalom op in Hebreeuwse letters, het hoedje is blauw als de zee. Het zand is nog koud van de nacht. Het is vijf minuten voor acht op deze vroege morgen op 4 mei. Dan ziet hij het hoedje op het hoofdje van zijn kleinzoon, rukt het af, het kind schrikt en de man kijkt bang, doodsbang en zegt tegen de moeder van het kind dat zij gek is omdat ze hier nog overal zitten, kijk maar naar die kuilen, ze zitten altijd in die kuilen, dat mag nooit vergeten worden, kijk daar en daar. Hij vloekt en spuugt zijn woorden uit. Hij wijst in het rond, hij zegt hoe hij ze altijd noemt, hij doet zijn hand voor zijn mond, zijn mond zie je niet bewegen. Nooit opvallen, nooit, fluistert hij. Hij herhaalt het, dat nooit iemand het mag merken en dat je het nooit mag vertellen. Wie je bent en van wie je bent. Het kibboetshoedje verdwijnt onder in de strandtas en hij pakt het schepje van zijn kleinzoon en graaft een kuiltje. Hij pakt zijn zakdoek, veegt zijn wangen droog en knoopt aandachtig vier knoopjes in de hoeken. Hij plaatst de zakdoek als een hoedje op het hoofdje van zijn kleinzoon, staat op, pakt zijn handje en loopt samen met hem naar de zee. Waar is het jaar, ik ken het niet. Gisteren heerst, in alle dagen. Armando

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zijn kleinzoon komt op het strand bij hem zitten en gaat met zijn schepje spelen)(?) Zijn moeder ... (moeder zit dus ook op het stand) doet moeder een hoedje op het hoofd van haar zoon of bij zichzelf? Oké. Ik lees later dat het om haar zoon gaat. Meestal is zand niet koud. Je kunt je voeten eraan branden.(ligt natuurlijk aan het jaargetijde en waar je bent) ... zijn. Ze zitten altijd in kuilen. kijk maar naar ...(anders vaak zitten genoemd) 'Nooit opvallen, nooit,' fluistert hij. Gaat het over joden die bang zijn voor Duitsers?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel gevoelig geschreven. De verschrikkelijke angst die nooit verdwijnt. Verder sluit ik me aan bij de taalkundige opmerkingen die Tja hierboven maakt over het hoedje en het zand. Het voelde als zomer, die 4 mei.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, in eenvoudige bewoordingen - daarin ligt jouw kracht - de hel van de oudere joodse man neergezet. Dit doe je 'slechts' met een hoedje en wat kuilen. Een zeer waardige 4 mei-inzending. Blijf het vertellen. De ontkenning van de Holocaust begint angstige vormen aan te nemen zoals Joden uit Europa vertrekken. [dat ik dat niet mag vergeten,]; je schrijft in de 3e persoon, de dochter, waarom hier de 1e?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik heb wat aangepast om het iets duidelijker te maken. Goed gezien. Nyceway, dat wilde ik laten voelen, die angst die nooit meer weggaat. Mili, wat een mooie woorden schrijf je, en dat is precies inderdaad wat ik met deze kleine tekst wil zeggen. En aangepast de tekst. Dank jullie voor de reacties.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je inzending. Je verhaal geeft mooi weer hoe oude angsten kunnen herleven. Ik zou deze zin: Het hoedje komt uit Israel, uit een kibboets, weglaten. Een hoedje met shalom in hebreeuwse letters zegt al voldoende. Ook is het perspectief niet helemaal duidelijk. Haar vader... impliceert het perspectief van de moeder van het kind, maar in de rest van de scene verschijnt dit perspectief naar de vader, naar zijn angst en woorden. Het gebruik van de vader, de moeder, de kleinzoon, creëert enige afstand. Je kunt ook hij gebruiken, maar dat is een persoonlijke keuze. Het gedicht van Armando past bij het verhaal. Het valt me wel op dat je het gedicht van Armando veranderd hebt door andere regelafbreking en hoofdletter. De manier waarop jij het hebt gedaan is niet de manier waarop Armando dat zelf gedaan heeft.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Coach, ik heb het een en ander aangepast, ook het perspectief. Kibboets laat ik staan want een kibboetshoedje is een apart hoedje. Ik heb de tekst van Armando ook juist weergegeven. Dank je voor deze bijzondere opdracht.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd Een aangrijpend verhaal. Vooral het: "Nooit opvallen, nooit." komt binnen. Het zegt alles over angst en wat de grootvader heeft doorgemaakt. Een verhaal dat me bijblijft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Mooie beelden van het strandgebeuren roep je op met erdoorheen geweven de nasleep van de oorlog. De angst die er nooit meer uitgaat. Het ergste vind ik het wantrouwen. Naast vrijheid van meningsuiting vind ik vertrouwen een groot goed. Erg mooi geschreven.