#93 Leeg
Een klop op de deur. Ik vergeet het weer. Nog een keer. 'Meneer de Bruin, er is bezoek voor u,' zegt een vrouw. Achter haar staat een jongen. Hij heeft zijn pet schuin op zijn hoofd. Zijn ogen hebben dezelfde kleur als de ogen die ik elke dag in de spiegel zie. Leeg. De jongen stapt mijn kamer binnen. Waarom doet hij dat zonder te vragen? Annie zou het nooit hebben gedaan zonder te vragen.
'Wat doe jij hier?,' vraag ik.
De jongen loopt de kleine keuken in. Hij begint spullen te pakken. Weer zonder te vragen. Ik sta op uit mijn stoel. 'Wie ben jij? En waar is Annie?'
De jongen gaat onverstoorbaar door. Hij haalt gevulde koeken uit het kastje. 'Ik ben Leon, je kleinzoon. Ik kom je helpen,' zegt hij. Rinkelend doet hij twee kopjes op schoteltjes. Leon, denk ik. Leeg. Ik weet het niet.
'Ik ken jou niet. Waar is Annie? Ik wil dat ze terugkomt.' Er staat weer een vreemde in mijn huis. Waarom laten de zusters altijd vreemden toe in mijn huis? Leeg. De vreemde gaat tegenover mij op de bank zitten.
'Wil je een koekje?,' vraagt hij. Ik wil geen koekje. Ik wil dat de vreemde weggaat. De vreemde zet de koekjes weer op tafel. 'Waar is Annie?' Misschien weet hij waar ze is.
De jongen zet zijn pet recht. 'Oma is overleden, twee jaar geleden.'
Annie dood. Nee, Annie is niet dood. Leeg. 'Waar is Annie?' De jongen zucht. Wat doet hij hier? Hij loopt naar de keukentafel. Hij gaat zitten en begint te schrijven in het boek. Leeg. 'Waar is dit jaar, ik ken het niet. Gisteren heerst, in alle dagen.'
De jongen kijkt op. 'Wat zei je opa?,' vraagt de vreemde. Leeg.
Bij de tweede keer lezen,
Goed idee! Ik ga het
Dag E.v.I. een bevremende
Ik moest er aan denken toen
Input op het visuele: neem de
Ik heb hem door denk ik.
Ik vond het vele leeg juist
Dankjewel voor het
Ach wat triest is dat toch,
Dankjewel!
Ik sluit me aan bij de al
Ja! Deze vind ik ook heel