Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#92 - 27 april, een bezoek aan de noorderburen

Ik baal. Een lesvrije dag en mama vindt me net te jong om alleen thuis te blijven. “Ik moet naar Zwolle en je gaat met me mee,” met een blik die mij een verveelde zucht ontlokt. “Komaan, ik kan toch naar Thomas? Of Sam?” “En de hele dag met die onmogelijke computerspelletjes bezig zijn zeker? Niets van.” Ik sakker inwendig dat ik mijn spreekbeurt voor ’s anderendaags het voorbije weekend al heb voorbereid. En nu zijn we hier, na een ellenlange rit. Mijn duimen zijn stijf van op mijn smartphone te tokkelen en mijn oren krijgen opnieuw de werkelijke wereld te horen. Mama moet wat rondjes rijden om de wagen weg te krijgen. Ze vloekt, wat in tegenspraak is met de bruisende sfeer die hier vandaag heerst. Muziek in de straten, sinaasappelkleurige vlaggetjes en de uitbundigheid stijgt ten top wanneer ik merk dat een bekend echtpaar zich tussen de menigte begeeft. Een grote-en-kleine-mensendrukte op de marktpleinen. De feestvierders maken hun eigen zon wanneer de hemel overtrekt. Geen enkel relletje, de mensen zijn vandaag één. Voor ze gaat, drukt mama mij twintig euro in de hand. “Koop je maar wat, er zijn genoeg standjes. Beloof me één ding, geen PC-games.” ***** (een exacte sfeer weergeven is voor mij, als Belg, onmogelijk)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Sfeer is subjectief - misschien de auto beter thuisgelaten, maakt niet uit. Deze:
Ik sakker inwendig dat ik mijn spreekbeurt voor ’s anderendaags het voorbije weekend al heb voorbereid.
is om in te lijsten. :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, auto is maar een woord - wij hebben geen wagen, dus leve het ov - maar naar Zwolle is een eind. Dank je voor je inlijsting :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een bruisende woordenschat heeft deze jonge tiener, leuk! En ja, ik vind de inlijsting van de zin met 'sakkeren' helemaal terecht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, een sappige Belgische tekst die niet onderdoet voor een sinaasappelkleurige dag. De aangehaalde zin is een plaatje.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Geweldig genoten van de speelsheid in je tekst, de opbouw en sfeer die je hebt weten te vangen. De zin 'ik sakker ...' is het waard om in te lijsten. Compliment voor de uitwerking en dank je voor het vleugje Zuid-Nederlands. Of is beter om Vlaams te zeggen. Hoe dan ook, dank je. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna