Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#92 Lotje

Het is Koningsdag, er lopen veel mensen over de kindermarkt, allemaal dragen zij één en dezelfde felle kleur. Op de achtergrond hoor ik het volkslied minstens drie keer, één keer afgespeeld op een draagbare cd-speler, één keer gespeeld door een vriendinnetje van school op de blokfluit een stuk of drie kraampjes rechts van mijn kraam en tenslotte één keer door mijn buurman die mee probeert te neuriën maar daar niet zo goed in slaagt. Ik kijk naar de spullen voor mij, sommige dingen wilde ik eigenlijk niet wegdoen. Nog geen twee maanden terug sliep ik met Lotje, een knuffelbeer, en las ik dagelijks verhaaltjes uit ‘365 konijntjes’. Een meisje stopt voor mijn kraam, door haar blonde haren zijn rode, witte en blauwe linten gevlochten, op haar hoofd is een gouden kroontje geschminkt. Ik zie dat ze kijkt naar Lotje, ik hoop dat ze doorloopt, maar dat doet ze niet. “Hoe veel kost deze beer,” vraagt ze. Even twijfel ik, wat ga ik antwoorden? Zeg ik dat Lotje niet te koop is? Lotje is mij heel veel waard, onbetaalbaar. “Twee euro vijftig,” zegt mijn moeder die plots achter mij staat. Ik bijt op mijn lip. Het meisje rekent af bij mijn moeder en ik geef haar de beer. “Ze heet Lotje,” zeg ik nog. Het meisje knikt, bedankt me en loopt door, met Lotje, twee euro vijftig.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nienke Alblas, Welkom hier. Mooie scene daar aan die kraam. De kindertijd wordt wreed beëindigd. Goed weergegeven. Het intro is voor dit kort verhaal wel te lang - het verhaal begint pas hier: 'Ik kijk naar de spullen...' enz. Probeer zo snel mogelijk naar het HP te gaan (zij draagt het verhaal). Ter suggestie: Het is druk op de kindermarkt, veel mensen dragen oranje. Op de achtergrond hoor ik drie keer het volkslied. Ik kijk naar de spullen voor mij, sommige dingen wil ik eigenlijk niet wegdoen. Twee maanden terug sliep ik nog met Lotje, een knuffelbeer, en las ik dagelijks verhaaltjes uit ‘365 konijntjes’. enz.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Nienke, Ik vind het een goed gegeven, zo invoelbaar! 'En wat akelig van die moeder' denk ik er dan achteraan. Ben het wel eens met Jan over de lange intro, wat veel details die niet per se belangrijk zijn om de sfeer neer te zetten.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nienke, Je hebt al hele mooie feedback ontvangen van janpmeijers en MarjanD. Wat je eventueel ook kunt overwegen is om de sfeer van de markt op het einde te plaatsen. Dus beginnen met: Ik kijk naar mijn spullen .. Dan iets over het volkslied, gecombineerd met dat de hp het boek verstopt of snel weghaalt. Suggesties zijn natuurlijk altijd persoonlijk, het gaat dan niet om goed of fout. Schrijf je al lang? Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nienke, Je hebt al hele mooie feedback ontvangen van janpmeijers en MarjanD. Wat je eventueel ook kunt overwegen is om de sfeer van de markt op het einde te plaatsen. Dus beginnen met: Ik kijk naar mijn spullen .. Dan iets over het volkslied, gecombineerd met dat de hp het boek verstopt of snel weghaalt. Suggesties zijn natuurlijk altijd persoonlijk, het gaat dan niet om goed of fout. Schrijf je al lang? Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
Hoi Inanna, Bedankt voor de tips! Verhalen schrijven doe ik al tijden, maar ben het afgelopen half jaar meer gaan schrijven en heb meer ambitie voor het schrijversvak. Met deze schrijfopdrachten hoop ik veel te leren en mezelf verder te ontwikkelen (: Groetjes Nienke

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nienke, Samen met de enthousiaste schrijvers op dit forum en de schrijfcoaches ga je zeker heel veel leren. Heel veel succes. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna