Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 92 - Mohammed van Amsberg

‘Oem?’ Ze geeft geen antwoord, ze is met de baby bezig. Ik begrijp niet waarom ab ging schreeuwen toen ze geboren was. Misschien wilde hij geen kindjes meer en liep daarom de dar uit. Ik wil met Habiba naar buiten. Als ik door het raam naar beneden kijk, loopt de Hollandse buurvrouw met een gangsterhoed en een korte rok voorbij. Oem zegt dat wanneer er bloed in mijn onderbroek zit, ik een hoofddoek op moet doen en een lange rok dragen. Het lijkt wel een soek buiten. De juf op school vertelde dat we vrij zijn vandaag omdat het staatshoofd zijn verjaardag viert. Pfff, staatshoofd is een moeilijk woord. Ik kon het bijna niet zeggen en ging ervan sissen. De juf moest erom lachen en zei dat ik misschien wel m’n speelgoed op straat kon verkopen maar dat is nu van Habiba. Ab wilde dat ik korans uitdeel op straat. Ik moet de hele tijd maar denken hoe het kan dat er in een land wel twee mannen zijn die met dat moeilijke woord heten. Laatst mocht ik met ab mee naar de Herengracht. Ik had hem nog nooit zo blij gezien. Hij zei: ‘de enige, echte ‘King of Cool’. (oem = moeder/ab = vader/dar = huis)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een snelle reactie, morgen meer. De titel, de naam. Ik moest glimlachen. En dan zo'n tekst van een verwonderd kind. Het is weer een nadenkertje, Milli, een mooie. Ik kom er morgen op terug.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inderdaad een fascinerend verhaal! Ik vind de beschrijving van de Hollandse buurvrouw ook zo grappig, ineens het woord 'gangsterhoed'. Is het trouwens gebruikelijk dat Korans uitgedeeld worden op straat? Ik vind het goed passen in het verhaal, vraag me enkel af of dat ook echt gedaan wordt?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Altijd fijn om iets van jouw hand te mogen lezen. Prachtig neergezet. Toch kan ik de leeftijd van het meisje niet helemaal vangen. De verwarring ontstaat bij mij door de zin: Pfff, staatshoofd is een moeilijk woord. Ik weet niet of iemand van acht jaar of ouder staatshoofd als een moeilijk woord ziet. Verder knap geschreven en complimenten daarvoor. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wereld binnen en buiten zet je knap neer, met het cultuurverschil. De achternaam Amsberg is die van Claus, een ondergeschoven kind is Mohammed? En dan de Herengracht, wat wil je daar mee zeggen.....ik slaap er een nachtje over.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dank voor je waarderende woorden. @Madd toch, zo laat nog, ;) ik houd wel van zulke vrijmoedige titels. ;) @Nel, en het zijn er exact tweehonderd! @MarjanD, om je te dienen, 15.000 exemplaren werden gisteren uitgedeeld, net als vorig jaar. In de grote steden. De gangsterhoed is een oranje-artikel. De Hollandse buurvrouw geeft ook de afstand weer. @Schrijfcoach Inanna, ik denk dat het meisje een taalachterstand heeft, vandaar ook de Arabische woorden. Je maakte me blij met je feedback. Hartelijk dank voor de reacties.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, breek je rode krullen er niet over. Mohammed staat voor de koning van Marokko, Mohammed VI. Hij was een maand geleden in A'dam tot intens grote vreugde van zijn diaspora. Valt het kwartje?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaaaa! Gekte op de Herengracht, heel goed ! Mijn rode krullen dansen, dank je!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordt van de King of Cool niet gefluisterd dat hij eigenlijk Queen is? Maar dit terzijde. Mooi stukje. Inderdaad een verwarrend begrip; staatshoofd. Vooral als ze beiden niet de absolute macht hebben.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Taalachterstand: had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken :-). Dank je voor je toelichting. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het zou in vele opzichten een groot goed zijn als deze king een queen mocht blijken te zijn. @Schrijfcoach Inanna, en ze siste nog wel. ;) Hartelijk dank voor je energieke en attente coach-zijn. @Meta, het resultaat van decennia cultuurrelativisme. Als je een woord wilt weten, waarom zoek je het dan niet op? @Tja geeft je al het antwoord. @Tja, kijk, ik heb bij jou weten te scoren met de titel. :) Merci.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, heb meerdere teksten van je gelezen. Ik vind dat je een mooie, eigen schrijfstijl hebt. Dit verhaal spreekt me erg aan. Ik vind het knap geschreven, vanuit het perspectief van een kind, en omdat je zoveel zegt in zo weinig woorden. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sonja, verrassend dat je nog langskomt. Dankjewel voor de moeite die je neemt. Ik probeer sinds kort vanuit het kind te schrijven en je reactie sterkt me.