Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#92- Koningsdag

27 april 2016 - 20:58
#92- Koningsdag Mijn moeder kijkt op haar mobiel. 'Je gaat niet,' zegt ze zonder op te kijken. 'Het is te koud.' 'Doe ik mijn winterjas toch aan,' zeg ik maar ze schreeuwt al terug. 'Binnenblijven!' Ja, dag! Ik heb een maand lang aan ontspullen gedaan, notabene, alle troep zit in tassen van Appie en Dirk. Ik heb wisselgeld gespaard, ik ga dus wel. Ik wil geld hebben voor die cd van Armin van Buuren. Die is zo gaaf.. 'Gaan jullie nog weg?' vraag ik. Ze antwoordt niet. 'Je moeder en ik gaan feest vieren,' zegt mijn vader. Hij blaast een hoed op van een kroon. Ik weet genoeg. Het is namelijk iedere zaterdag feest. Ik weet nu al waar het geld voor de snackbar ligt. Komen ze vanavond thuis en dan denken ze dat ik niets zie. Mijn moeder praat raar en mijn vader loopt vreemd. Dronken zijn ze dan. Dat noemen ze feest. Mijn kleedje en de campingstoel staat klaar in de schuur. Ik ben voorbereid. 'Er ligt geld in de keukenla voor eten,' zegt mijn moeder, 'je gaat niet naar die vrijmarkt!' De deur knalt dicht. Ik heb de tv aangezet, de zon schijnt in Zwolle. Ik wacht nog tien minuten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 april 2016 - 22:02
@Madd, dit heb je weer fraai gedaan. Ontspullen kende ik niet als woord - ben dol op nieuwe woorden -, zoals ik gisteren een ander nieuw woord las: omvolking. Liederlijk gezin beschrijf je, hoe oud is dat kind? Van de leeftijdsgrens in de opdracht uitgaande, zijn pa en ma een ware gotspe. Je hebt het indringend overgebracht. (staan)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 april 2016 - 23:28
Maddbrug, Niet echt gezellig, het gezin dat je beschreven hebt. Ik schat in het eerste deel jouw kind toch wel op een jaar of twaalf en dan komt de manier waarop je de dronkenschap beschrijft een klein beetje ongeloofwaardig over op mij. Dat leest alsof hp dan een jaar of acht is. Wel mooi vanuit het perspectief van het kind geschreven.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 april 2016 - 10:56
Dag Maddbrug, Mooi. Wat ik knap gevangen vind zijn de onderliggende emoties van het kind. Om de woorden van Mili te gebruiken: indringend geschreven. Vraag me niet waarom, maar na het lezen van jouw uitwerking moest ik denken aan een titel: Altijd feest. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 april 2016 - 21:22
Mili, nieuwe woorden zijn er om te gebruiken, en ontspullen is er een van. Dit kind is een jaar of tien. Die hebben goed door dat er iets niet klopt, zoals men zegt, onderschat een kind niet. Willemina, ik heb jaren lang met kinderen gewerkt uit die leeftijdsgroep, in een achterstandswijk. Kinderen begrijpen meer dan je denkt, en bovendien vertellen ze veel aan de juf...... Nel, die kinderen zijn triest maar ook erg sterk. Alhoewel er nooit mag worden vergeten dat zij het kind zijn, en daarom niet hun ouders hoeven op te voeden. Coach, het lijkt altijd feest maar uiteindelijk is de situatie erg triest. Een kind heeft het recht om kind te zijn. Dank je wel voor jullie reacties!

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 april 2016 - 18:33
Het kind lijkt op haar ouders. Ze doet ook precies waar ze zin heeft. Mooi verteld. (feestvieren)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 april 2016 - 21:25
Meta, dank je. Er zijn teveel van dit soort kinderen jammergenoeg. Tja, erfelijk belast en overleven, je zal dit kind maar zijn.... Dank jullie voor de reactie.