Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 90 - Shakespeare

Sonnet 141 Beginregel: In faith I do not love thee with mine eyes Ik vrat je op met oog en al, jij dier Je lijf zo zwaar, je tong zo ratelglad De tred als van een marinier zo fier Voor het eerst jouw geur in de vreemde stad Mijn ogen vorsten, zagen azuurblauw Handen kroelden door jouw bewegend haar Maar zag ik niet die uitgestoken klauw Waardoor ik neerkwam op een open baar De rauwe stem die fluisterde voor mij Mijn lendenen doorboorde o zo zacht Ik dreef smachtend weg, niet gehoopt kandij Je loog, en nu heb ik je afgeslacht Je geur en huid en haar zijn goddank weg Je miserabel bestaan fijn weerlegd

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dichten kun jij ook nog. Je zou nog kunnen sleutelen aan het metrum (ik beheers het nog niet genoeg om te kunnen zeggen of het loopt) als je zou willen. De regel voor het einde is: Couplet: Los het thema op en laat de lezer achter met een nieuwe manier om tegen algemeen bekende zaken aan te kijken, of een "ontdekking." Je koos niet voor een nieuwe manier om tegen algemeen bekende zaken aan te kijken, maar voor 'Je miserabel bestaan fijn weerlegd' dat ik zie als de ontdekking. Geldt dit voor hem of voor de ik-persoon? Wil je er iets meer over vertellen? Het gevoel ten aanzien van die man vind ik heel duidelijk overkomen, het slot roept vraagtekens bij me op.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef! Bewegend haar, vanwege de lengte? (Ik dacht eerst aan beestjes in het haar). Niet gehoopt kandij is een uitdrukking waar ik zelf nooit op zou komen, ik vind het wel weer bij een Mili passen. "fijn weerlegd" - ik weet niet,, ik krijg zulke rare beelden (fijngemalen) omdat je tekst nogal rauw is en omdat alles weg is: geur, huid, haar. Bepaald geen liefdessonnet. Wel weer bijzonder.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, @Blavatski en @Nel, dank voor de waarderende reacties. @Schrijfcoach Odile, ik heb de jambische pentameter erop losgelaten, de klemtoon om de andere lettergreep, en na het nodige geda-Dum had ik het gevoel dat het klopte. De regel die je geeft voor de twee slotzinnen heb ik niet in die zin in de aanwijzingen aangetroffen. Wel kwam ik spontaan tot een ontdekking met het weerlegde miserabele bestaan. :) Het geldt voor de ik-persoon. Weerleggen versus het 'afslachten' van de man en ook versus een herwonnen leven zonder hem. Dankjewel, Odile.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, nee, hij had geen luizen, misschien krullen. Jouw fijngemalen beelden zijn jouw associaties. Iets met smoothies? ;) Dank voor je reactie op dit ondersteboven liefdessonnet.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, zo knap gedaan, ik kan alleen maar zeggen dat ik je bewonder, je zinnen, je woorden, je stem die spreekt in jouw sonnet.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, enige zielsverwantschap tussen jou en mij heb ik nooit uitgesloten. ;) @Madd, ik zit hier al een half uur te peinzen wat ik nu moet zeggen en zeg je: hartelijk dank voor deze mooie woorden die mijn schrijversziel zo goed doen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Miliaans drama in een notendop. Hij zal toch meer op zijn lever hebben gehad dan een leugen; misschien wel om bestwil. Dan is een afslachting wel erg cru. Maar jouw verhalen kennende, moet het zijn verdiende loon zijn geweest. Geen pardon. Schuilt er nog een betekenis achter 'niet gehoopt kandij' of betreft het hier een geval van dwangrijm; wat ik me bij jou niet kan voorstellen. Ik hoop dat ik er vannacht wel van kan slapen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, @Dos. Nee, geen dwangrijm. Het gaat hier om in de schoot geworpen suikergoed.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Odile, ik heb de jambische pentameter erop losgelaten, de klemtoon om de andere lettergreep, en na het nodige geda-Dum had ik het gevoel dat het klopte. De regel die je geeft voor de twee slotzinnen heb ik niet in die zin in de aanwijzingen aangetroffen. Wel kwam ik spontaan tot een ontdekking met het weerlegde miserabele bestaan. :) Het geldt voor de ik-persoon. Weerleggen versus het 'afslachten' van de man en ook versus een herwonnen leven zonder hem. Dankjewel, Odile.
Blijf dichten!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Odile, ik heb de jambische pentameter erop losgelaten, de klemtoon om de andere lettergreep, en na het nodige geda-Dum had ik het gevoel dat het klopte. De regel die je geeft voor de twee slotzinnen heb ik niet in die zin in de aanwijzingen aangetroffen. Wel kwam ik spontaan tot een ontdekking met het weerlegde miserabele bestaan. :) Het geldt voor de ik-persoon. Weerleggen versus het 'afslachten' van de man en ook versus een herwonnen leven zonder hem. Dankjewel, Odile.
Blijf dichten!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile, ik heb niet eerder gedicht en vond deze opdracht daarom heerlijk enerverend. Nieuw en anders. @Marianne, het plezier zit hem in het toch proberen. ;) Dank voor je waarderende woorden.