#89- Gone with the wind
Gone with the wind.
‘Wait for me!’ Scarlett O’Hara rent de mist in, op zoek naar haar man.
Roos rilt, slikt en spert haar ogen wijder open. Het televisiescherm reflecteert het licht op haar witte muren.
Vioolmuziek zwelt aan als Scarlett de hoge, brede trap van haar huis oprent. ‘Rhett?’
Roos knippert en dept met haar vinger haar linkerooghoek. Haar rechteroog wordt vochtig.
Scarlett kan Rhett niet van haar liefde overtuigen. Hij opent de grote, houten voordeur met gekleurd glas, zet zijn hoed op en verdwijnt met zijn koffer in zijn hand in de sluierende mist.
‘I can’t let him go, I can’t.’ De machteloosheid staat op Scarlett’s gezicht. ‘I can’t think about it now. I will go crazy. I think about it tomorrow.’ Ze sluit de voordeur, sukkelt naar de trap, strekt zich uit op de onderste treden en verbergt haar gezicht in haar armen. Haar lichaam schokt. ‘But I must think about it.’ Tranen laten haar verdriet zien als ze opkijkt, de camera in. ‘Tara! I’ve got to go home.’ Haar gezicht staat hoopvol. ‘I will find a way to get him back. After all tomorrow is an other day.’
Een ingehouden snik ontsnapt haar. Zo onopvallend mogelijk veegt ze met haar mouw de tranen van haar wang. Haar moeder zou hebben meegehuild, haar vader zou hebben gevraagd of het een goede film is, Jara zou haar plagend een sentimentele romanticus hebben genoemd en Peter zou een arm om haar heen hebben geslagen. Ze kijkt haar lege zitkamer rond en haalt haar neus op.
Van de salontafel pakt ze een tissue, snuit haar neus en drukt op de afstandsbediening de televisie uit. Maanlicht bestraalt de woonkamer. Ze zakt onderuit op de bank, draait zich op haar buik en omhelst het kussen. Lange halen vertolken haar eenzaamheid aan de stilte.
Marietje, Roos gaat voor
janpmeijers
Dingen die je ziet of leest
Fijn weer wat van je te lezen
nyceway schreef: Dingen die
maddbrug schreef: Fijn weer
@Rozenmarietje, Scarlets
Oh, Marietje, ik was helemaal
Dag Marietje, Ik ga niet
Mili schreef: @Rozenmarietje,
Blavatski schreef: Oh,
marlie schreef: Dag Marietje,