Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 Daoud

Ze verschoont haar bed, gebruikt satijnen beddengoed. De stof voelt koel aan, wanneer zij het laken gladstrijkt. Ze sluit het slaapkamerraam. Het is broeierig, in de verte klinkt een donderklap. Ze blijft staan voor de toilettafel, kijkt in de spiegel, beoordeelt haar gezicht. "Jij bent mooi vrouw, moeder van Sanne.", zei hij vanmiddag tegen haar, toen ze met hem alleen was in de kamer. Ze knijpt in haar wangen, bijt op haar lippen tot ze vol en rood zijn. Misschien moet ze eens wat anders dragen dan die spijkerbroek. En ze heeft toch een bh van Marlies Dekkers? Ze loopt terug naar het bed, rommelt in het nachtkastje ernaast. Wanneer hield ze op vrouw te zijn? Opnieuw een donderklap, nu dichterbij. "Dit is Daoud.", had Sanne vanmiddag bij binnenkomst tegen haar rug gezegd. "Hij komt uit Syrië. Gevlucht. Vijf jaar geleden is hij in Nederland komen wonen." Marja had zich langzaam naar hen omgedraaid,. "Ik pak even mijn sportspullen, kunnen jullie kennismaken." Sanne had de deur naar de gang geopend. Marja ving nog net de wees aardig- blik op van haar dochter. Ze stonden onwennig tegenover elkaar, Daoud en zij. Ze waren even groot. De warme blik uit zijn donkere ogen hypnotiseerde haar - ze kon zich niet bewegen, voelde de warmte van zijn lichaam. Hij stond onbetamelijk dichtbij, naar Hollandse begrippen. Met droge mond bedankte ze hem, kuchte, loste het vacuüm tussen hen op. Sanne haakte losjes haar arm door die van Daoud toen ze terugkwam van haar kamer, slingerde de sporttas over haar schouder en zei: "Vanavond blijft hij eten, oké?" Na haar knikje, vertrokken ze. Ze schat hem tien jaar ouder dan Sanne, tien jaar jonger dan -. Of het oké was dat hij alleen kwam, hij keek zo naar het etentje uit - Sanne moest overwerken in de sportschool.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, Wilhelmina. Ik hoop wel dat hij kiest ook al breekt hij daarmee een hart. Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, een gewaagd en gedurfd onderwerp. Daarvoor geef ik je een blauw druifje of een narcis naar keuze. ;) Ook een opmerking. Ik vind de overgang van het vacuüm naar de losjes hakende Sanne te abrupt. De relevantie van het door Sanne tegen haar rug zeggen begrijp ik niet. Punten achter Sanne en Daoud kun je weglaten. En waarom zeg je niet zij in plaats van dat liggende streepje? [Ze heeft toch een bh van Marlies Dekkers?] Und?

Rol

  • Anoniem
Hallo Willemina, Ach... en dan komt er opeens zo'n prachtige man je lege nest binnen wandelen. Jammer toch dat hij van je dochter is. Mooi hoe het maakt dat ze haar vrouw-zijn in een nieuw licht zet. De link met de opdracht ontgaat me, maar het was hoe dan ook een prettige tekst om te lezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, mooi geschreven verhaal! Toch kan ik maar niet achterhalen of Sanne, Daoud bij haar moeder dropt als koppelingspoging, ze inderdaad zelf wel iets met de man wilt of een soort huisvriend van hem wilt maken. Is dit vage je bedoeling geweest? Knap gedaan in dat geval, je vertelt precies voldoende om de lezer in het ongewisse te laten en voldoende om nieuwsgierigheid te wekken. De setting, - hier mam ik heb ergens een man gevonden, wees lief en geef hem vanavond te eten - Doet wat ultramodern aan maar maakt het daarmee ook wel lekker onconventioneel en fris. Je verhaal lijkt een beetje op twee benen te lopen, het verschonen van het bed met "perzisch" klinkend beddengoed en de gedachte van de moeder over haar vrouwelijkheid en sexy bh leest als de inleiding van een erotisch verhaal. Alleen de donderslag wijst op enige "niet erotische" spanning moeten we als lezer Syrische vluchtelingen ook eng vinden? Groetjes

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: De wees-aardig-blik is een geweldige taaljuicher!
Dankje :) Behoren daar, taalkundig gezien, streepjes tussen te staan? Ik vind het zoals ik het zelf geschreven heb mooier maar het zou wel fijn zijn als dat dan taalkundig ook klopt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, Wilhelmina. Ik hoop wel dat hij kiest ook al breekt hij daarmee een hart. Ik geef hem het voordeel van de twijfel.
Dankjewel, Nyceway. In onze cultuur is het gebruikelijk om te kiezen (althans voor het oog), misschien komt je hoop daar uit voort? ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, een gewaagd en gedurfd onderwerp. Daarvoor geef ik je een blauw druifje of een narcis naar keuze. ;)
Ik ga voor het blauw druifje ;)
Ook een opmerking. Ik vind de overgang van het vacuüm naar de losjes hakende Sanne te abrupt.
Nu je het zegt ... Ik ga het veranderen.
De relevantie van het door Sanne tegen haar rug zeggen begrijp ik niet.
Goed gezien. In eerste instantie stond "tegen haar rug" er niet. Omdat ik Marja zich (of haar?) liet omdraaien heb ik het later aangevuld. Ik ga even sleutelen.
Punten achter Sanne en Daoud kun je weglaten.
De komma's dan binnen "," of na ",?
En waarom zeg je niet zij in plaats van dat liggende streepje?
Omdat ik niet helderziend ben en niet dat wist wat ik nu van jou leer :) .
Ze heeft toch een bh van Marlies Dekkers?] Und?
Unbeschreiblich weiblich

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Ach... en dan komt er opeens zo'n prachtige man je lege nest binnen wandelen. Jammer toch dat hij van je dochter is. Mooi hoe het maakt dat ze haar vrouw-zijn in een nieuw licht zet. De link met de opdracht ontgaat me, maar het was hoe dan ook een prettige tekst om te lezen. Schrijfcoach Corrie
Bedankt voor je mooie reactie. De link is (of had moeten zijn) de spanning. In dit geval "aangename spanning". Dat leek me wel leuk. Ik begrijp dat dat niet helemaal gelukt is. Of helemaal niet . Maar wel fijn om te lezen dat je het een prettige tekst vind.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant onderwerp. En actueel dat het meteen geloofwaardig maakt. :thumbsup: Ook mij is niet duidelijk of dochter Sanne de koppelaarster is of het slachtoffer wordt. Dat is wel een mooi dilemma. Ik vraag me af welke sfeer je wil benadrukken door het weer te beschrijven? De broeierige sfeer benadrukt haar gevoelens voor de man maar de twee donderklappen kan ik niet helemaal plaatsten. Ik kan me een donderklap voorstellen als ze zich realiseert dat de man van haar dochter is of als ze haar eigen gedachten beseft. Ik denk dat je dat beter kan uitwerken. Deze scene zou een prima begin van een langer verhaal kunnen zijn. ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koppelaarster of slachtoffer. Gaat het echt daarom? Misschien worden beide dames slachtoffer, misschien ook niet. Driehoeksverhoudingen bestaan ook. Feit is dat ze door deze man weer besef krijgt van haar vrouwelijkheid en dat ze zichzelf herontdekt. Een onbekende man die zegt dat ze mooi is, doet een eenzame vrouw veel. Ik zou een witregel plaatsen voor 'Dit is Daoud...' Dat haar naam voor de eerste keer voorkomt halverwege de tekst, doet ietwat vreemd aan. Alsof Marja iemand anders is. Heel graag gelezen!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: De wees-aardig-blik is een geweldige taaljuicher!
Dankje :) Behoren daar, taalkundig gezien, streepjes tussen te staan? Ik vind het zoals ik het zelf geschreven heb mooier maar het zou wel fijn zijn als dat dan taalkundig ook klopt.
Wat heet moeten. De regels veranderen ook nogal eens. Het is m.i. één woord (een samenstelling) en voor de leesbaarheid vind ik koppelstreepjes eenvoudiger. Ik vind hogedrukreiniger minder prettig lezen dan een hoge-drukreiniger (het streepje moet er ertussen, als je bedoelt dat de druk hoog is; als de reiniger hoog is (qua dimensies) komt er geen streepje tussen. Zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/langeafstan…)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, mooi geschreven verhaal! Toch kan ik maar niet achterhalen of Sanne, Daoud bij haar moeder dropt als koppelingspoging, ze inderdaad zelf wel iets met de man wilt of een soort huisvriend van hem wilt maken. Is dit vage je bedoeling geweest? Knap gedaan in dat geval, je vertelt precies voldoende om de lezer in het ongewisse te laten en voldoende om nieuwsgierigheid te wekken. De setting, - hier mam ik heb ergens een man gevonden, wees lief en geef hem vanavond te eten - Doet wat ultramodern aan maar maakt het daarmee ook wel lekker onconventioneel en fris. Je verhaal lijkt een beetje op twee benen te lopen, het verschonen van het bed met "perzisch" klinkend beddengoed en de gedachte van de moeder over haar vrouwelijkheid en sexy bh leest als de inleiding van een erotisch verhaal. Alleen de donderslag wijst op enige "niet erotische" spanning moeten we als lezer Syrische vluchtelingen ook eng vinden? Groetjes
Dag Bileam, Het vage is inderdaad de bedoeling. De lezer mag het vervolg zelf invullen. Het satijn en de broeierige atmosfeer wijzen, mede dankzij de gedachten van hp, naar het erotische, dat klopt. De donderslagen kun je duiden als waarschuwingen. Waarvoor? Ook dat mag je zelf invullen. Je vraagt of je als lezer Syrische vluchtelingen eng moet vinden. Vervang de naam Daoud eens door Harry en laat hem geboren zijn in Dokkum, verhuisd naar Amsterdam, zou je jezelf dan ook afvragen of we als lezer Friezen eng moeten vinden? There is no fear but fear itself.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant onderwerp. En actueel dat het meteen geloofwaardig maakt. :thumbsup: Ook mij is niet duidelijk of dochter Sanne de koppelaarster is of het slachtoffer wordt. Dat is wel een mooi dilemma. Ik vraag me af welke sfeer je wil benadrukken door het weer te beschrijven? De broeierige sfeer benadrukt haar gevoelens voor de man maar de twee donderklappen kan ik niet helemaal plaatsten. Ik kan me een donderklap voorstellen als ze zich realiseert dat de man van haar dochter is of als ze haar eigen gedachten beseft. Ik denk dat je dat beter kan uitwerken. Deze scene zou een prima begin van een langer verhaal kunnen zijn. ;)
Marietje, Bedankt voor je reactie en met name voor je tip :) . Driehonderd woorden is weinig en je hebt gelijk dat er nog wel iet meer uit te halen valt. Ik ga er eens voor zitten ;) .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Koppelaarster of slachtoffer. Gaat het echt daarom? Misschien worden beide dames slachtoffer, misschien ook niet. Driehoeksverhoudingen bestaan ook. Feit is dat ze door deze man weer besef krijgt van haar vrouwelijkheid en dat ze zichzelf herontdekt. Een onbekende man die zegt dat ze mooi is, doet een eenzame vrouw veel. Ik zou een witregel plaatsen voor 'Dit is Daoud...' Dat haar naam voor de eerste keer voorkomt halverwege de tekst, doet ietwat vreemd aan. Alsof Marja iemand anders is. Heel graag gelezen!
Marlie Bedankt voor je reactie! Ik kan wel uit de voeten met je tips. Ik kan de naam Marja voor het eerst plaatsen na Marlies Dekkers. De witregel was al een twijfel bij mijzelf dus ga ik er nog eens voor zitten. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: De wees-aardig-blik is een geweldige taaljuicher!
Dankje :) Behoren daar, taalkundig gezien, streepjes tussen te staan? Ik vind het zoals ik het zelf geschreven heb mooier maar het zou wel fijn zijn als dat dan taalkundig ook klopt.
Wat heet moeten. De regels veranderen ook nogal eens. Het is m.i. één woord (een samenstelling) en voor de leesbaarheid vind ik koppelstreepjes eenvoudiger. Ik vind hogedrukreiniger minder prettig lezen dan een hoge-drukreiniger (het streepje moet er ertussen, als je bedoelt dat de druk hoog is; als de reiniger hoog is (qua dimensies) komt er geen streepje tussen. Zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/langeafstan…)
Ik heb het gelezen en begrijp het verschil. Fijn dat je nog even langskwam om dit duidelijk te maken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Je laat het mooi zien, zonder uitleg wordt het innerlijk van de HP duidelijk en de opening heeft in de handeling een gedoseerde erotische connotatie. Qua stijl kan je nog wat schaven. 'satijnen beddengoed' 'De stof' 'het laken' is teveel. Minder is meer:
Ze verschoont haar bed, gebruikt satijnen beddengoed. De stof voelt koel aan, wanneer ze het laken gladstrijkt. Ze sluit het slaapkamerraam. Het is broeierig, in de verte klinkt een donderklap.
iets korter, dezelfde handeling: Ze verschoont haar bed. Het satijnen laken voelt koel aan wanneer ze het gladstrijkt. In de verte klinkt een donderklap, ze sluit het raam.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, Ik zie wat je bedoelt. De winst aan woorden kan ik gebruiken voor iets anders. Dank voor je commentaar en voorbeeld. Ik waardeer het.