Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 89 - Elixer

Mijn lief is ziek. De sneuneus. Ik trek een runderbouillon van dikke nekbotten, een mergpijpje en harde laurierblaadjes. De geur trekt door het opengeschoven raam naar buiten; mijn keuken ligt aan de straatkant. Ik ben eraan gewend dat voorbijgangers stilstaan en zonder gêne naar binnen kijken. Ze lachen naar me, gaan op het voorbankje zitten of staren naar een schilderij van een blote man dat ik expres heb opgehangen. Nu staan ze stil om mijn geur op te snuiven en over hun lippen te likken. Een van hen drukt zijn korstige mond op het raam en als ik met mijn schuimspaan uithaal, barsten zijn lippen open als hij zich lostrekt. Zijn tong lijkt beslagen en wit vergaan. Uit de verte klinkt een stem die zeikt, die aan mijn poten zaagt. Of ik nog steeds niet klaar ben? Ik laat een zware pan vallen, gil, en zijn geluid verstomt. Ik schenk een glas fonkelende wijn in en tast naar mijn sigaretten die op de afzuigkap liggen. Het open pakje laat zijn inhoud in het grijze schuim van de bouillon verdwijnen. Met engelengeduld haal ik de gescheurde sigaretten eruit en bedenk me dat ik de sliertjes tabak als zeewier zal duiden. Op mijn werkblad glanzen trompettes de la mort. Ik wrijf over hun steeltjes die zacht aanvoelen en fileer ze in plakjes. De stem uit de verte komt terug en vult mijn wezen. Ik pak zijn kom, schenk bouillon over de champignons, grijp naar de mandoline voor een julienne van wortel en rasp de huid van mijn vingers mee. Als ik de wortelkrul neerleg, valt druppel na druppel mijn bloed in de hete substantie die ik zal aandragen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach daar wordt die lieve schat vast beter van. Je hebt weer een heerlijk verhaal geschreven, Mili, met erg mooie details. Ik vraag me af wie er in je verhaal het meest bang is.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili - Ik moet je altijd drie keer lezen om je enigszins te begrijpen, maar dat zegt meer over mij dan over jou. Ik krijg een beeld van een vrouw met een sterke persoonlijkheid / onafhankelijke geest die desondanks iets triests over zich heeft. Vind ik heel knap gedaan. Details: Ik vroeg me af of je dikke nekbotten of dikke-nekbotten bedoelde. Sneuneus vind ik een taaljuicher. Naar binnenkijken > naar binnen kijken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mili, een topverhaal Zintuigelijk, beeldrijk, taalvondsten en dan de samenstelling van de soep, haha .. (Ik zie de man voor me als een soort beest, varken :-)

Rol

  • Anoniem
Hallo Mili, Mooi hoe je zoiets alledaags als het koken van soep zo neer weer te zetten. Gaandeweg het verhaal verandert de soep voor mij van heerlijk ruikend naar dodelijk, met sliertjes tabak die als zeewier geduid gaan worden. Mooi gevonden. Leuk hoe je je door de opdracht hebt laten inspireren en er zijdelings iets van in je verhaal terug hebt laten komen. Met veel plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mili, Ik begin een beetje verslingerd te raken aan jou schrijfsels. Ik heb het lezen en proeven voor mezelf benoemd als een aquired taste. Die kwalificatie is niet geheel juist, want onaangenaam zijn ze niet, maar het zijn complexe gerechten die wat vergen van de smaakpapillen. Om in de kook- en keukensfeer te blijven: het is altijd een uitdaging om de ingrediënten juist te benoemen. Daarbij is het een mooi tijdverdrijf om te mijmeren over hun herkomst, over wie ze geplukt heeft, en hoe ze vervoerd zijn, welke kok de receptuur bepaald heeft, en hoe. Daarnaast probeer ik me ook een beeld te vormen van de keukens waar ze bereid worden en de restaurants waar ze opgediend worden. Enfin. Ik kan daar veel woorden aan besteden, maar de kern is dat het altijd naar meer smaakt. Ook dit stukje heb ik weer met genoegen verorberd. Één zoutkorreltje voor op de slak|:
Ik laat een zware pan vallen, gil en zijn geluid verstomt.
Ik zou achter 'gil' een komma plaatsen. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, lol met je lieve schat. Mooie psychologische duiding. ;) @Leonardo, grote glimlach en dank voor je compliment. Wat ik met het liggend streepje moet tussen dikke en nek begrijp ik niet. Binnen hersteld. @Willemina, huh, weeg jij mijn Mili's? Ik ben een van de liefste vrouwen die ik ken. @Nel, je hebt het zo goed aangevoeld. De nek, het merg, het harde van de blaadjes. @Schrijfcoach Corrie, ik kan je alleen maar volmondig voor je reactie bedanken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, Mili pinkt een traantje weg van zoveel ontroerende en doorgrondende woorden van jouw hand. Ook lach ik om jouw metaforische beschrijving. De komma krijg je. Van harte. Je hebt geen idee hoe graag ik de ruimte zou willen hebben om te schrijven. Ik wil zoveel zeggen. Dank je.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] Wat ik met het liggend streepje moet tussen dikke en nek begrijp ik niet. Binnen hersteld.[...]
Botten van "iemand" met een dikke nek (dikke-nekbotten). Iemand met een dikke nek is iemand die erg van zichzelf overtuigd is, een snoever.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, ik kende deze uitdrukking niet. Maar naar mijn idee is en blijft het een rund en laat ik het streepje waaien. ;) Dank voor je uitleg, jij groot taalkundige.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En al lezende zie ik haar staan, de Mili vrouw, de femme fatale die de bouillon voor haar lief maakt. Zoals de soep wordt bereid, zo schrijf je jouw teksten, smaakvol, zorgvuldig gekozen woorden en voor de lezer een streling voor het oog. Ik heb weer intens genoten.'"Op het werkblad liggen de trompettes de la mort"...ach wat mooi!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sneuneus, geweldig! Je had al lang snode plannen, vermoed ik. De bouillon reikte je de oplossing aan, de kleine extra's probleemloos erdoor geroerd. Ik heb het heel erg voor je 'meegeraspte huid en het langzaam druppelende bloed' :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soep maken heeft voor mij met dit verhaal een nieuwe dimensie. Omschreven in Mili's kijk. Goed gedaan. :thumbsup: Jouw HP's zijn vaak vrouwen die in een bizarre situatie zitten, vaak onderdrukt worden maar sterk zijn. Juist doordat ze het spel meespelen en telkens op een slinkse wijze wraak weten te nemen. Bijzondere dames. :nod: Jij bent een bijzondere schrijfster waar ik respect voor heb. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik kan alleen maar trots zijn hoe goed je me leest. Deze keer had ik inderdaad mijn woorden zeer weloverwogen gekozen. @marlie, met heel mijn ziel en zaligheid. ;) @Marietje, en toen blies Mili blakend het kaarsje uit. :{} terug.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, ik begin te wennen aan je teksten die, zoals je weet, soms bij mij niet binnenkomen. Dit verhaal ging erin als zoete koek, pardon als geurige soep. Knap. :thumbsup: