Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 89 Servaas

Of hij even op zijn koffer wilde letten, had de man gevraagd. Nog voor Servaas had kunnen antwoorden, had de man hem de rug toegekeerd en was gehaast richting de deur aan het eind van de coupé verdwenen. De vrouw die op de bank links tegenover hem zat, wierp eerst een blik over haar schouder, keek vervolgens naar de koffer en stond op. Met de lippen stijf opeen geklemd verdween ze in de tegenovergestelde richting. Het klakken van haar hakken verried een toenemend tempo. De koffer leek gloednieuw, maagdelijk. Loodzwaar ook. De man had hem zelfs met twee handen met moeite de trein in gehesen. Dat zal nog een gedoe geven bij het inchecken op de vlucht naar Lahore, had hij gedacht toen hij de naam van de woonplaats van de eigenaar op het aan het handvat bevestigde label had gelezen. Singh, dat was toch de achternaam van een Sikh, bedacht hij zich nu. Maar de man had geen tulband gedragen. Hij had ook geen baard gehad. Zouden ze daar nu op letten, op Schiphol? Zouden er Sikhs zijn die zich bekeerden en daarna radicaliseerden? Met een luide plof werd de door de vrouw vrijgekomen zitplaats ingenomen door een dikke man met een zelfvoldane glimlach en een krant waar in chocoladeletters Brussel werd genoemd. 'Nee, bezet,' mompelde Servaas tegen het prototype van een naïeve linkse studente die vragend naar de lege plek bij de koffer wees. De trein zat bomvol. De trein. Servaas keek naar het rechthoekige lampje boven de deur aan het eind van het gangpad. Verdomme, als die vent zo nodig moest pissen, waarom lichtte daar dan niet in het rood 'Bezet' op? 'Ze willen dat we bang zijn,' zei hij die avond bij het journaal tegen zijn vrouw. Hij lachte stoer smalend en vond het overtuigend klinken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Bijzonder goed geschreven verhaal over het leven na - en met - de aanslagen in Brussel. "Bomvol" - ooit zo gewoon - wordt ineens een heel beladen woord. Mijn complimenten!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel herkenbaar. De angst voor wat er mogelijk kan gebeuren, terwijl we er toch geen invloed op hebben. Sterk geschreven, Angus.

Rol

  • Anoniem
Hallo Servaas, Je beschrijft een situatie die als vanzelf bij een hoop mensen de alarmbellen zouden doen rinkelen. De vrouw die wegvlucht, het artikel over Brussel, een bomvolle trein, allemaal grote en kleine verwijzingen naar het risico van zo'n koffer. Mooi gedaan. Je hebt er mijns inziens niet voor gekozen om de angst groter te maken dan nodig. Stukje bij beetje voer je de argumenten om bang te zijn wat op, gedoseerd. Dat de man zich toch echt wel zorgen maakt, komt pas aan het einde aan het licht. De angst voelt niet groter dan nodig; de man is juist eerder bezig om het wat weg te poetsen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, [Het klakken van haar hakken verried een toenemend tempo.], prachtzin. Je twee afsluitende zinnen de essentie. Geslaagd.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. @Schrijfcoach Corrie. Ik vind het mooi dat je 'mijns inziens' gebruikt. (In wezen een germanisme, dat dan weer wel. Dat bedoel ik niet als steek onder water.) Maar het 'mijns inziens' geeft, naar mijn mening, wel aan dat (ook) jij aan het becommentariëren van schrijfsels een subjectief element toekent. Ik waardeer dat. De reacties van Schrijfcoach Odile ademen een zelfde relativering uit. Kortom :thumbsup: Het maakt dat ik de schrijfopdrachten van jou (en ook die van Odile) met interesse zal volgen en ook kritische noten van jullie zijde uitermate serieus zal nemen. (Dat je me Servaas noemt in je reactie, het zij je vergeven. In wezen zijn we allemaal Servaas. Behalve ik dan, want ik ga op de fiets naar mijn werk en mijd ook overigens zoveel mogelijk het openbaar vervoer. Niet uit angst,maar vanwege de slecht prijs-kwaliteit verhouding :) )

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mili, Ik was doende de reactie te schrijven, plaatste, en zag daarna de jouwe. Dank je. Ik stel je reacties op prijs. Ook als ze kritisch zijn.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Ik maak veel gebruik van het ov - en de elementen in je verhaal zijn herkenbaar. Mooie schets, ook het eind. Al zou ik een keus maken voor stoer of smalend :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, janp. Wel ben ik van mening dat 'stoer smalend' iets toevoegt aan, en verschilt van, louter 'stoer' en/of 'smalend'. Probeer het maar eens voor de spiegel :)

Rol

  • Anoniem
Dat je me Servaas noemt in je reactie, het zij je vergeven. In wezen zijn we allemaal Servaas. Behalve ik dan, want ik ga op de fiets naar mijn werk en mijd ook overigens zoveel mogelijk het openbaar vervoer. Niet uit angst,maar vanwege de slecht prijs-kwaliteit verhouding :)
Hallo Serv... Angus, Fijn om te merken dat je waarde hecht aan mijn commentaar. Wat betreft het schrijven ben ik een onderbuikmens en minder van het technische. Ik hoop mensen uit te lokken tot schrijven en dat ze daarbij merken dat het ze meer brengt dan alleen een tekst. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd van treinreis verhalen. Je laat mij de onzekerheid van Servaas voelen, als de man vraagt om op zijn koffer te pakken. Mooi gekozen naam trouwens, Servaas. Je beschrijft het ongemakkelijke gevoel treffend en herkenbaar, het druppelt zo mooi door je woorden heen tot het einde van het verhaal. Graag gelezen.