Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#88 – Waarneming buitenshuis: het fluitconcert

‘s Morgens vroeg breng ik mijn kinderen bij onze gastouder. Ik loop rustig terug naar huis door mijn buurt. Een gewone wijk met rijtjeshuizen, maar gelukkig niet vol met grijze stenen. Op elke hoek is een speeltuintje en er is veel groen. Deze wijk is al zo’n 30 jaar oud, dus er staan flinke bomen. De zomertijd is sinds een paar dagen ingegaan. Het is weer licht buiten. De vogels fluiten. Ik hoor in het bijzonder één vogel overal bovenuit fluiten. Ik sta stil om te kijken waar dit geluid precies vandaan komt. Ik zie een strak heldere blauwe hemel. De zon schijnt prachtig op een laag vliegend vliegtuig. Ook staat de maan nog aan de hemel. Het is de afnemende maan. Er is bijna niets meer van over. En toch is hij prachtig vonkelend te zien. De takken van de bomen deinen langzaam heen en weer. Twee vogels vliegen achter elkaar aan. Het lijkt wel of ze aan het dansen zijn. Ze zijn elkaar vast aan het versieren. Dat doet de lente met ze. Boven in een boom zie ik een vogel zitten. Ik observeer hem een tijdje. Dit blijkt de vogel te zijn waardoor ik gestopt ben met lopen. Hij geeft een onwaarschijnlijk mooi fluit concert. Hij vliegt nergens heen. Hij blijft al die tijd vanuit zijn positie de andere vogels imponeren met zijn zang talent. Hoe prachtig is de natuur. Vooral tijdens de lente. Ik kan nog wel een uur blijven kijken. Ik word hier helemaal blij van. Echt het teken dat de lente is begonnen. Een nieuw begin, nieuw leven, warmte. Vrolijk loop ik naar huis. De vogel heeft ook mij geïmponeerd.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
kimboelens, Mooie sfeertekening. taaldingetjes: ‘vonkelend’- fonkelend ‘De takken van de bomen deinen langzaam heen en weer.’ - deinen betekent heen en weer bewegen, dus ‘de takken deinen langzaam’ is voldoende. ‘fluit concert’ – fluitconcert ‘zang talent’ – zangtalent

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim, mooi neergezet, zachte taal, goed opgebouwd verhaal. Houd ook van vogeltjes observeren, werd blij van je verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en sfeervol. Je kunt het verhaal nog sterker maken door meer concrete details te benoemen. Dus preciezer te observeren. Wat doet de vogel met zijn hoofd? Met zijn vleugel? Is er niet iets wat specifieker is? Het blijft nu erg globaal. De grijze stenen worden als geheel genoemd, niet als een grijze steen met een verhaal dat dichterbij komt. Ik raad je aan Schrijven is schrappen te lezen uit de schrijfbibliotheek. Daarin staan voorbeelden hoe je een tekst door slim te schrappen sterker maakt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je begint met zomertijd en gaat vervolgens over op de lente. bovenuit fluiten en sta stil om te horen ... (Anders 3x met Ik begonnen) Jammer dat je de naam van de vogel niet kent. Thuis even googelen? Ook een lief verhaaltje dat bij andere past.