#87 blind date

wekelijkse schrijfopdracht #87: blind date “Gewoon helemaal jouw type,” had Jasper gezegd, “niet zeuren, gáán.” En daar zit ik dan. Maar hoe langer ik hier zit, hoe meer ik me afvraag wat mijn type dan is. Ik zie een mooie man, rustige stappen en grijzende slapen. Ik zie een leuke man, lachende ogen en warrige haren. Ik zie zelfs de onopvallende man, die het terras voorbij kan lopen zonder dat ook maar iemand opkijkt. Ik bekijk ze allemaal. Met genoegen en interesse, zonder meer, want ik mag graag mensen kijken, maar nu ik me door mijn broer heb laten overhalen tot een blind date met een volslagen onbekende, begin ik me toch af te vragen wie mij al die kriebels en vlinders zou kunnen bezorgen waarover je altijd leest. Een stel slentert langs en achter hen blijft mijn blik onwillekeurig hangen op een meisje, of eigenlijk vrouw, die juist van haar fiets stapt. Het bezwerende gebaar van haar handen als ze hem net niet stabiel tegen een paaltje balanceert. Het geluidloos mopperen van haar lippen als slot en sleutels zich niet naar behoren laten temmen. Een moment rust voor ze zich omdraait en naar het terras loopt, ik herken de diepe ademhaling die alles onder controle moet brengen. Even kijkt ze zoekend, maar dan breekt haar gezicht open. Ik verbaas me niet eens als ze op me afstapt en een hand uitsteekt: “Jij moet Caroline zijn. Jasper heeft je exact omschreven. Jullie lijken ook op elkaar.” Hooguit vraag ik me af hoe het kan dat mijn broer mij zoveel beter kent dan ikzelf.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig en ontroerend verhaal, Schrijvenmaar. Heel mooi hoe je de aankomst van de "date" beschrijft. Bijzondere en subtiele slotzin. Genoten van je verhaal.
24 maart 2016 - 20:34

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel fijn en logisch geschreven schrijvenmaar. Subtiel ook. (Op de een of andere manier herken ik jou ook in haar (die fiets en zo). Klopt dat? :)) Mooi die diepe ademhaling die alles onder controle moet brengen. Ik zie het voor me. :thumbsup:
25 maart 2016 - 6:03

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Wat heb je hier weer een juweeltje neergezet. Eerst zet je ons (mij) subtiel op het verkeerde been om vervolgens 180 graden om te draaien en hoe je dan je date beschrijft... Was ik een hond dan zat ik nu te kwijlen, maar ik ben mens en dus gewoon jaloers op de manier waarop jij dit kunt neerzetten. Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen: Puik verhaal. :thumbsup: Maar ja, dat werd hierboven al gezegd ;) Net als Elyse vermoed ik dat je dit verhaaltje dicht op je huid geschreven hebt. Ik vind jou ook passen bij dat neerzetten en bezweren van de fiets. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
25 maart 2016 - 13:11

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@dos: puik commentaar. @willemina: puik kan niet vaak genoeg gezegd worden, toch? @elyse & willemina: Fascinerend dat jullie mij voor een fietsenbezweerder aanzien. Ik verbeeld me toch hier immer weer verschillende dingen met verschillende stemmen te schrijven en alleen in de duidelijke non-fictie mezelf te laten zien en ik kan me toch niet herinneren daarin ooit iets van dien aard verraden te hebben. Feilloos pikken jullie het Lisette-eigen detail eruit; ik kan niet ontkennen regelmatig met bezwerende handen voor wankele objecten -wat mijn fiets vaak is- te staan. Maar geluidloos mopperen doe ik niet. allen: hartelijk dank voor de lieve reacties
25 maart 2016 - 21:02

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, ragfijn verhaaltje, de verwantschap in ademhaling is de aanzet tot, waarna een bijzondere wending plaatsvindt. Knap geschreven. (hangen op of aan?)
26 maart 2016 - 17:57

Hallo Schrijvenmaar, Eerst een 'aftasten' van de mannen die voorbij lopen. Op zoek naar haar eigen smaak. Om dan via haar broer verrast te worden met de geneugten van een date met het eigen geslacht. Mooie wending, subtiel en breekbaar neergezet. Voor de HP doet het uiterlijk er blijkbaar niet toe, want ze ziet alleen gebaren en gewoontes: - bezwerende gebaar van haar handen - het geluidloos mopperen van haar lippen - een moment rust voor ze zich omdraait - de diepe ademhaling die alles onder controle moet brengen Het geeft mij als lezer evengoed een heel mooi beeld van deze vrouw. Uiterlijk is ondergeschikt gemaakt. Mooi stukje werk. Schrijfcoach Corrie
29 maart 2016 - 10:24

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik liefhebber ben van jouw verhalen en ik ze meestal heel erg waardeer, vind ik dit juist iets minder. Niet geloofwaardig. Of wellicht mis ik een nuance en wist hp toch allang dat ze lesbisch (of biseksueel) is en deed ze net alsof ze het niet wist terwijl ze het eigenlijk toch wel wist. (Dat dacht ik even bij dit stukje: Ik bekijk ze allemaal. Met genoegen en interesse, zonder meer, want ik mag graag mensen kijken, maar nu ik me door mijn broer). Maar bij de laatste zin lijkt hp weer compleet onnozel over haar geaardheid. Dat is verwarrend voor mij als lezer. Neemt niet weg dat het alsnog fijn geschreven en prettig leesbaar is.
29 maart 2016 - 23:11