# 87 Uitstraling

Vanachter mijn zonnebril neem ik het overvolle terras, met uitzicht op de kerkentweeling, in me op. En vraag me ondertussen af, wat mij in vredesnaam bezield heeft hier met een wildvreemde kerel af te spreken. Het zomerjurkje voelt te bloot, had ik maar… Een man, in een voor zijn leeftijd te strakke spijkerbroek, stevent op het café af. Mijn blik valt meteen op zijn bruine puntschoenen. Vorige week overtuigde ik mijn vriendin er nog van - dezelfde notabene die mij hier toe heeft verleid - dat ik absoluut afknap op punt… Hij loopt rakelings langs mijn tafeltje. Ik duik een beetje opzij. Een aangename geur laat me hem nakijken. Zijn blond met grijs doortrokken haren krullen iets bij het kraagje van zijn poloshirt. Eigenlijk ziet hij er verder sportief uit. Donkerblauw staat hem goed. Het colaflesje trilt als ik mijn glas volschenk en bedenk ondertussen het rode sjaaltje maar in mijn tas te laten. Maar is híj wel degene, op wie ik wacht? Ik tuur zo onopvallend mogelijk over het terras. Dit gedoe is niets voor mij. Mijn jurkje plakt op m’n rug. Zelfs onder de parasol is het te warm. Vorige week liep ik nog in een winterjas. En nu… ‘Sorry. Mag ik iets vragen?’ Zijn luchtje verraadt hem. Ik spring op en het colaflesje klettert op de grond. Een verzorgde mannenhand voorkomt een ramp, wanneer hij het glas op het nippertje opvangt. Een paar grijze ogen in een smal gezicht kijken mij aan. Ik slik. Hij is niet knap maar heeft een bepaalde uitstraling. ‘Ik vroeg me af of je misschien een rood…’ ‘Ja.’ Hoor ik mezelf zeggen. Zijn kraaienpootjes verdiepen als hij glimlacht en naast mij plaatsneemt.

Hallo Meta, Op basis van je tekst had ik er denk ik ook voor gekozen om te bekennen dat ik de vrouw van het rode sjaaltje was: charismatisch. Je hebt de schets van de man mooi verweven door de tekst, vermengt met met de gedachten van de ik-figuur. Zelfs aan de geur is gedacht. "Het colaflesje trilt als ik mijn glas volschenk, en bedenk ondertussen, het rode sjaaltje maar in mijn tas te laten. Maar is hij wel degene, op wie ik wacht?" In deze zinnen voelen de komma's overbodig. Die zou ik denk ik weglaten. "Toch blijft mijn keel kurkdroog." Deze zin doet afbreuk aan je tekst: is al zoveel gebruikt dat het cliché is geworden. Schrijfcoach Corrie
24 maart 2016 - 14:32

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi omschreven, jouw gedachten en zijn 'looks.' Grappig hoe je uiteindelijk over je afknapper van de puntschoenen heen geraakt als je valt voor zijn uitstraling! (je bent 'heeft' vergeten in 'wat mij in vredesnaam bezield hier met een wildvreemde kerel af te spreken.')
25 maart 2016 - 7:44

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Corrie, bedankt voor je leuke reactie en je feedback. Ik zal de komma's aanpassen. Mijn droge keel, die ondanks het glas cola maar niet weg gaat, haal ik weg ;) (Misschien helpt het) @ Marlie, ik zal het foutje meteen aanpassen. Ach ja, de liefde hè ... dan zijn de schoenen ineens niet meer zo belangrijk :o Bedankt voor je fijne reactie!
25 maart 2016 - 11:22

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Ik zie het geheel voor me :) . De (te) snelle "Ja." vind ik mooi en veelzeggend. Je zou van de aangename geur nog iets meer kunnen maken: bijvoorbeeld muskusgeur, geur van cederhout/bergamot - of een mannenparfummerk noemen, Trussardi Uomo of nou ja, zoveel soorten ;) . (Wanneer je een merk noemt kun je verderop in de tekst een ingrediënt uit dat merk benoemen. Bijvoorbeeld: de geur van cederhout verraadt hem. Ik vraag me even af waarom hij er "eigenlijk" sportief uitziet. Het klinkt alsof hp verrast is. Is dat vanwege de puntschoenen? "Eigenlijk ziet hij er behalve die schoenen sportief uit" zou dan voor mij natuurlijker klinken. "en bedenk ondertussen" zou ik omdraaien: "en ondertussen bedenk". Een mooi verhaaltje met een happy end :thumbsup: .
25 maart 2016 - 12:37

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, om mee te beleven en te voelen wat de HP meemaakt. 'Met uitzicht op de kerkentweeling" vind ik leuk geschreven maar ik geen idee wat ik er mij bij moet voorstellen.
25 maart 2016 - 15:23

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina, een hele goede tip wat de geur betreft. Ik vond luchtje ook al een beetje sneu staan maar kon niets beters bedenken. Wat de schoenen betreft; het drie keer benoemen in zo'n korte tekst lijkt mij te veel. En 'eigenlijk' trek jezelf de conclusie al ;) Bedankt voor je uitgebreide feedback! @ Maddbrug, zelf ben ik nog nooit op het Vrijthof geweest dus ik dacht laat ik eens googelen. Toen zag ik de kerkentweeling ;) Fijn dat je in de beleving van HP kwam. Bedankt voor jullie reactie :)
25 maart 2016 - 16:23

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, hij lijkt mij een lekker ding, die date van jou, ondanks zijn te strakke broek - zal hij expres hebben aangetrokken - en de puntschoenen. Hij heeft een vrouw nodig die hem aankleedt. ;) [Vorige week liep ik nog in een winterjas. En nu…] Dit detail is m.i. niet relevant, het doet er niet toe in het geheel. Echt leuk geschreven.
26 maart 2016 - 17:43