Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#85 Sorry...

#85 Ik stap de trein in en blijf in de nabijheid van de deur staan omdat ik er zo uit moet. Ze komt aanrennen met haar fiets, klapt het ding in elkaar en net als ik de eerste letter in de Metro wil lezen, zegt ze 'sorry, ik moet eigenlijk in het fietsgedeelte staan maar dan had ik mijn trein gemist.' Tegen wie ze het zei weet ik niet maar ik voelde mij aangesproken en zeg vriendelijk , 'geeft niet hoor.' Haar opklapfiets legt ze neer. Het stuur duwt tegen mijn been en ik duw het opzij met mijn voet. Vervolgens zet ik mijn tas neer tussen de fiets en mijn been om een blessure te voorkomen. Ze ziet niet wat ik doe. Ze kijkt op haar telefoonscherm, net als iedereen trouwens om mij heen. Niemand zegt iets. Een trage traan loopt over haar wang naar haar mondhoek. Fietsen door de koude wind, ik herken het. Ze doet haar telefoon in haar jaszak. Dan ritst ze haar jas open, duwt haar buik iets naar voren en draait kleine rondjes met haar heupen. Haar gezicht vertrekt. Rugpijn, ik voel mee. Haar handen plaatst zij op haar heupen en ze masseert haar rug hevig en ongegeneerd. Haar handen duwen en klappen en de rondjes worden ronder. Ik schaam mij voor mijn gedachte die in mij opkomt namelijk waarom sommige vrouwen van ongeveer zestig zich zodanig typisch kunnen gedragen met het idee van, het kan mij geen flikker schelen wat een ander van mij denkt maar ik doe gewoon wat ik doe als ik er zin in heb. Ze ritst haar jas dicht. Ze draagt een duimring. Net als ik die opmerk begint ze draaiend de ring af te doen. Ze werpt de ring in haar tas. De volgende voorstelling begint, de massage van haar handen; haar gewrichten worden kootje voor kootje gemasseerd. Weer vertrekt ze haar gezicht. De traan heeft een slakkenspoor op haar huid achtergelaten. Ik hoor haar therapeut roepen, bij wijze van spreken. 'Gewoon even masseren in de trein, joh, goed voor de doorbloeding, meid gewoon doen, wat kan jou het schelen!' De trein stopt en ze stapt uit, loopt snel het perron op en duwt haar opgeklapte fietsje voort. Ik ren de trap af. (ik ben afgeweken van de opdracht, ik weet het)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, heb je er weleens aan gedacht als treinschrijfster het land door te sporen? En dan maak je een ongeëvenaarde treinbundel. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
en wil waarschijnlijk net als ik ... lezen. 'Sorry,' zegt ze, 'ik moet eigenlijk ... en zeg vriendelijk: 'Geeft niet, hoor.'. Welke trap? Hoeft zij niet van de trap af? Vaak het woord duwen gebruikt. Schrijvers wijken vaak af. Leuk verhaal. Zo had het inderdaad gebeurd kunnen zijn.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maddbrug, Jammer dat je bent afgeweken, maar kennelijk vinden meer mensen het een erg lastige opdracht! Het is ook vooral een goede oefening als er daadwerkelijk een afleidend gesprek is, dus ik begrijp dat het lastig kan zijn om een afleidend gesprek op te zoeken. Als ik je tekst bekijk op zinsopbouw, merk ik wel dat je vaak een zin begint met onderwerp + persoonsvorm. Gelukkig wissel je het hier en daar af, maar misschien kun je daar toch nog iets meer in proberen te variëren. Je varieert wel mooi in de lengte van zinnen. Sommige zinnen zijn misschien iets te lang om goed gevolgd te kunnen worden (bijvoorbeeld ‘ik schaam me… heb’; welke grammaticaal ook niet correct in elkaar zit), je kunt jezelf helpen door die zinnen op te splitsen. Lees jij je verhalen wel eens hardop aan jezelf voor? Je zult dan merken dat je over sommige zinnen heen valt. Ik vind dat je heel beeldend schrijft. Ik zie de situatie echt voor mij. Een mooi klein detail van een traan door het fietsen in de wind, maakt je verhaal voor mij geloofwaardig. De (herkenbare) situatie heb je goed neergezet en ik heb het met plezier gelezen. Als laatste tip wil ik je nog meegeven goed te kijken wat je kunt schrappen. Wat zijn details die je verhaal levend maken en wat zijn details die eigenlijk niets toevoegen? Als je op die manier naar je tekst kijkt, kun je, naast dat je binnen het gegeven woordlimiet blijft, je tekst krachtiger maken. Hartelijke groet, Janine van de Raadt

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, je brengr mij op een excellent idee. Dank je! Willemina en Hendrie, dank voor jullie reacties. Het gebeurde voor mij, dus het verhaal is echt. Tja, het is zo ook gebeurd en de trap is vanaf het perron naar de hal in het station. Enkele aanpassingen voer ik nog uit aan mijn verhaal. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Coach, wat waardeer ik je correcte uitgebreide, vooral betreft de zinsbouw ond/pv valt er nog wel wat te verbeteren vind ik zelf ook, mee eens. Ik lees de tekst wel altijd hardop. Omdat ik deze tekst op mijn i-pad schreef ben ik ook niet zo secuur qua woordaantal geweest. Ik kijk wat ik kan schrappen, klopt wat je zegt. Een zeer prettig advies, Janine, ik kan er veel mee!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met ergens een cameraatje aan de knoop van je jas, heb je hier een leuk portret gemaakt van een jonge vrouw met haar vouwfiets. Als ze haar buik naar voren duwt, en met haar heupen rondjes maakt, dacht ik heel even dat het om een zwangere vrouw ging :) De zin,'Ik schaam mij voor mijn gedachte...' vond ik niet vlot lezen wegens te lang. 'De traan heeft een slakkenspoor op haar huid achtergelaten.' vind ik een mooie zin, ondanks het feit dat ik me dit afvraag: een traan droogt uiteindelijk op, heeft een slakkenspoor niet iets slijmerigs? Ik vind het wel een heel vlot en leuk verhaal!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt met afleidende beelden geschreven, Madd en zoals we van je gewend zijn, levensecht. :) Ik kan niet wachten op je ongeëvenaarde treinbundel!