Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 85 Lucifer en aardbeien voor altijd

Beneden wil ik zijn. Velden en weilanden passeren. Echt waar, de warmte opzoeken. Over een tijdje ga ik. Eeuwig hierboven, is niets voor mij. Dicht bij het vuur. Zien waar de mensen voor gezondigd hebben. Iemand horen lijden. Mij maak je er blij mee. Boom, wortels, dieper. Laag wil ik zijn. Goed om te vallen. Slecht om te zweven. Ik laat dat over aan mijn collega’s. Droom van een eigen imperium. Ja, laten we het doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Onmiddellijk verschijnt het liedje Strawberry fields forever. van de Beatles in mijn hoofd al heeft dat hier waarschijnlijk niets mee te maken. Apart verhaal, apart geschreven. Een heel andere stijl dan ik tot nog toe van je gelezen heb. Ik vind het aangenaam om te lezen. Ik hou hier wel van. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, Lucifer, Latijns voor lichtbrenger/morgenster? Of heb je het over de duivel? Voor de rest, hoe ik ook mijn best doe ... ;-(

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina je zit juist wel in een de goede richting ;) Dank voor je reactie. @Mili, toch wel die van beneden. De gevallene die zich sterk bedenkt over het verlaten het paradijs.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard Otten, Ik vind dit een mooi, aansprekend gedicht. Als lezer sprong ik mee in de gedachten van de hoofdpersoon en was ik benieuwd hij/zij tot actie over zal gaan of toch maar veilig boven zal blijven. Ervan uitgaande dat al jouw beginwoorden inderdaad eindwoorden zijn uit een gesprek, vind ik het bijzonder hoe mooi die binnen jouw context passen (bijvoorbeeld het woord eeuwig, goed en slecht). Ook heel knap hoe je woorden als ‘boom’ en ‘over’ hebt weten in te bedden. Ik vind dat de opbouw van de zinnen het gedicht een speels geheel geeft. En aan de reactie van Willemina te zien, is er voor jou een heel andere stijl ontstaan dan die je normaal hanteert, leuk. Naar mijn mening is het mooier als je het gedicht stopt bij ‘Ja, laten we het doen.’ Dat is in mijn ogen een krachtiger eind. Ik ben benieuwd hoe je te werk bent gegaan. Heb je gebruik gemaakt van freewriten of van het rustig opbouwen van de zinnen? Hartelijke groet, Janine

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Janine, Bedankt voor je mooie en uitgebreide feedback :) Gisteravond was ik niet in de buurt van mensen die een gesprek voerden, echter keek ik wel naar de wereld draait door, waar ze het hadden over het overlijden van George Martin, producer van de Beatles. Ze lieten in het stuk Strawberry fields forever horen en is één van mijn favoriete Beatlenummers. Toen heb ik eigenlijk besloten om de songtekst te gebruiken. De laatste woorden van elke zin vertaald naar het Nederlands. Al snel ontwikkelde zich een verhaal met de hemel en een engel, bij het zien dat ik de woorden goed en slecht had, dacht aan die ene gevallen engel Lucifer en de rest kwam vanzelf. De tekst is niet direct van een dialoog, maar wel een onderwerp dat ter sprake kwam in die dialoog. Hoop dat ik mee weg kan komen :D En als je het als geheel gaat bekijken vind ik je advies om de laatste twee zinnen weg te laten wel een goed idee. Het geeft inderdaad een krachtigere afsluiting. Nogmaals dank voor je feedback en deze uitdagende opdracht!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat hiermee inderdaad een andere kant van je schrijftalent zien. :thumbsup: Ik begreep de strekking meteen hoewel ik het een wat onsamenhangend verhaal vind. Als lezer moet men in de 'mood' zijn om het verhaal te bevatten. Na deze serieuze reactie kan ik wel opbiechten dat ik eerst las: Lucifer en aambeien. :D Je begrijpt dat jouw invulling voor mij al snel crashte en ik opnieuw ben begonnen met lezen! :lol:

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard, Graag gedaan. En natuurlijk vind ik jouw invulling prima, schrijvers blijven natuurlijk creatieve mensen. Het gaat erom dat je met aangereikte woorden zinnen anders opbouwt. Hoewel je in een conversatie natuurlijk nog harder moet werken aan je associatie vermogen, omdat gesprekken alle kanten op gaan. Ik vind het een mooie variant op de opdracht! Groet Janine

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ja, laten we het doen' is een prima afsluiting, al ga ik persoonlijk liever niet naar de hel. Laten we vooral schrijven, dichten, boven of beneden, of gewoon hier, op een berg of in een dal. Met mooie of gekke associaties.