Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#84- De buitenlandse correspondent

De buitenlandse correspondent -‘…De zomer laat nog langer op zich wachten, het wordt een bewolkte dag met langdurige regenval. Temperaturen komen niet hoger dan vijftien graden…’- Rode cijfers schreeuwen 8.00 uur. Merde, het sollicitatiegesprek! Je vliegt je bed uit, neemt de bocht tekort en scoort een pijnlijke knie. Strompelend bereik je de badkamer. Vannacht niet kunnen slapen, nu niet kunnen ontwaken. Je tweede schoen zoek. Op je geluks-blouse een vlek. De knoop van je broek af en niezen terwijl je mascara nog nat is. Je drukt nogmaals op de knop en kijkt naar het oplopende getal boven de lift. Voordat de deuren zijn opengeschoven staat één voet er al in. Goedkope aftershave en een zweetlucht penetreren je neus. ‘Hoho schatjie, je mot effe wagten tot we de spulle hebbe uitgelaaien.’ Een grove, ruwe hand met rouwnagels houdt je tegen. Je deinst achteruit. De andere bouwvakker doet een poging zijn buik in te houden. ‘We kenne heur in hochere sfere brenge. Sje ken wel een hoogepunt gebruike.’ Zijn peuk wipt mee in de hoek van zijn mond. Hij mist al een voortand, het zouden er twee kunnen worden. Je zucht en rolt met je ogen. Het trappenhuis is je nooduitgang. Je fiets staat er nog. De lekke band veroordeelt je tot de bus, als een sardine inclusief de bijpassende lucht. Bij de halte fungeert een windvlaag als koude douche. De waterdichtheid van je jas is nul procent. Het einddoel verrijst uit de stortregen, grijs kleurt het NOS kantoor mee. Je kijkt naar boven en de regendruppels worden je tranen. Een andere stad, een totaal andere dag. Het rood van de slachtoffers is van de straat weggespoeld. De herinnering blijft, ook nu je wegloopt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, huh?, zei Mili. Waar is de put, een spreekwoordelijke put? En wat doet die buitenlandse correspondent ertussen? Taaltechnisch, zoals ik het ervaar, en ik weet dat 'je' jouw ding is: Zes keer 'je' in de eerste alinea vind ik veel. Ik denk niet dat voor schoen, blouse, knoop en mascara 'je' nodig is. Te vervangen door 'de' en anders een jurk of rok voor het sollicitatiegesprek aandoen. De lift gaat naar boven terwijl jij naar beneden wil? Kan. 'Je deinst achteruit' vind ik vertellend/concluderend. Waarom gaat de 2e bouwvakker rechtop staan; lag de andere? Mist hij al een voortand omdat hij rookt? Wie zegt dat? Wat zegt de schrijver mij met: sardine inclusief de bijpassende lucht? Stinkt het of juist niet? Kan de lezer dat zelf uitmaken? Waarom een NOS-kantoor? Gaat hp daar solliciteren? Wat is de relevantie van NOS? De buitenlandse correspondent? Maar die werkt toch al? 'Je heft het gezicht' lijkt mij zwaar. Je heft het gezicht op? En van de rode slachtoffers en herinneringen begrijp ik niets. Excuses dat ik zo kritisch ben. Stuur anders maar de postduif terug. ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, De correspondent daalt af naar de put van de (menselijke)ellende - mooi uitgevoerd! terzijde(ook al opgemerkt door Mili): 'Hij mist al een voortand.' - hij mist een voortand.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, het verhaal gaat regelrecht putwaarts, maar wat de titel er nou mee te doen heeft, pak ik even niet.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Deze week zit je op een ander spoor dan ik maar je spoort wel. :p Mijn HP zit in de spreekwoordelijke put. Ze heeft het zwaar gehad als correspondent tijdens de aanslagen in Parijs ( daarom -Merde- ) en nu haar dag niet. Oude liften gaan nog gewoon heen en weer. Heb je weleens in een overvolle bus gezeten op een regenachtige dag? Fris ruikt dat niet. De tandkwestie leg ik uit bij @Janp en de buitenlandse correspondent bij @maddbrug. Ik hou van eerlijk delen. ;) Onze postduif kan wel een vakantie gebruiken dus hij komt eraan! :{} Dank voor je uitgebreide reactie. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, De correspondent daalt af naar de put van de (menselijke)ellende - mooi uitgevoerd! terzijde(ook al opgemerkt door Mili): 'Hij mist al een voortand.' - hij mist een voortand.
Jouw invulling gaat nog dieper dan mijn bedoeling maar ik vind het wel mooi. :thumbsup: Als correspondent zie je veel ellende en dat een plek geven is niet altijd makkelijk. De opmerking: hij mist al een voortand wil ik mee aangeven dat de HP hem op zijn bek wil slaan. Misschien moet er staan 1 voortand? Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje,
De opmerking: hij mist al een voortand wil ik mee aangeven dat de HP hem op zijn bek wil slaan. Misschien moet er staan 1 voortand?
Oké, als dat je bedoeling is, zou je het meer expliciet kunnen maken. Suggestie: Hij mist al een voortand, kunnen er twee worden. :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smerige pech. Hopelijk leeft ze niet in een eeuwige pechdag. Persoonlijk vind ik dit een erg sterke uitvoering van de putopdracht. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje,
De opmerking: hij mist al een voortand wil ik mee aangeven dat de HP hem op zijn bek wil slaan. Misschien moet er staan 1 voortand?
Oké, als dat je bedoeling is, zou je het meer expliciet kunnen maken. Suggestie: Hij mist al een voortand, kunnen er twee worden. :)
:thumbsup: :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Reageer ik en krijg ik te zien dat de pagina niet gevonden kan worden. Tweede poging. Ik ben het met de opmerkingen van Mili eens. Te veel je's. Misschien komt het krachtiger over als je vanuit ik schrijf. Dan ook niet te vaak. Jammer dat ze niets is aangenomen. Je moet er nu eenmaal veel voor overhebben om een baantje te krijgen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, het verhaal gaat regelrecht putwaarts, maar wat de titel er nou mee te doen heeft, pak ik even niet.
De titel is haar beroep: In Frankrijk is ze buitenlands correspondent en ze solliciteert nu naar een soortgelijke functie in Nederland. Ze is depri, alles zit tegen en ze besluit uiteindelijk niet te gaan. Het is niet het juiste moment, ze kan niet nog meer ellende aan. Deze info is ondergeschikt aan het verhaal maar maakt het verhaal m.i. wel sterker omdat het verklaart en daardoor realistisch maakt. Ik wilde het niet als infodump tussen de regels proppen en heb toen besloten het te verwerken in de titel. De HP is de buitenlandse correspondent die dit doormaakt. Bedankt voor het reageren! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Smerige pech. Hopelijk leeft ze niet in een eeuwige pechdag. Persoonlijk vind ik dit een erg sterke uitvoering van de putopdracht. Graag gelezen.
Dank je wel! :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reageer ik en krijg ik te zien dat de pagina niet gevonden kan worden. Tweede poging. Ik ben het met de opmerkingen van Mili eens. Te veel je's. Misschien komt het krachtiger over als je vanuit ik schrijf. Dan ook niet te vaak. Jammer dat ze niets is aangenomen. Je moet er nu eenmaal veel voor overhebben om een baantje te krijgen.
Ik had ook last van niet te vinden pagina's. Het vervelende is dat de gehele reactie weer opnieuw moet. :( Ik heb hier bewust gekozen voor de tweede persoon en het gaat specifiek over de bezittelijke dingen die dit alles overkomen. Ik neem jullie opmerkingen/ meningen mee tijdens een volgende schrijf. Ze laat dit sollicitatiegesprek voorbij gaan. Bedankt voor je reactie. :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Fascinerend verhaal met veel onder de oppervlakte. Ik moest het een paar keer lezen om te vatten hoe de put erin was verwerkt. Maar dan heb je ook wat.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, door de reacties te lezen, begon ik het verhaal te begrijpen. Ik was, juist zoals Mili, totaal de kluts kwijt. Het is een sterk verhaal met veel diepte, is tenslotte mijn conclusie. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Fascinerend verhaal met veel onder de oppervlakte. Ik moest het een paar keer lezen om te vatten hoe de put erin was verwerkt. Maar dan heb je ook wat.
Fijn dat je de moeite nam om het een aantal keren te lezen. Misschien ben ik beter in langere verhalen. ;) Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, door de reacties te lezen, begon ik het verhaal te begrijpen. Ik was, juist zoals Mili, totaal de kluts kwijt. Het is een sterk verhaal met veel diepte, is tenslotte mijn conclusie. :o
Die diepte is toepasselijk bij een put, niet waar? :p Bedankt voor het lezen en reageren. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Heb je wel adem gehaald tijdens het schrijven? ;) . Er zit veel vaart in je verhaal. "Niezen terwijl je mascara nog nat is." Wat een ellende. Met plezier gelezen :D .

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Heb je wel adem gehaald tijdens het schrijven? ;) . Er zit veel vaart in je verhaal. "Niezen terwijl je mascara nog nat is." Wat een ellende. Met plezier gelezen :D .
:D HP heeft zich verslapen dus haast. Ik haat niezen. :nod: Dank voor je reactie. :thumbsup: