Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#84 Het experiment

Er is hier weinig begrip voor dansers ingebouwd. Een fatsoenlijke spagaat bijvoorbeeld, zit er niet in. Zelfs met de arabesk is geen rekening gehouden. Een vreugdesprong probeer ik maar niet eens uit. Stijlloos vind ik het, dat ze me hier gedumpt hebben. Aan zitplaatsen ontbreekt het ook. En denk je dat de kussens voor het oprapen liggen? Trouwens, als ze er al lagen, zouden ze zeiknat zijn; er is duidelijk al tijden niet meer gedweild in dit muffe hol. Weet je wat ik denk? Dat ze hier een ernstig vochtprobleem hebben. Ik ken die putlucht, mij maak je niks wijs. Wat me wel meevalt, is dat ik op mijn tenen rondjes kan lopen. Ik loop graag rondjes op mijn tenen. Van alles komt er dan boven borrelen. Vooral als het zo heerlijk rustig is. Ik moet toegeven, je kan hier een speld horen vallen. Het is de hoogste tijd voor nieuwigheid. Een choreografie over een klimop; dat lijkt me wel wat. Nee hè, daar komt iets naar beneden zakken. Werd het net wat met die klimop, móet ik blijkbaar weer iets. Hoewel mijn klimop natuurlijk prachtig rond die touwladder kan slingeren. 'Kunnen jullie nog even wachten daarboven-oven-oven? Oh, het was een experiment-ent -ent. Mislukt-ukt-ukt? Oké, ik kom al-al.' Van je collega's moet je het hebben. Ze dachten me een keer in de put te krijgen. Nou, dat is dan toch gelukt? Al vind ik het zelf een prestatie van niks. Ontelbare mensen en dieren zitten tijdens hun leven wel een keer in de put. Maar kan er daar eigenlijk niet eens voor wat meer comfort gezorgd worden? Is dat zoveel gevraagd? Ik ga campagne voeren. Men heeft recht op comfortabel in de put zitten. Zal ik er een ballet van maken?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
pssst, Elyse: spelD lekker leesbaar verhaal, tikkeltje absurd, maar dan wel geloofwaardig (al denk ik dat als er ruimte voor rondjes is, er ook ruimte voor een spagaat is)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor de speld schrijvenmaar. :ninja: Dansers hebben lange benen en kunnen piepkleine rondjes lopen. Zal ik hem op zijn tenen laten lopen? Dat doen ze ook graag.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zoiets zag ik dan uiteindelijk ook wel voor me; kleine rondjes, met kleine stapjes; ik denk niet dat het echt stoort, zoals het er staat, al vind ik de toevoeging van tenen wel leuk, passend bij het type

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse. Hoe kom je d'r op? Een mopperende balletdanseres onder in de put. Ik heb het gevoel dat het één grote metafoor is die ik niet helemaal weet te ontcijferen. Iets als: in de put zitten is niet zo'n big deal, maar een beetje comfort zou wel fijn zijn? Waar staat dat comfort dan voor? Mis ik iets? Of zoek ik er te veel achter? In ieder geval leuk geschreven. Met die echo had je nog wel een paar geintjes kunnen uithalen. 'Ja zal ik doen-oen-oen.' Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, je voelt het goed aan, het is een en al metafoor. Ik kan er niets aan doen, het achtervolgt mij. Zoals uit het 'boven borrelen' en 'de hoge tijd' een klimop geboren wordt die het gemopper, oftewel het probleem, afzwakt en richting uitgang stuwt. Het past voor mij allemaal mooi bij het beeld van een hoge put met een vruchtbare (borrelende)bodem. Mocht men toch niet uit die put kunnen komen (in het geval van een onoplosbaar probleem), dan zou dans en de juiste steun (stoelen, kussens) misschien nog verlichting kunnen brengen (dus enig comfort). Het gaat ook over optimisme en aanpassingsvermogen. Hugo Claus citeerde ergens (en ik weet niet meer of het een citaat van hemzelf was): "Problemen zijn per definitie oplosbaar, en zijn ze dat niet, dan is het geen probleem, maar de condition humaine, de ondraaglijke lichtheid van het bestaan." Daar moest ik dus aan denken. Ik laat de dans daarom campagne voeren voor een draaglijkere 'condition humaine'. Maar ik hoop dat het inderdaad ook gewoon een leuk verhaaltje kan zijn, zonder al die spinsels van mij. Dankjewel voor je interesse. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieder mens heeft recht op een spagaat, zegt mijn balletleraar iedere week tegen mij. Daarom pakt dit verhaal mij direct, het is subliem gevonden en met de juiste toon beschreven. Je spinsels, zoals jij ze noemt, zorgen voor prima genot voor de lezer, wil ik je wel vertellen. En ben het met je eens, comfortabel in een put zitten moet kunnen. Doet mijn HP in mijn verhaal ook. Trouwens, wel een klein putje als de spagaat of arabesk niet mogelijk is. Laat staan een pas de chat. Een petit pirouette misschien, zonder strekkende armen? Met veel plezier gelezen, Elyse!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, het is altijd reikhalzend uitkijken naar hoe jij, op je altijd bijzondere manier, opdrachten weet in te vullen. Een balletdanseres in een put is hoegenaamd niemand gegeven noch een choreografie over een klimop. Laten de metaforen je achtervolgen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond die oncomfortabele put zo naar dat ik een fijne voor je heb gemaakt :). Een sierlijk verhaal vind ik het. En dat terwijl ze in de put zit.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je op tenen moet lopen, vraag je heel veel van jezelf. O, het hoeft natuurlijk niet. Mooi verhaal. In eerst instantie las ik champagne. Champage voeren? Hoewel het nog niet zo verkeerd is om met een glas champagne in de put te zitten. Rondjes draaien is dan niet aan te raden. Ik zou toch maar iets met die klimop gaan doen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, waarom kan het in de put zitten niet comfortabel zijn? Een positie verhaal vanuit de put. Ook hier geldt: het leven is een feest maar je moet zelf de slingers ophangen. ;) Grappig dat je het hebt over een -hij- terwijl ik een -zij- als HP in mijn hoofd heb. Graag gelezen! :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allen, ik heb deze week helaas geen tijd nog vóór het verschijnen van een nieuwe opdracht op iedereen te reageren, maar ontzettend bedankt voor alle positieve reacties en jullie eigen mooie verhalen, van ranzig tot mistiek gewaagd (on)comfortabel. Moge mijn klimop uitkomst brengen; morgen weer wat tijd voor nieuwe spinsels (hoop ik). :{}