Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 84 Vervloekt

Vervloekt Het moet een nachtmerrie zijn, het kan niet anders. Ik weet niet hoe ik hier terecht gekomen ben. Ik weet ook niet wie ik ben of wie ik was. Het enige dat ik nog zeker weet is dat er nachtmerries zijn zonder bodem, die maar duren en duren. Deze duurt oneindig lang. Nog even en het zonlicht zal weer genadeloos naar binnen vallen en weerkaatsen van de beenderen en de schedels waarop ik lig. God mag weten hoeveel knekellagen zich onder mij bevinden. Niet dat ik nog bid. Ik turf alleen maar. De laatste kies die afscheid wilde nemen van mijn dorre tandvlees heb ik er zelf uitgetrokken. Ik kerf er strepen mee in de stenen muur die me omringt en haast eindeloos hoog reikt. Iedere dag weer kerf ik. En sinds veertig vijftallen geleden, vloek ik. Ik denk enkel nog in cycli van vijf. De herinnering aan een ritme van zeven vervaagt langzaam tot uiteenvallend perkament. Er knaagt iets in mij. Ik weet dat ik het ooit honger noemde. Mijn mond is droog, maar ik ben dat wat dorst was ver voorbij. Daarboven waren anderen en wellicht zijn ze er nog. Er was er één die mijn hart sneller deed kloppen. Nu klopt het al zoveel vijftallen lang in een gelijkmatige cadans. Ik heb nog slechts de herinnering aan de herinnering van een herinnering. De stenen vertonen geen barsten. De voegen zijn naadloze naden. Mijn vingers vinden geen houvast. Mijn gebeden verwerden tot pijnigende echo's. Mijn gevloek schaart zich aaneen tot de canon van een duizendtal dat mijn trommelvliezen doet branden. Mij rest slechts het verlangen dat hoog daarboven een haan vervuld met mededogen zijn plaats inneemt en kraait en de echo's doorbreekt. Ik droom van ontwaken. Ik droom.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je maakt indruk op me. Zoals gewoonlijk. Een cycli van vijf versus een ritme van zeven? In dagen? En veertig vijftallen is dan 200 dagen? Wellicht ben ik een lousy lezeres maar dat overleef je toch niet? [en weerkaatsen van de beenderen en de schedels waarop ik lig.] En de beenderen ... weerkaatsen ...? (terechtgekomen/verworden/vervuld)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Angus, long time no see. Fantasievolle tekst, dit. Ik had ook even Mili's bedenkingen bij de tijden, maar aangezien het een nachtmerrie is (ja toch? laat het in godsnaam een nachtmerrie zijn), kan het allemaal best honderden dagen duren. Ik liep een beetje vast op die zin met 'Mij rest ...'. Moet daar trouwens niet 'mijn' staan in plaats van 'zijn'? Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, precies dat dus; al die dagen, dat kan niet, maar wel als het daadwerkelijk een droom is ... Een fascinerende tekst, goed creepy.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huiveringwekkend, de eerste alinea. Weerzinwekkend, de tweede alinea. Verstikkend, de derde alinea. En dan toch nog een indrukwekkend verlangen in de laatste alinea. Naar een haan. Ik moet er van bijkomen, Angus.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een beeld van een tandeloze heremiet, wiens geestestoestand hem toelaat te overleven op pure wilskracht en een hoger bewustzijn dat geen nood meer heeft aan voedsel. Heel blij dat ik jouw mooi woordgebruik nog eens mag lezen! :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, Wat een huiveringwekkend verhaal. Ondanks de huiveringen, toch geboeid verder gelezen. Ik hoop dat ik er niet van ga dromen. :o

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een literair hoogstandje. Wat een prachtig verhaal. Het moet wel hard liggen met al die knekels. Ik ben blij dat het een droom is, anders had ik er een heel naar gevoel aan overgehouden.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik lees en voel een steeds groter enthousiasme naar het einde en werd er bijna blij van. De derde alinea raakt me het meest. Goed geschreven. :thumbsup: