Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#84 In de put

Kees was al jaren lid van de vereniging voor kleiduiven schieten. Elke maand las hij trouw het clubblad en las zijn eigen verhaaltjes terug, die hij had geschreven toen het nog goed met hem ging. Een paar weken geleden waren de deuren van zijn bedrijf gesloten, het bedrijf waar hij al vijfentwintig jaar werkte. Kees was diep gaan somberen. Hij miste de ideeën om te schrijven. Na de sluiting had hij geen kleiduif meer geschoten en geen letter meer geschreven. In het kleiduivenblaadje las hij over een nieuwe cursus, “Voel je je flink kut, zak in een waterput". Hij belde en na de reservering van zijn put kon hij al snel terecht. Een diepe oude waterput. Het emmertje hing er boven. Op de bodem lag zand en aan de muur was een houten plank bevestigd om op te liggen of te zitten. De retraite ging uit van grondslag “van hard naar hart”, ze hadden grondig over deze stelling nagedacht toen ze, -twee jonge psychologen,- dit project hadden opgezet. Kees had er direct vertrouwen in: het gelijke met gelijke moest je bestrijden, zoals in de homeopathie van Hahnemann, het gelijksoortigheidsbeginsel. Voor vrolijke mensen hadden ze andere accommodaties; “Blij in de wei” werden die genoemd. Zij verbleven tussen de grassprieten. Op woensdagmiddag om vier uur daalde Kees af in zijn privé-put, en had volgens afspraak, al zijn spullen ingeleverd. Hij snoof de modderlucht op alsof het cocaïne was. Rond middernacht had Kees zijn hart geopend toen hij op de harde houten plank lag. Een traan rolde over zijn wang. De volgende morgen zakte het ontbijt in het mandje naar beneden. Na het eten voelde hij in zijn linkerjaszak. Twee pennen had hij meegesmokkeld, in de andere zak zijn verhalenschrift.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, wat een geestige, opwekkende en ludieke invalshoek met een absurdistische touche. Ik vond het heel leuk om te lezen en las het daarom nog een keer en nog een keer. Ik doe graag twee suggesties: [Hij belde direct. Direct na de reservering van zijn ...] Waarom zou je de zinnen hier niet in elkaar laten overlopen om de tweede direct kwijt te zijn. [“Voel je je kut, zak in een put” van In-de-put naar Out-de-put.] Uit-de-put? Dan heb je allemaal u'tjes op een rijtje en één Engels woord past hier niet zo, vind ik.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, dank je voor je snelle reactie. Ik de u'tjes wat aangepast, zo ook je andere tips. Het onderwerp in combinatie met het weer en de griep zorgden voor het absurde. Een mens moet wat.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Ik vind 'm leuk. Wat doen ze met boze mensen? Favoriet detail: die kitscherige traan. Origineel ingevuld - zonder de horror uit de andere inzendingen (mea culpa ook). Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een ludieke aanpak, het zou zó eens echt kunnen wezen. Een gat in de markt. En een put is een goede plaats om te schrijven, door niemand gestoord. Echt leuk geschreven!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, ja die foute traan, moest ik vermelden, het siert de man, en mijn tekst. Kunst en kitsch in de put, zeg maar. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, kom er maar bij tenslotte heet je schrijvenmaar, nietwaar... Marlie, ik kreeg er ook een prettig gevoel van toen ik het schreef, het is lekker rustig lijkt mij. Annemieke, naast jouw put en mijn put bouwen we een recreatieputpark, gesponsord door het UWV. Dank voor jullie reacties!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met een lach gelezen. Ieder die in de put zit, krijgt een eigen put. Wel dicht bij elkaar. Tenslotte willen we af en toe nog wel over onze stukjes kunnen praten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke :) Tja, zo is het Tja, het gaat om het werkelijke put contact, daar putten wij onze inspiratie. Blavatski, wie weet, het lijkt mij heerlijk rustig.. Marietje, fijn je reactie weer te lezen en eenmaal in de tien jaar griep daar mag ik niet over klagen..... Dank voor jullie reacties!