Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#83 Goudse kaas

De Goudse jonge glijdt over mijn tong. 'Een pond alstublieft,' vraag ik aan de marktkoopman. 'Lekker kaasie, meid.' Twee bruine ogen die mij minstens veertig jaar in tijd terugslingeren kijken mij aan. Jan. Toen het uit was met een vriendje, vond hij zichzelf een prima kandidaat, ik niet. 'Hoe is ie nou, schat, wat zie je er ge-wel-dig uit! Nog steeds die rooie krullen!' Zijn hand raakt mijn haar. 'Hé, nou ja zeg, Jan! Weer terug in het land? Je bent veranderd, vind ik.' Dat ik hem nou moet tegenkomen. 'Ja, meid, zo gaan die dingen, wat kilootjes kwijt, dat ken gebeuren. Net terug van de Costa, daar leef ik tegenswoordig en toen ik vanmorgen opstond dacht ik, verrek het is donderdag, markt! Dus, hiero kom je altijd wel iemand tegen maar dat ik jou nou moet tegenkomen, nou beter ken mijn dag niet meer worden!' Jan heeft een stem als een klok, iedereen geniet gezellig mee. Het liefst zou ik nu naast de kaas in mijn boodschappentas liggen. 'Hé, ik sterf van de dorst, schat, laten we bijkleppen.' 'Andere keer, Jan, ik moet zo naar de tandarts, echt! Geen smoes hoor, ik heb eigenlijk vreselijke haast, sorry Jan, excuses.' 'Die tandarts, bel 'm af, zeg maar dat je je oude liefde bent tegengekomen! Anders betaal ik die rekening wel!' Hij slaat zijn arm om mij heen; Jan is wie hij is, doet wat hij doet. Jan's wil is wet. 'Echt, man, ik moet nu gaan, ben al zo laat, ik kom je vast weer gauw tegen!' Niet dat ik dat hoopte. Het begon ook nog te sneeuwen. 'Wat een pokkenweer,' schalt hij en net als ik mij onder zijn arm uitworstel, hoor ik iemand roepen uit de verte. 'Krijg nou wat, Jan, ik kan m'n ogen niet geloven, ben je weer vrij?'

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug Het is volkomen duidelijk in je verhaal, dat het vroeger niets was en ook nooit iets zal worden tussen Jan en de hp. Prima locatie: bij de kaaskraam op de markt. Ik hoor Jan praten. :-) Leuk, hoe hij aan het einde door de mand valt. Puntje; "Hoor ik iemand roepen. In de verte komt iemand aanrennen" vind ik niet mooi. Beter zou zijn het samen te vatten tot: Hoor ik iemand vanuit de verte roepen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: "Het liefst zou ik nu naast de kaas in mijn boodschappentas liggen." Is mijn favozin. Ik zie je al liggen in die tas. Ik was ook echt even op de markt. En nu heb ik zin in smeltzachte Goudse jonge (kan je wel? Ik zit op een berg in Mexico!). Ps: Ik ben het met het puntje van Nel eens.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke, invoelbare tekst maddbrug, ik zie het zo gebeuren op de Haagse Mart. Hoewel Jan meer A'dams aandoet. Dat je Jan ook nog eens ex-bajesklant laat zijn, heeft de tekst volgens mij niet eens nodig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, je mag in mijn boodschappentas liggen hoor! Ach, daar zit je dan op je berg, met kaas visioenen, wat heb ik je aangedaan. Excuses. En ja Nel had gelijk, heb het reeds aangepast. Dank je! Schrijvenmaar, dank je wel! Ostinato, Jan bestaat echt, zijn naam is anders maar er zit veel waarheid in mijn verhaal. Vandaar. Het had ook anders geschreven kunnen worden, en het voegt niets toe, de bajes klant. Maar ja, dat was wel J. Dank je wel voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, je excelleert in het observeren van kleine, fijne dingen van 'alledag'. Of het nu op het strand, de markt of in de trein/tram is. Mooi uitgesponnen en zoals anderen opmerken, je voelt je er nauw bij betrokken. Je voelt de arm van Jan, je hoort hem praten en wij willen allemaal in de tas liggen. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Leuk getypeerd, die Jan. Ik ben het wel met Ostinato eens, dat het verhaal geen ex- bajesklant toevoeging nodig heeft, ook al is dat wel de realiteit. Verhaal mag wat mij betreft afwijken van de werkelijkheid, maar dat is jouw eigen keuze natuurlijk. Als extra "clou" vind ik het in elk geval niet nodig. Bijj ons zegt men: "ik barst van de honger" en "ik sterf van de dorst". Ik weet niet of dat streekgebonden is? Je gesprek was leuk om te lezen :) .

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik vind het fijn om te weten dat jij en de anderen in mijn tas liggen, alleen dat idee doet mij al goed. Dank je! Willemina, in principe kan de bajesklant buiten vermelding blijven maar ik had er persoonlijk nogal plezier in hem te vermelden. Soms raak ik de realiteit in mijn verhalen juist expres, soms vervorm ik. Ik denk dat je gelijk hebt betreft het barsten of sterven, er zit enige logica in, toch kan ik geen duidelijkheid omtrent dit gegeven vinden op internet. Ik verander het. Dank je Willemina voor de uitgebreide reactie!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, leuk verhaal en dat je naast de kaas in de tas wilde liggen, vind ik een originele vondst. Ik had niet begrepen dat Jan uit de bajes kwam, ik koppelde het vrij zijn aan het vrij zijn van een relatie. Zo zie je maar weer hoe iedereen een tekst anders interpreteert. Graag gelezen. :p

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af waarvoor hij in 'de bak' gezeten heeft, zoals we het hier zeggen! Knap geschreven, de hele markt is op de hoogte van zijn zogezegde huidige leven! Klein dingetje 'Lekker kaasie meid' wordt dat nu gezegd door de marktkoopman, of door Jan die plots naast haar opduikt? Niet dat het van belang is voor het verhaal...