Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#83 De leraar en de leerling

(Edit: N.B. Titel aangepast na plaatsing) ‘Hoe was ik toen?’ ‘Jij? Ik herinner me niet zo veel van je, dus je was vast een braaf ventje.’ ‘Ik denk niet graag terug aan die tijd. Ben ook veel vergeten. Al die wiet, m’n geheugen ... Maar volgens mij werd ik gepest.’ ‘Wat? Nee. Niet in de zesde van ’78. Nog steeds de beste klas die ik ooit heb gehad. Maar twee kinderen naar de mavo. De rest allemaal havo-vwo. Daar werd niet gepest, in die klas.’ ‘Ik had een bril met van die jampotbodems. Een beugel, zo’n buitenboordmonster … En steunzolen … Ik weet zeker dat ik gepest werd.’ ‘Kan het me niet voorstellen. Zo’n gezellige, volwassen groep. Maar goed, als jij het zegt …’ ‘Ik hoopte eigenlijk dat u me kon helpen. Het gaat niet zo goed met me. Ik ben nu een jaar onder behandeling en ik kom niet verder.’ ‘Dat vind ik lullig voor je, maar wat kan ik doen? Ik ben leraar, geen zielenknijper.’ ‘Mijn therapeut zegt dat mijn problemen moeten zijn begonnen in de zesde.’ ‘En dat weet hij hoe?’ ‘Zij. Het is een zij. Ze denkt dat ik ook misbruikt ben in die tijd.’ ‘Het wordt mooier en mooier.’ ‘Door mijn leraar, denkt ze. Door u.’ ‘Welja, waarom niet.’ ‘Ik kan het zelf niet geloven, maar ik herinner me bijna niks meer. Vandaar dat ik hier ben. Om het te vragen.’ ‘Begrijp ik je goed? Je wilt mij vragen of ik jou veertig jaar geleden heb misbruikt?’ ‘Het zou mij enorm helpen.’ ‘En als ik nee zeg? Wat ik vanzelfsprekend ga doen.’ ‘Dan weet ik dat.’ ‘OK dan. Nee, ik heb je niet misbruikt. Ik heb je met geen vinger aangeraakt.’ ‘Dank u.’ ‘Ik denk dat je nu maar moet gaan, mietje.’

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Het gesprek op zich is bizar maar wat je personages zeggen leest geloofwaardig. Alleen bij je laatste zin twijfel ik of iemand dat na zo'n gesprek zou zeggen, tenzij hij het op een grappige manier probeerde te zeggen? Je dialoog vond ik verder heel sterk en je zette goed je personages neer.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het zelfde als Fio bij de laatste zin. Verrassend maar een tikje ongeloofwaardig. Heeft het de functie om aan ons duidelijk te maken dat al die slechte herinneringen toch op waarheid berusten? Dan had het venijn iets meer verholen moeten zijn naar mijn gevoel. De onbeholpenheid van de HP maakt het niet alleen tragisch maar ook wrang grappig. Mooi.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. Ja, die laatste zin. De enige zin waar ik echt mee worstelde en jullie pikken hem er feilloos uit. Jouw interpretatie is bijna wat ik in gedachten had, Marcus. Het zou zelfs nog iets subtieler moeten zijn: ik wilde dat de lezer zich aan het eind gaat afvragen hoe het nou precies zit. De leraar is uiteindelijk onaangenaam en dominant, en de leerling is enigszins pathetisch. Maar misschien heeft de leerling wel gelijk. Dat was het idee, waar ik overduidelijk niet helemaal in geslaagd ben.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato Originele en goedlopende dialoog. De laatste zin vatte ik op als een bekentenis. De leraar schoot even uit zijn rol door het woord mietje te gebruiken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste zin vind ik juist een openbaring. Ik wantrouwde de antwoorden van de leraar al van het begin.Dus het einde bevestigde mijn gedachten. Het woord 'Mietje" is het uiteindelijke antwoord en zegt alles. Denk ik.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, @maddbrug: dank voor je reactie. Voor jullie werkt de laatste zin wel min of meer zoals ik bedacht had. Goed om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi verhaal.......mooie opbouw en ja die laatste zin werkt voor mij ook als een bekentenis...al had ik daarvoor al het gevoel dat het waar was.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Mooie spanning wordt er opgebouwd in de dialoog. Over die laatste zin:
‘Ik denk dat je nu maar moet gaan, mietje.’
Naar mijn smaak te direct - het mag/kan wat subtieler. ''Het is het beter dat je nu gaat.' (zoiets) terzijde: 'OK, dan'. Het mag van Van Dale, in proza staat en leest 'oké' beter.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@han Dankjewel :) @Jan Jouw versie is mij dan weer net te subtiel, maar ik ben het met je eens dat de laatste zin nog wat werk nodig zou hebben. Oké had ik toevallig net na schrijven opgezocht, het groene boekje geeft 'OK' niet eens als correcte spelling, dank voor de tip.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan Jouw versie is mij dan weer net te subtiel, maar ik ben het met je eens dat de laatste zin nog wat werk nodig zou hebben.
Misschien zoiets?: ‘Ik denk dat je nu maar moet gaan. Je moeder zal zich wel zorgen maken.'

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klas met mogelijke pesters, een gesprekje met een oud-leraar dat eindigt met een bittere nasmaak, whodunit? Suggestie : "Belofte maakt schuld. Wie het ook is, je mag een afspraakje nooit laten wachten."