Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #82 - Genesis

“Wat is dit?” De afkeuring in de galmende stem van de hoofdmeester was onmiskenbaar. “Dit is een olifant, meneer, maar ik ben een beetje uitgeschoten bij zijn neus, ik heb —“ “Prutswerk! En dit?” Het was de zesde dag. Zijn laatste kans om een voldoende te halen. “Ik wilde het giraffe noemen, maar toen ik de nek vasthad —“ “Gooi maar weg. Dat heeft toch geen enkele kans om te overleven? En dit, wat moet dit voorstellen?” “Ik had nog wat materiaal over en dacht—“ “Hoe heet ’t?” “Vogelbekdier, meneer.” “Troep, God. Je hebt gewoon je best niet gedaan. Gooi maar weg. Heb je ook nog mensen gemaakt?” “Ja, hier, meneer.” “Hahaha!” “Vind u ze leuk meneer?” “God, je weet dat de opdracht was om de mensen naar jouw evenbeeld te kleien. Heb jij echt zo’n kleine—“ “Ik heb Parkinson, meneer. Ik heb u een briefje van mijn ouders gegeven en —“ “Verdomme God, niet steeds die excuses! Flikker deze hele bende weg en begin met een schoon heelal. Vanmiddag wil ik een nieuwe planeet zien met een heel nieuw dierenrijk. Eentje mét overlevingskansen.” “En aardbevingen?” “Luister, God. Even tussen jou en mij. Dat je handen trillen, dat is klote, maar jij bent slimmer dan de anderen. Verzin een list. Gooi het over een andere boeg. Doe iets met evolutie of zo, laat ze het lekker zelf uitzoeken. Het moet wel vanmiddag af. Morgen is een rustdag.”

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit hier met een brede glimlach achter de computer! Wat leuk bedacht. Het parkinson-aardbevingenstukje blijft voor mij een beetje onduidelijk (en waarom zou God parkinson hebben? Of de wereld aardbevingen als God uiteindelijk uit tijdgebrek de oerknal bedacht?) maar ik denk vaak ook iets te ver door.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Perfecte invulling van de opdracht. God is in gedachten een perfect opperwezen die niet eens weet wat het woord fout is, omdat hij alles kan. Door hem nu weg te zetten als tweederangs persoon is briljant. Zeker de Parkinson geeft hem een menselijke touch en maakt het 'worstelen' nog duidelijker.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, in al mijn naïveteit moet ik je bekennen dat ik God eerst als de afkorting van een naam las. Zoals Godfried of zo. En dat hij bij zijn handwerkleraar zat. De schellen zijn me nu van de ogen gevallen. Sorry. ;) En dan vind ik de opdracht gaaf uitgewerkt. Doordacht ook. :) Deze zin is m.i. nogal ondeugend: [“God, je weet dat de opdracht was om de mensen naar jouw evenbeeld te kleien. Heb jij echt zo’n kleine—“] Of lees ik nu weer verkeerd?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een zeer originele invulling van de opdracht. Iets dergelijks heb ik in de FSB gelezen, dat verhaal werd eerste. Dat onze heer Parkinson heeft geeft een heel andere zienswijze op het scheppingsverhaal, ook dat hij een leraar heeft die hem onder tijdsdruk laat presteren. Het geeft vervreemding en spanning, daarbij humor.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en de vriendelijke woorden. Waarom God Parkinson heeft? Zodat ik hem kan laten ploeteren, denk ik. Of om te laten zien dat je als schrijver ook schepper bent en zelfs God naar je hand kunt zetten. Mili, je leest 't goed. Niet alles werd langer als gevolg van God's ziekte. :-)