Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#82 - het sterrenbeeld Leeuw

Er was een periode in mijn leven waarin ik volledig in de ban van astrologie was. Nieuwsgierigheid naar de waarde van de dierenriemtekens liet mij een cursus volgen. In het begin van de lesavonden zat ik er wat lacherig en ongelovig bij. Een vriendin had me overgehaald om met haar mee te gaan. Als ze me had gevraagd voor een cursus koken of aquarelschilderen, was ik met evenveel plezier meegegaan. Naarmate de cursus vorderde, kreeg ik meer belangstelling voor de dierenriemtekens en de planeten. Na enkele jaren stond ik voor de klas en was ik bezig met mensen hun horoscoop uit te leggen. Ik deed het met veel plezier. Om in het leslokaal te komen moest ik door het café lopen. Een imposante man versperde me op een avond de weg met de woorden dat hij niet kon begrijpen dat mensen zich in die astrologische onzin konden verdiepen. “Tja, mijnheer de Leeuw, U hebt veel zelfvertrouwen, eigen aan Uw sterrenbeeld, maar andere mensen zoeken daar nog naar!” Ik blufte. Maar het imposante uiterlijk, compleet met een grote bos krullend, blond haar, een baard en een snor, een gouden horlogeketting gedrapeerd over een gezellig dik buikje: een gouden polshorloge en verscheidene kostbare ringen, deden mij sterk aan dit type mens denken. De Leeuwmijnheer stapte verbluft achteruit en stamelde: “Hoe weet U dat ik onder het sterrenbeeld Leeuw geboren ben?” In het klaslokaal wachtte mij nog een verrassing. Een heer stelde zich voor en vroeg of hij een les mee mocht volgen. De zoon van deze heer zou zelfmoord gepleegd hebben. Ik heb me nog nooit zo van de domme gehouden; ik heb nog nooit zo zitten knoeien als in die uren, want door de horoscoop te bestuderen van de gastleerling, die naast mij was komen zitten, kreeg ik het vermoeden dat de vader zijn kind zelf gedood had.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je begint leuk, maar eindigt wat warrig en ongeloofwaardig. Volgens mij kan je niet in een horoscoop zien dat iemand een moord heeft gepleegd. Misschien kan je het verhaal beter eindigen na: 'Hoe weet u dat ik onder het sterrenbeeld leeuw geboren ben?'
Er was een periode van mijn leven dat ik volledig in de ban was van astrologie.
Deze zin loopt niet helemaal lekker. Ik zou ervan maken: Er was een periode in mijn leven waarin ik volledig in de ban was van astrologie.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nyceway, fijn dat je zo uitgebreid feedback geeft. De zin loopt inderdaad beter zoals jij het voorstelt. Als ik zou eindigen met het verhaal van mijnheer de Leeuw dan kwam het knoeien er niet in voor en dat was toch de opdracht? Er werd expres "geknoeid" opdat de man in kwestie ook tot de slotsom zou komen dat astrologie onzin was! Ik begrijp dat je wantrouwig staat tegenover het verhaal van de zoon die vermoord werd, maar het is authentiek, hoor! Natuurlijk heeft dit verhaal een voorhistorie maar ja, in 300 woorden uitleggen wat er aan voorafging, wat er gebeurde en waarom, dat wordt moeilijk! Het was de zoon van een aankomende politieker en deze mijnheer kon een aan drugs verslaafde zoon niet gebruiken! Wees er maar zeker van dat een goede astroloog heel veel uit een horoscoop haalt! Vroeger werden mensen die zich met astrologie bezig hielden tot de brandstapel veroordeeld, zo bang was men ervan! Nu wordt het belachelijk gemaakt. Ooit moest een arts ook een astrologische opleiding volgen aan de universiteit, is helaas afgeschaft. :(

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie morgen, Blavatski! Ik begin te denken dat je zelf een Leeuw bent. Een leuke omschrijving van die meneer, alsof hij echt manen heeft! Ik moet lachen als ik je hiervoor lees, dat je toch ergens het woord 'knoeien' hebt gebruikt. Tja, welke waarheid biedt de astrologie? 'De zoon van deze heer had enkele maanden geleden zelfmoord gepleegd. Door inzage van zijn horoscoop wist ik dat hij door de man die naast mij zat , vermoord was.' Is wel verwarrend, werd de zoon nu vermoord, of heeft hij zelfmoord gepleegd? 'deze heer', verwijst naar de man die les volgt. Maar wie is de man die naast haar zit? Of mis ik ergens iets? Eventjes nog, je mist wat komma's tussen aquarelschilderen en was tussen vorderde en kreeg en de haakjes om 'astrologisch' zou ik weglaten Leuk stukje!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk heeft dit verhaal een voorhistorie maar ja, in 300 woorden uitleggen wat er aan voorafging, wat er gebeurde en waarom, dat wordt moeilijk!
Hallo Blavatski, Ik vind het idee van je verhaal heel leuk, maar misschien is het niet nodig om zo uitgebreid te vertellen over hoe de hp in de astrologie geïnteresseerd is geraakt. Het feit dát de hp astrologiedocent is geeft volgens mij voldoende basis voor je verhaal, en dan heb je heel veel woorden over om ons meer te vertellen over het spannende gegeven van de moord die opgelost werd door de astroloog. Ik word in ieder geval heel nieuwsgierig!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski Het middendeel over de leeuw vond ik het leukst om te lezen. Het slot riep bij mij eerst ook wat verwarring op, maar bij nadere lezing werd me duidelijk, dat de hp een moordenaar onder haar gehoor had. Misschien minder verwarring als je had geschreven: "De zoon van deze heer zou zelfmoord gepleegd hebben." ? Deze zin vind ik wat gekunsteld:
Nieuwsgierigheid naar de waarde van de dierenriemtekens liet mij een cursus volgen.
Het leest vlotter als je schrijft: Uit nieuwsgierigheid volgde ik.,,

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, wat een leuke reactie. Dank je. Nee, ik ben niet in de Leeuwperiode geboren, maar onder het dierenriemteken van de Tweelingen dat er om bekend staat goed te kunnen omgaan met woorden/communicatie. (schrijven!) Dank voor de tips en zoals je ziet heb ik de tekst aangepast! Ook een eigenschap van de Tweelingenpersoon, "het aanpassingsvermogen!" Een fijn weekend toegewenst. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, dank je wel voor het geven van positieve feedback op dit astrologisc h getint stukje. Zoals je kunt zien heb ik het één en ander aangepast. Ik had gedacht hier weggefloten te worden om de astrologische inhoud, maar dat valt gelukkig reuze mee; er zitten breeddenkende mensen op SOL. Ik wens je een fijn weekend. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, hoezo weggefloten? Ik daag je uit mijn horoscoop te trekken. :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, doe ik graag, moet een interessant exemplaar zijn! geboorte-datum, geboorte-uur en plaats van de geboorte ik vermoed een Watermaninvloed te vinden :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik stuur een pb. Uiterste discretie is natuurlijk wel geboden. En nee, in de verste verte geen Waterman, denk maar aan het meest vlammende teken. ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje, al snap ik de link niet helemaal met de opdracht haha maar dat leg je daarna zelf gelukkig uit. Van mij had je ook het begin wel wat mogen inkorten en dat wat uitgebreider op die scene met die leeuwenmeneer. Leuk idee!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit verhaal moest je kiezen welk deel je meer woorden zou geven. Je gaf de voorkeur aan introductie van personages en uitleg waarom je aan astrologie deed. Daardoor is het verhaal wat uit balans. Het spannende van de man die mogelijk zijn zoon tot zelfmoord heeft aangezet of erger komt hierdoor niet voldoende aan bod. Het is een kwestie van keuze. Eigenlijk heeft dit verhaal meer woorden nodig dan de verplichte 300. Misschien werk je het nog eens uit tot een langer verhaal waarin ieder aspect de ruimte krijgt die het verdient. Astrologie vind ik interessant, maar ik kreeg wel drie verschillende ascendanten toegemeten... Nu weet ik nog niet goed wie ik ben :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Allie, dank je wel voor het fijn commentaar. Ik ben van plan om zoals schrifjcoach Odile hier suggereert, het stukje te herschrijven in een uitgebreidere vorm en dan op proeflezen plaatsen. Dan kan ik mijnheer de Leeuw nog beter in de verf zetten! :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Odile, dank U wel voor het lezen en becommentariëren van mijn inzending. Ik heb inderdaad behoorlijk moeten schrappen na "het woorden tellen". Ik begrijp dat het stukje daardoor uit balans is geraakt. Zoals U suggereert ga ik het origineel stukje plaatsen op proeflezen. Dan kunnen de personen die iets meer willen weten over dit voorval, dit op hun gemak doornemen. Als U mij de juiste geboortedatum, het juiste geboorte-uur en de plaats van Uw geboorte doorstuurt, kan ik Uw ascendant berekenen. Het is jammer dat U in de war gebracht ben door de drie verschillende ascendanten, maar ja, in alle beroepen zijn nu eenmaal minder goede vakmensen bezig! :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, het is een interessant verhaal, het doet mij wel wat. Ik ben altijd nieuwsgierig naar een horoscoop van mijn sterrenbeeld. Jaren geleden liet ik dat doen, en ik moet zeggen dat ik altijd nieuwsgierig ben wat er te zeggen valt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, dank je wel voor het lezen van mijn inzending en je leuk berichtje. Het is fijn dat je interesse toont voor de astrologische kennis. Hoe meer je je erin verdiept des te meer zul je overtuigd raken dat er veel waarheid in schuilt. Het is spijtig dat er zoveel onzin wordt verteld en geschreven over dit boeiend onderwerp. Kijk, kennis geeft macht en dat hebben de zogenaamde politieke machtshebbers niet graag! Vroeger de brandstapel om die lastpakken weg te werken, nu wordt het belachelijk gemaakt en onder de mat geveegd. Nogmaals dat is zo spijtig. Maar ja, :o