Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 82 Knoei niet met mijn leven

“Mam, ik ben het, Mel.” Mijn stem klinkt iel. Stom. “Liefje, blij je te horen. Ik had het gisteren nog over je.” Haar schril enthousiasme dempt mijn zin om verder te gaan. “Mam, je moet weten… er is iets. Ik weet niet hoe….” “Wat? Nee toch. Wat is er? Iets ergs? Ben je ziek? Ga je dood? Wanneer? Nee toch. Wat jammer.” “Maaaa…” “Iets met Joris? Of de kinderen? Niets ergs toch? Wat zei de dokter?” Ken je iemand die nog geagiteerder is? “MEL! Ik verbied jullie om dood te gaan.” Ik spring achteruit, de daver op mijn lijf. “Je leeft, dus je komt. Ja toch? Lekker gezellig. Met zijn allen in de caravan. Zeg me nu niet dat je niet kan.” “Mam...” “Mel, die vakantie gáát door. Dat moet. Ja, toch. Jij, Joris, Klaasje en de tweeling. Ik heb geboekt. Ik… annuleer…niets.” Haar jachtige hijgen maakt me bang. Ik heb absoluut geen zin om op een camping te gaan staan. Als sardientjes in een caravan. Zwembaden vol urine en snot. Aanschuiven voor wat brood en melk. Ik blijf liever in mijn eigen huis. Zon, plonsbadje. Meer dan voldoende. “Mam.” Ik ben het beu. “We komen niet. We… zijn beiden ontslagen.” Een leugentje, is dat erg? “Ooo… dat… Ja, dat is heel erg. Nou, dan laat ik je maar. Dag.” Zo kortaf ken ik haar niet. Ma heeft zich altijd met mijn leven gemoeid, het verknoeid. Ja, ik ben een nul in huis, heb het lastig op het werk. Maar ik hou van het leven zoals het is, van mijn man en van mijn kinderen. Joris kijkt me aan. Ik zucht. “2500 kilometer van mam en nog niet ver genoeg. Ik hoop dat ik niet word zoals zij. Dat ik het leven van onze kinderen ga verknoeien.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, moeder en dochter doen niet voor elkaar onder. Moeder vraagt gewoon of ze dood gaan en kindlief deinst niet terug voor een aperte leugen. Ik vind het een geanimeerde tekst - de daver op mijn lijf - alleen hier en daar verwarrend. [Ken je iemand die nog geagiteerder is?] Als dit een gedachte is, zou ik het cursief zetten. Alleen wie denkt dit? Het is eerder een vraag/constatering. M.i. hoort het hier niet thuis. Vanaf 'ik heb absoluut ...' ook cursief, et cetera. Met [Zo kort ken ik haar niet.] zul je kortaf bedoelen omdat dochter en moeder elkaar hun hele leven al kennen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, hilarisch telefoongesprek en vooral mooi dat ma direct afhaakt als er echt iets blijkt te zijn (ook al is het leugen) een conclusie, dan wel samenvatting is overbodig. Zoals deze:
Ma heeft zich altijd met mijn leven gemoeid, het verknoeid.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili, het gaat inderdaad om kortaf, in de betekenis van kort aangebonden zijn. En die 'ken je iemand die nog geagiteerder is?' Alsof er plots een verteller tussenkomt. Zal een poging tot cursief doen, om het tot een gedachte te maken. Dank je voor het lezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie Wat een leuke invulling van het weekthema. Echt zo'n moeder-dochtergesprek. Komt heel natuurlijk over. En verrassend dat er een afstand van 2500 kilometer tussen zit. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan, zo'n situatie dat je er geen woord tussenkrijgt. Ik vind het interessant om te zien hoeveel verschillende kanten mensen zijn opgegaan met het thema.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg het best benauwd tijdens dit dialoog, dus dat is je gelukt. Misschien kun je een enkele handeling tussendoor toevoegen, daarmee experimenteren wat dat met je dialoog doet. Het commentaar tegen haar man maakt het af, we kunnen met zekerheid het gesprek duiden.