Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 82 - Mama toch ...

Ik ben bij mijn moeder, Femia. Mij noemde ze Eufemia. Een kind evolueert, zo zei ze. Terwijl ik naast haar kniel, hoor ik haar lach klateren en haar hoge hakken putjes slaan daar waar zij kwam. Ik zie haar majesteitskapsel, strakke deux-pièces, proef haar rode lippen en ruik haar onoverwinnelijke parfum. Op haar bureau ligt een brief. Voor Eufemia staat erop in haar elegant vooruitgeworpen halen. Lief kind, Ik weet dat je mij als de perfecte vrouw zag. Je was trots op me wanneer ik reisde en op het toneel stond. Je was gek op mijn verhalen als ik terugkwam van ergens vandaan uit de wereld. Ik nam je als hummeltje mee naar recepties; ambassadeurs streken over je bolletje en stuurden mij orchideeën. Ik werd begeerd door hooggeplaatste mannen maar bleef je vader trouw. Althans. Indien mogelijk. Het is tijd dat ik je een bekentenis doe; ik liet steken vallen. Het is meer keren gebeurd dat ik naast de toiletpot plaste. Ik zag mijn urine onder de deur naar de gang vloeien. Ook bleef ik met mijn hak in de zoom van mijn avondjurken hangen. Op een avond zat er een prop toiletpapier ter hoogte van mijn kuit in mijn zwarte naadkousen toen ik het podium werd opgeroepen. Bij notarissen, voor deze of gene overdracht, ik weet niet waarom, had ik mijn stonden. Ik vroeg een bolknak om de gebeurtenis te vieren en de aandacht van mijn stoel af te leiden. Ik kon in viersterrenrestaurants zitten met het bungelende kaartje van de stomerij op mijn rug. Of van een boot op een ponton springen en ringen die mij te wijd waren de plomp in laten verdwijnen. Ik vertrouw erop dat jij dit nooit zult doen. Ik let op je vanaf mijn wolkje. Mama

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik schater en ik geniet zo op de vroege morgen. Weer een pareltje. Hoe kom je erop. Laat ik het zo zeggen, met zo'n verhaal komt mijn dag helemaal goed. Ik zal er veel aan denken vandaag. Dank je voor je pennenvrucht!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schater@Madd, jouw dag kwam sowieso al goed. ;) @Nel, ik merk dat ik op zo'n mooie recensie geen antwoord heb. Dank, dames, het doet me deugd.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, ik heb tranen in mijn ogen staan. Ze moet wel heel veel van je gehouden hebben, wanneer ze je zelfs opbiecht eens een bolknak opgestoken te hebben

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tragikomisch en bitterzoet. Wanneer ontdek je dat je moeder niet perfect is? Wanneer weet je dat ze van jou wel perfectie verwacht?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, hoera, ik kon mee met je verhaal. Niet te moeilijk ditmaal. Heerlijk, humoristisch en toch ook wat droevig. Jammer dat deze moeder tijdens haar leven niet naar buiten kwam met haar "onhandigheden". Hadden moeder en dochter samen kunnen lachen! :p

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je verhaal zowel komisch als triest. De boodschappen die van moeder op dochter weer worden doorgegeven. Jammer dat het maar zo kort is. Ik zou graag meer over de dochter willen weten. Volgens mij is de zin: 'het is meer keren gebeurd' niet goed: meermaals, of diverse malen of verschillende keren of iets dergelijks.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana, de bolknak overschaduwt de rest. @Genista, neem het maar met een korreltje zout. @Blavatski, dat is fijn te horen! @nyceway, de boodschappen zijn puur voor de Bühne. Ik weet nog niet of 'meer keren' niet zou kloppen. Dank jullie wel!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt op een natuurlijke manier humor in een zwaar verhaaltje gestopt. Dat je als lezer een serieus stuk aan het lezen bent en dan ineens denkt: ho wacht even, dit is helemaal niet zo serieus! Leuk gedaan :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Puik stukje, mooie beschrijvingen. Vooral de hakken die putjes slaan, erg beeldend.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allie, dit was inderdaad mijn intentie. Je zal maar zo'n briefje vinden. Dan denk je toch, had ze me nu echt niets anders kunnen zeggen? ;) @Koen, vind je puik ook zo'n leuk woordje? Men heeft mij vervloekt om het slaan van putjes. :) Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een tegenstelling tussen verdrietig en grappig. Wat ik mis is de motivatie waarom ze haar façade pas na haar dood laat vallen. Waarom zou ze? Daar kan ik dan naar raden...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een fantastisch belachelijke bekentenissen; imperfectie in optima forma als je dat na je dood opgebiecht wilt hebben. je blijft verrassen

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, van een postume bekentenis van een moeder verwacht je allerlei narigheid, behalve dit soort pathetische ontboezemingen! Het lijkt aanvankelijk een opluchting, maar dat is het natuurlijk juist niet. Niet de aard van de 'gevallen steken', maar het feit dat die moeder daar zo'n heisa van maakt is tragisch en maakt van haar een farce. Verdekt opgesteld, dus toch een heus Mili-drama. Heerlijk subtiel!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk hoe je deze lezer weer op het verkeerde been zet. En knap hoe je vanaf "Het is tijd..." zowel de richting van je verhaal als het woordgebruik verandert.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, @elyse en @bart, jullie waardevolle feedback - ieder op zijn eigen zo kenmerkende wijze - is kostelijk en maakte me blij.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bolknak kende ik echt niet :o De bekentenis van haar 'missers' klinkt als een beschaamde fluistering, die ze zo snel mogelijk wilde vergeten, van het ogenblik dat de woorden de brief bereikt hadden. Elke fout van de moeder is een levendige scene, heel mooi gedaan! :thumbsup: