Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#81 Het begin of het einde?

Het statement Het kon echt niet meer wachten, het moest nu gebeuren. Nassim voelde zweetdruppels over zijn rug lopen, zenuwachtig tikten zijn knieën tegen elkaar. Een live-uitzending van De Wereld Draait Door. Hij was aanwezig, zat in het publiek. Het programma zou nog enkele minuten duren en het was nu of nooit. Thuis had Nassim besloten het juiste moment af te wachten, maar hier realiseerde hij zich dat er geen juist moment voor een actie als deze bestond. Het was simpelweg een kwestie van doen, niet te lang nadenken. Hij dacht aan zijn geliefden. Aan neven en nichtjes, zijn tweeënnegentigjarige opa, de misère waar zij elke dag doorheen moeten. Nassim raapte moed bijeen en stond op van zijn zitplaats. Verbazing, ontzetting in het publiek. Een oudere dame pakte zijn bovenarm, probeerde hem terug in de stoel te duwen, terwijl aan de andere kant van de studio een cameraman wild gebaarde dat hij moest gaan zitten. Tevergeefs. Met drie grote stappen betrad Nassim het podium. Het gesprek aan tafel verstomde, Matthijs van Nieuwkerk keek hem verrast aan. Twee kale mannen in zwarte truien – waarschijnlijk beveiligers – sprintten naar het podium. Er was weinig tijd. Vliegensvlug trok hij het T-shirt over zijn hoofd waardoor alle kijkers – hij hoopte uiteraard miljoenen – de op zijn blote borst gekalkte tekst konden lezen: Free Palestine! Om zijn boodschap extra kracht bij te zetten, schreeuwde hij door de studio, kijkend in een willekeurige camera: ‘Stop de illegale bezetting van Gaza! Mijn Gaza! Waar die zioni…’ Nassim kon zijn vertoog niet afmaken. De beveiligers werkten hem tegen de grond, schopten in zijn maag. Hij kermde van de pijn, maar ervoer, ondanks dat hij aan zijn benen het podium afgesleurd werd, blijdschap. Even was er weer aandacht voor de goede zaak. Hij voelde de trots van zijn dierbaren aldaar, zijn voorouders.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@GRBras, foute boodschap op het foute moment zullen we maar zeggen. Geïnspireerd door die gast die het nieuws binnenwandelde? Je hebt een verzorgd taalgebruik alleen vraag ik me af of knieën tikken. Vingers wel, dat maakt een geluidje.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Mili al zei, doet dit denken aan die vent die het NOS op stelten zette. Goed geschreven stukje.

Rol

  • Anoniem
Hallo GRBras, Mooi beeld van hoe iemand om zijn eigen redenen vecht voor een goede zaak. Zorgvuldig opgebouwd verhaal, leest prettig. Wat losse opmerkingen: --zenuwachtig tikten zijn knieën tegen elkaar.-- Als je zit, zeker als man, is het moeilijk om je knieën tegen elkaar te laten tikken. --Vliegensvlug trok hij het T-shirt over zijn hoofd waardoor alle kijkers-- Bij deze zin zie ik iemand die net als een voetballer zijn shirt over zijn hoofd trekt. Dan is het moeilijk om daarna in een camera te kijken. Hij trekt het shirt blijkbaar uit. Schrijfcoach Corrie