Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#81 - jeugdliefde

Youssef stond roerloos. De zon brandde ongenadig in zijn nek. Hij wachtte op het bevel van zijn overste. Tussen de vingers van zijn linkerhand hield hij het haar van een blonde, jonge man die geknield voor hem zat. In deze seconden ging het leven van Youssef in een flits aan hem voor bij. Hij zag zichzelf als kleine jongen. Eén speelkameraadje had een zusje waar hij als kind al verliefd op was. Soms zaten ze gewoon rustig op de stoep en hielden elkaars hand vast. Op andere dagen daagde ze hem uit door hard weg te lopen. “Pak me dan, als je kan”, riep ze uitdagend en ontweek behendig zijn begerige handen. Als hij haar dan te pakken had gekregen, stond ze hem toe haar lange haren te strelen. Ze voelden zacht aan en roken naar honing. Zijn broers plaagden hem ermee. Ze noemden hem een “softy” en pochten op hun overwinningen bij het vrouwelijk schoon. Youssef kon niet begrijpen dat ze zich zo respectloos toonden tegenover vrouwen. En altijd maar vechten, en altijd maar over de oorlog praten. In hun kasten verborgen ze geweren. Daar waren ze gek op. Ze hielden er vreemde praat op na, over martelaarschap en maagden die ze zouden krijgen. Youssef zei niet veel. Hij wilde niet onderdoen voor zijn broers en hield zich groot. Op een dag zag zijn vriendinnetje hem niet meer staan. Ze keek verliefd op naar een lange, blonde man die zijn arm bezitterig om haar heen had. Youssef vroeg uitleg. Ze moest geen Marokkaan met zo'n vieze, lange baard en ze moest niets hebben van zijn familie. Zijn broers waren oorlogzuchtig en onbeschaafd. Ze trok haar neusje op en liet hem staan. Youssef wachtte op het bevel van zijn overste. Het kon echt niet meer wachten, het moest nu gebeuren.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal die mooi illustreert hoe omgeving en jaloezie de keuze van iemand kan bepalen. In andere omstandigheden had Youssef misschien gekozen voor een normaal leven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou van verhalen die zich tussen twee culturen afspelen. Mooi geschreven. Als kind zijn de verschillen nog overbrugbaar, maar in het keurslijf van de volwassenheid vaak niet meer.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk Blavatski, ik krijg er zelfs rillingen van. Youssef lost zijn (jaloezie) probleem op, op de harde manier. Hij gaat dezelfde toer op als zijn oorlogszuchtige broers (is met 's'). Heel graag gelezen! (wou even schrijven met plezier gelezen, maar er is niets grappigs aan)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Je hebt een goed verhaal geschreven. Het thema jaloezie en waar het toe kan leiden heb je duidelijk neergezet. Ik vind persoonlijk dat jouw verhalen steeds sterker worden. Ik begin naar je verhalen uit te zien. Mijn complimenten!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, @Blavatski, u wordt steeds veelzijdiger. Hoewel ik deze inzending goed geschreven vind - [gewoon] kan m.i. weg, voegt niets toe - is het voor mij niet helemaal in balans. De intro té uitgesponnen tot aan de daad. Het puur uit jaloezie onthoofden, gaat er bij mij ook niet helemaal in.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Heftig kort verhaal. Flashback er mooi in verwerkt om daarna weer terug te keren naar het 'nu' van het begin, daarmee mooi rond. Wel vind ik als lezer de overgang van vredelievend zijn naar iemand willen vermoorden erg drastisch, er moet iets meer gebeurd zijn lijkt me. --In deze seconden ging het leven van Youssef in een flits voor bij.-- Bovenstaande zin loopt niet lekker. Misschien 'in een flits aan hem voorbij' of 'van' veranderen in 'aan'. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dana, dank je wel voor je bezoek en het achtergelaten commentaar. Ik twijfelde even of ik dit toch wel zwaar geladen onderwerp kon insturen. De schrijfcoaches geven me wel regelmatig het advies van: durf, ga er voor, wees jezelf, dus ik waagde de sprong :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Siv voor je bezoekje en het mooi commentaar en ja, je hebt gelijk, in andere omstandigheden zou de man in kwestie tot een heel andere persoonlijkheid hebben kunnen uitgroeien.....dit wilde ik graag overbrengen en zie : het is me bij Siv gelukt! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nyceway, dank je wel voor mijn inzending te lezen en mooi commentaar achter te laten. Ja, je hebt gelijk, gedwongen worden in het keurslijf van volwassene, kunnen jonge mensen zichzelf verliezen.... :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, dank je wel om mijn inzending te lezen en van commentaar te voorzien. Ik bezorgde je koude rillingen. Dat was niet de bedoeling, enfin, eigenlijk toch wel! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, fijn dat je mijn inzending hebt willen lezen en je compliment is hartverwarmend. Ik ga nog meer mijn best doen; ik heb het gevoel dat het schrijven beter en beter gaat omdat ik meer durf en uit mijn comfortzone kom. Op aanraden van de schrijfcoaches en de SOL-lezers. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, fijn dat je mijn inzending hebt gelezen en goede, opbouwende kritiek hebt achtergelaten. Ik ben blij dat je mijn schrijfstijl als veelzijdiger ervaart. Tja, de lessen hier op SOL werpen hun vruchten af zeker :o ? Je hebt gelijk dat de overgang wat bruusk is, van verliefde zachtaardige jongeman tot moordenaar. Maar ja, in 300 woorden. Ik heb flink moeten "hakken" in de originele versie. Er ligt natuurlijk veel meer onder het oppervlak zoals SOL-lezeres Nel aantipt. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Corrie, fijn dat U mijn inzending hebt gelezen en goed hebt bevonden. Ik heb de door U aangewezen tip toegepast. U hebt gelijk; nu loopt de zin beter. Dank U voor Uw belangstelling.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sterk verhaal in een goede verpakking. Ja, zo kan het gaan. Soms weet ik niet of ik op iemand gereageerd heb of niet. Ik meende dat ik al eerder op je verhaal gereageerd had. Nee dus. Heftige verhalen mogen best.