Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 80 - De paden op, de lanen in

Het ding tussen de vrouw in de buurt en haar was een tafeltje. Dat had de vrouw bij het grofvuil gezet en zij in haar tuin. De vrouw had haar gezien en was haar achternagekomen. Of ze het tafeltje terug wilde hebben? De vrouw kwam haar vreemd over. Vettig opglanzend met uitpuilende ogen. Zo leerden ze elkaar kennen. Kwamen zij elkaar tegen op straat, gingen de gesprekken over het tafeltje. Hoe blauw het wel was, zo mediterraan. En of ze er bloempotten op had gezet. De vrouw sprak met niemand, behalve met haar. Zij schreed voort met een minuscuul hondje, de rits van haar broek open, de boezem bezaaid. Haar conversatie bestond uit plompverloren afgebeten zinnetjes. Bij de kassa in de supermarkt kon zij haar zeggen: morgen word ik aan mijn kut geopereerd. Mijn man gaat niet mee. Dit zei ze niet zacht. Een andere keer, als zij op haar bankje voor het huis zat, stond de vrouw stil en zei: Mijn man zegt dat ik een gore hoer ben. Zij ging nooit zitten. Door de jaren heen dijde de buik van de vrouw uitzonderlijk uit. Zij liep de hele dag, van de ene winkel naar de andere, om haar man te behagen. Mijn hond is dood en het vuur is uit, was een andere mededeling. De liefde voor haar door niemand geziene man was onmetelijk en haar gezicht bleef onbeweeglijk. De enige keer dat zij enigszins emotie vertoonde, was toen zij zei dat zij een prijs hadden gewonnen. Haar man had gezegd dat zij niet mee mocht op vakantie, hij ging liever met vrienden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vreemd verhaal van vreemde mensen en ja, ook erg triestig. Moet kunnen. Toch graag gelezen, verschillende malen omdat ik het vreemde wilde begrijpen.....grijpen :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, tragisch trekken de woorden aan mij voorbij. Las gisteren in het Parool een overlijdensadvertentie van Wil de Paardekop, een bijnaam voor de vrouw, maar het had deze dame uit jouw verhaal kunnen zijn. Het tafeltje, haar boezem, het hondje kleuren je verhaal. Triest maar fijn te lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitdaging: Schrijf het verhaal nog eens, maar dan vanuit "de vrouw in de buurt". En dan bedoel ik niet dat je vanuit die "vrouw uit de buurt", de vrouw beschrijft die nu aan het woord is. Je hebt hier "de vrouw uit de buurt" laten zien (getypeerd) vanaf de buitenkant. Ik wil haar binnenkant wel eens zien. Kruip eens in haar huid :) .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana, begrijpelijke reactie. @Blavatski, ik grossier in vreemde mensen. Ik denk dat de hp het vreemde (aan de vrouw) ook wilde begrijpen. @Nel, braaf als ik ben heb ik de correctie uitgevoerd. Alleen twijfel ik. Dat hoort bij het, maar staat die niet voor die tafel? Zijn beide niet goed? @Madd, van 'mijn Wil' vermoed ik dat ze het spoor bijster is en aan de medicijnen. Ik had haar meer geluk gegund. @Willemina, de terechte e ingelast en qua uitdaging ... Het schetst inderdaad een volkomen ander beeld. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Mili, 'het' ding is 'het' tafeltje dat bij het grofvuil werd gezet. Ik had het al eerder gelezen, en begreep niet goed waar 'die' vandaan kwam. Weer heel mooi uitgewerkt, de relaties die er zijn, of net niet zijn, tussen de mensen onderling. De vrouw was er voor haar man, hij nooit voor haar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mili, Je schrijft in derde persoon over 2e personages die worden geduid als 'de vrouw' 'ze' en 'haar'. Kijk eens naar de eerste zinnen:
Het ding tussen de vrouw in de buurt en haar was een tafeltje. Dat had de vrouw bij het grofvuil gezet en zij in haar tuin. De vrouw had haar gezien en was haar achternagekomen.
zin 1. 'de vrouw' en 'haar'; zin 2. 'de vrouw en 'zij'; zin 3. 'de vrouw' en 'haar'; het zijn steeds twee personen. Dat vind ik onnodig ingewikkeld. Suggestie: handhaaf 'de vrouw in de buurt' als de naamloze en geef de ander een naam. Dat benadrukt tevens het anonieme van 'de vrouw uit de buurt'. Qua inhoud vind ik het goed. 'De vrouw uit de buurt' draagt haar eenzaamheid met een fantasiewereld. terzijde: over die/dat bij tafel(tje). De mogelijke verwarring komt door 'tje'. Het is: 'de tafel die bij het vuil wordt gezet' en 'het tafeltje dat ...'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, je hebt gelijk. Ik las de reactie van @janp en legde het nog voor aan @Leonardo, onze taaldeskundige bij uitstek. Je wordt bij twijfel (ook) mijn grammaticale bron. :) @janp, over het onnodige ingewikkelde. Ik kan hp een naam geven, dat klopt. Alleen wilde ik dit niet toen ik het schreef. Ik wil wellicht @Sol als een speeltuin zien en variëren. Vind me in je terzijde-tje-opmerking. @han73, merci. @PetraO, klopt, ik ken haar. Goed opgemerkt. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vrienden heb ik laten barsten. Zij ligt naast mij en klaagt dat de Frappuccino te warm is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allie, mooi compliment, dank je. @Yrret, jij, die zo'n bijzondere plaats in mijn hart inneemt, denk je dat de man van de vrouw van de boezem en de buik en het hondje en ook het tafeltje een maîtresse heeft? Het accent circonflexe verdwijnt trouwens op een woord als maîtresse. Vind ik sobertjes, als je als maîtresse niet eens meer een dak boven je hoofd hebt. PS: Meer klontjes ijs?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili 'Nee Lief, ik heb geen minnaressen.' Ze haalde de punt van de breinaald langzaam uit zijn nek en likte het bloed weg. Ze had echt niets meer te klagen en, omdat hij een sluwe koude kikker - was - het warm.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mili, Mooi verhaal, al vind ik de eerste zin een struikelblok. Die maakt het moeilijk in het verhaal te komen. Verder uiterst beklemmend. Bedankt voor je bijdrage!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een intrigerende HP neergezet. :nod: Het perspectief vind ik verwarrend. De uitdijende buik kan ik niet plaatsen. Is de vrouw telkens zwanger? Nu ik het meerdere keren gelezen heb, vraag ik mezelf af of de man wel bestaat. :? [Vettig opglanzend met uitpuilende ogen] Een mooie omschrijving van een vreemde vrouw. Een Mili verhaal: weer graag gelezen. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Merel, zal niet meer mijn beginzin voor struikelblokje laten spelen. Dank voor je inzet. @Marietje, jij verwarde vrouw, ;), haar dikke buik komt van een laisser-aller of prednison. Zoiets. Dank voor je reactie.