Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#80 Natte Hond

Met een murwe uitdrukking op mijn gezicht kijk ik toe hoe de lichtblonde labrador die voor me loopt me met zich meetrekt. De pup is net een jaar oud en begint zijn kracht steeds meer te ontdekken. Een kracht waarvan ik helemaal niet wil dat hij hem heeft. Honden moeten lief zijn en zacht. Aaibaar… droog. Het beetje liefde voor het dier dat ik na deze rotwandeling nog voel, verdwijnt weer direct bij de gedachte aan hoe nat hij wel niet is. Daar gaat m’n vloer. En bank. En broek. ‘Ik wilde niet eens een hond’, brom ik zacht voor me uit. ‘Mag baasje je zo meteen lekker afdrogen, hè Max?’ roep ik naar de hond, terwijl ik mijn man niet-hoorbaar uitdaag. Zodra ik de deur open (en bijna uitglijd door de natte tegels van mijn gang) hoor ik de telefoon. ‘Shit’, roep ik zonder na te denken. Ik laat de hond los, besluit hem later wel los te koppelen van zijn riem en gooi de deur achter me dicht. Met jas nog aan ren ik naar de telefoon, waarna ik hem opneem. ‘Mevrouw goedemorgen, bel ik gelegen?’ Ik wil nee roepen, maar brom instemmend. ‘Ik heb goed nieuws… u heeft een vakantie gewonnen… Naar Ibiza.’ Ik merk dat mijn hoofd wat duizelt. ‘Oh, wat geweldig’, zeg ik tegen de man aan de andere kant van de lijn. ‘Ik hoop dat het een erg leuke vakantie voor je wordt. Veel plezier nog hè?’ Ik druk de telefoon hoofdschuddend uit. Daarna kijk ik op naar de klok. Twaalf uur? Bellen zulke mensen niet meestal rond het avondeten? Een harde blaf brengt me terug bij realiteit. ‘O, je riem,’ roep ik naar de hond, die inderdaad mijn hele vloer vies heeft gemaakt. Oh, wat zou dat toch fijn zijn… een wereld waarin zulke prijzen écht weg worden gegeven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Robine, leuk verhaal, goed gevonden. Je depressieve stemming komt goed tot uiting. Spijtig dat de hond het moet ontgelden. Ik heb zelf een blonde labrador en heb al duizenden malen natte vloeren moeten dweilen. Weet je, dat houdt je jong en lenig. De trouw en liefde van een hond is onbetaalbaar en onvoorwaardelijk. Geniet van je hond zolang je kunt! :o

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Winterchagrijn....Die is voelbaar. Let wel op het taalgebruik: murwe uitdrukking? Trouwens, zo'n uitdrukking zie je niet op je eigen gezicht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Robine, welkom en zoals @PetraO ook stelt, je begint met een onmogelijke zin. Hierdoor haakte ik af, maar heb je wel verder gelezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO en Mili, dat klopt helemaal, wat erg dat ik daar niet aan gedacht heb. Bedankt voor de feedback, ik zal er meer op letten. En Mili, bedankt voor je welkom :) Haalt de winterchagrijn er weer uit, toch? ;) @Blavatski, Ik heb zelf geen hond, maar mijn ouders hebben wel een blonde labrador van ongeveer één jaar oud. Dat is waar de inspiratie vandaan komt. Het personage in het verhaal is compleet fictief, ik ben namelijk ook nog niet getrouwd, maar toch erg leuk om te zien dat het stuk zo inleefbaar is dat het overkomt als waarheid. Dankjewel voor je feedback!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Robine, De eerste zin is inderdaad een struikelblok - en juist die eerste drie zinnen zijn zo belangrijk om de lezer een verhaal in te trekken. Let er ook op dat je niet 'voor je uit bromt' - gewoon brommen is genoeg, maar dat kan ze later liever niet nog een keer doen. Tot slot: iedere sprekende/handelende persoon krijgt een eigen alinea, dan leest je tekst ook lekkerder. Bedankt voor je bijdrage!