Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #79a - Noorderzon

“Heeft u alles, mevrouw?” “Ik heb niets meer nodig, Jasper, laten we gaan.” Hij opende het achterportier van de marineblauwe Bentley en hielp haar met instappen. De busjes van het veilinghuis stonden al klaar voor de oprijlaan. Terwijl de limousine vrijwel geruisloos de weg opdraaide, keek ze naar haar oude handen in haar schoot, bang voor de emoties die deze laatste rit zouden oproepen. Ruim tachtig jaar had ze hier gewoond, kende ze elk huis, elke boom. De geuren en kleuren van de omgeving waren net zo vertrouwd als die van haar linnenkast. Ze had altijd in een groot huis gewoond maar thuis was voor haar nog veel weidser. Het was zelfs alsof de wolkenlucht in al die jaren nooit veranderd was. Ze was de laatste. Zelf had ze geen kinderen en de dochters uit het eerste huwelijk van haar man hadden geen belangstelling voor het huis. Ze had in de afgelopen dagen nog wat brieven en fotoalbums verbrand en de rest liet ze over aan haar notaris en het veilinghuis. Tijd was altijd cyclisch geweest, zoals op een wijzerplaat. Alles ging en kwam weer terug. Dag en nacht, de seizoenen, feestdagen, verjaardagen. Maar toen ze haar ouderwetse wekker verving door zo’n modern digitaal ding met verspringende cijfers ontdekte ze dat haar tijdlijn genadeloos recht was. Met een begin en een eind. Een eind dat snel naderbij kwam. De oude fabriek, waar in een grijs verleden haar vader de scepter zwaaide, stond vervallen en verlaten te wachten op het einde. Op drie na waren alle ruiten kapot. Ook dat veranderde niet. Blijkbaar was de kolos zelfs voor de vernielzucht van de jeugd te obscuur geworden. Ze had zich er jarenlang druk om gemaakt. Niet meer. Na haar was er niemand meer die het iets kon schelen. Huize Noorderzon lag er mooi bij in het lentelicht en even leek het alsof ze weer thuis kwam. Het gebouw was ongeveer net zo groot, maar hier zou ze slechts één klein kamertje bewonen. “Geen afscheid alsjeblieft, Jasper, daar kan ik niet tegen.” “Zoals u wilt, mevrouw.” “En Jasper?” “Mevrouw?” “Bedankt.”

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart Het verhaal roept een beeld op en dat is jou wel toevertrouwd. In het kader van de opdracht heb ik wel wat te zeuren. - [...] , bang voor de emoties die deze laatste rit zouden oproepen. >> is uitleg. - De geuren en kleuren van de omgeving waren net zo vertrouwd als die van haar linnenkast. >> Dat vind ik taalgebruik van een derde, niet iets wat mevrouw denkt. Het is bovendien een veralgemenisering. Waarom refereer je niet aan de geurende lentebloesems? - Ze had in de afgelopen dagen nog wat brieven en fotoalbums verbrand[...] >> Ik ben wat tweeslachtig. Metaforisch verbrandt ze de schepen achter zich (=mooi), maar zou ze echt al haar herinneringen, klaarblijkelijk het enige wat ze nog heeft, vernietigen? - [...] ontdekte ze dat haar tijdlijn genadeloos recht was. >> "genadeloos" is hier heel treffend. Geeft haar gemoedstoestand sterk weer. Het woord maakt "Een eind dat snel naderbij kwam." daarmee overbodig. - Op drie na waren alle ruiten kapot. Ik stel me voor dat het gebouw vele ruiten heeft. Zou ze werkelijk de niet-kapotte hebben geteld? "Op enkele na" vind ik logischer, hoewel ik snap dat je wilt uitdrukken dat ze zeer begaan was met het gebouw als monument van haar geschiedenis. Taalfriemeltjes: - je gebruikt "heeft u" (niet hebt u (u = tweede naamval)) en dat is spreektaal. Ik vind dan wel dat je dan consequent "Zoals u wil" moet zeggen (niet "u wilt"). Met "zoals u wenst" los je mijn zeurtje slim op, overigens. - gewoond maar >> gewoond [komma] maar

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, je stuk is minder 'flitsend' dan ik van je gewend ben. Het loopt m.i. wat gezapig door. Ik denk niet dat een 80-jarige haar brieven en foto's verbrandt, integendeel. Ook vind ik niet echt plausibel dat ze het gevoel heeft thuis te komen bij Huize Noorderzon (leuk gevonden; iets met de noorderzon vertrekken?) na het ingrijpende afscheid van haar eigen huis. Ik heb je, zoals altijd, met veel interesse gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie vorm door te beginnen en te eindigen met een dialoog. :thumbsup: Het middenstuk lees ik als een soort herhaling: HP beseft telkens hetzelfde m.i. Daarmee dus eens met het eerste deel van Mili haar reactie. Ik ga ervan uit dat de oude vrouw een goed en gelukkig leven heeft gehad maar dat haal ik niet meteen uit de tekst, wel het besef dat ze alleen overblijft. Daarin neemt ze ook de regie en verhuisd ze nu bewust naar De Noorderzon. Een sterke, zelfstandige oude dame. Ik mag haar wel. :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een deftige mevrouw. Koel, afstandelijk, van binnen wat verbitterd. Geen kinderen mogen krijgen, wat toch wonden achterlaat, en door de kinderen van haar man in de steek gelaten. (min of meer) Zo voelt het in ieder geval voor haar, lees ik uit het verhaal. Ze is wel vechtlustig geweest. Nu doet het er niet meer toe. Ik kan me dus wél voorstellen dat ze haar fotoboeken verbrand. Een laatste actie, een laatste verzet. Jullie willen niets van mij. Nou, dan ben je die herinneringen ook kwijt.