Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 Uit eigen tuin (een authentiek kerstverhaal)

Ze kreeg Flappie ooit voor haar verjaardag. Hij moest wel bij opa en oma in de achtertuin want zij woonde op een flat met haar moeder, na de scheiding van haar ouders. Opa had een hok getimmerd en oma had de pest aan het konijn. Beesten in een hok vond ze maar niets. 'Vetmesten, die handel,' zei oma altijd als ze Flappie eten gaf. Op eerste kerstdag zou oma het kerstdiner verzorgen, authentiek, exclusief en ambachtelijk zoals ze het trots aankondigde. 'Uit eigen tuin,' had ze grinnikend gezegd. Oma was een keukenprinses die je nooit mocht tegenspreken als het om kookkunst ging. 'Uit eigen tuin, oma?' had ze gevraagd maar oma antwoordde niet. Oma kon soms erg stuurs zijn. Ze had een winterwortel meegenomen voor Flap, tenslotte was kerstmis een feest voor iedereen. 's Middags was zij op de fiets naar opa en oma vertrokken, iets vroeger dan de rest van de familie. Het huis was prachtig versierd, zelfs de boom in de achtertuin was verlicht met honderd lichtjes. 'Voor Flappie is het ook kerstmis!' had ze vrolijk geroepen voor ze de tuin in liep. 'Zeker weten,' zei oma terwijl ze in de pan roerde. Opa kwam terug van boodschappen doen toen hij ineens gegil hoorde. 'Die rotjongens van de buren weer, met dat pestvuurwerk,' riep hij kwaad. Oma keek in de oven. In haar rechterhand hield ze de vleesvork vast.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3x raden welk lied ik nu in mijn hoofd heb. Wat een rotoma zeg. Goed geschreven met ook een beetje humor. "Voor Flappie is het ook kerstmis!" "Zeker weten." Moest hierom grijnzen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Ja het is een authentiek kerstverhaal. Met een glimlach tot me genomen. Terzijde: de passage over de wintersportvakantie hangt er een beetje tussen, vooral ook omdat ze na het diner speelt - zou HP er dan nog wel zin in hebben (?)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, zou je van je oma je doorzettingsvermogen en standvastigheid hebben? ;) De wintersport zal ongetwijfeld deel uitmaken van je herinneringen aan die periode maar je kunt de drie regels in kwestie ook aan Flappie's wederwaardigheden wijden. Het is niet een eerste keer dat we herinneringen delen; een konijn bij mij thuis werd ook tot kinderafgrijzen verwerkt. Van de weeromstuit liet ik een duif met zijn pootjes in z'n stront vastvriezen. Sweet memories. Het wreed vrolijke zit in hetgeen @Fio aanhaalde. Je bracht me terug naar mijn kinderjaren.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerder had ik een buurmeisje wiens konijn ieder jaar rond Kerst was 'verdwenen'. Het kwam niet in haar op dat haar ouders haar konijn(en) zouden doden. Ze heeft dan ook heel lang niet begrepen wat ze at met Kerstmis. Ik vraag me weleens af of ze inmiddels therapie heeft om het een en ander te verwerken. Daar moest ik direct aan denken toen ik dit verhaal las. En aan Flappie van Youp uiteraard. Een mooi verhaal met een lichtelijk wreed randje. Net zoals Jan P. las ik het met een glimlach

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oma was geen keukenprinses? Wat een heerlijk gemeen verhaaltje. Best erg dat ik er om moet lachen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fio, fijn dat je de humor zag, dank je! Janp, inderdaad ligt de wintersportpassage er een beetje verlaten bij. Ik ga het bekijken, dank je. Mili, die eigenschappen zijn sterk erfelijk. Ik heb geen tuin, dat scheelt. En houd niet van konijnen. Ook niet van duiven, met strontpoten. Moest weer erg om je lachen. Annemieke, ik denk dat het wel meer voorkomt. ooit had ik op de school waar ik werkte een konijn in een hok staan(van de vorige collega) die ik voor de kerstvakantie heb aangeboden om voor te zorgen. Een opa nam het beest achter op zijn brommertje, nooit meer teruggezien dat beest. Tja, oma was een mannelijk type maar ik heb haar toch maar prinses genoemd. Lekker gemeen hè, af en toe, en zeker met kerst, erg prettig.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddie Ik verstoor niet graag je kerstgevoel, maar ben niet zo enthousiast dit keer. Ik vind het verhaal voorspelbaar/cliché, al snap ik best dat oma niet voor iedereen lekker kan koken. Ter overweging: kijk eens naar regiewoorden (lezersinstructie) als prachtig, vrolijk, verbaasd, vreselijk, onverstoorbaar. Heb je die werkelijk nodig?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met je eens Leonardo, het verhaal is totaal voorspelbaar. De overredingskracht van Mili zette mij aan tot schrijven, op zich heel fijn, echter, ik had het zelf al als flauw idee betiteld. Wat is het toch fijn gelijk een tip te mogen ontvangen betreft de regiewoorden. Daarom zocht ik weer even de achtergrond informatie ( maritschrijft.com) betreft de regiewoorden. Mag ik zeggen dat ik deze vorm van coachen enorm mis op dit forum? We schrijven enthousiast en reageren op onze manier maar leren we nog iets op dit forum? Ik zou graag willen dat de coaches die ons een onderwerp aanreiken, een voorbeeld aan je nemen. De schrijver bewust laten worden om de tekst kritisch te herzien, door de schrijftips te geven. Dank je Leonardo, ook een fijne kerst gewenst.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddie - bedankt voor je vriendelijke woorden. Ik heb natuurlijk niet de wijsheid in pacht, en analyseren van een verhaal van een ander is "veilig". Probleem is dat niet iedereen de drijfveer heeft om beter te worden, maar gewoon "lekker wil schrijven". Die zitten niet om verbetertips (al dan niet terecht en praktisch toepasbaar) verlegen. Een voorbeeld aan mij nemen is te veel eer. De schrijfcoaches hier hebben allemaal hun sterkten en zwakten, net als jij en ik uiteraard. Het is daarom goed dat de coaches rouleren. Pik eruit op wat je kunt gebruiken, slik niets zonder te kauwen. Analyseer waarom je een verhaal goed vindt, of juist niet zo sterk. Probeer tegengestelde meningen te doorgronden om je eigen analyse te vervolledigen, sterker te maken. Regiewoord (stuurwoord) is overigens een term die ik van @janp heb overgenomen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Absoluut waar dat iedere coach, oftewel begeleider/adviesgever, verschillend is, net zoals de schrijvers verschillen in stijlen en inzet. Dat is een meerwaarde op het forum. Daar ben ik mee eens. Ik verwacht van een coach een advies, naast de analyse van het verhaal door medeschrijvers. Maar goed, ik kan teveel verwachten, waardoor de teleurstelling ontstaat. Janp stelt mij overigens zelden tot nooit teleur. Dank je voor je reactie, Leonardo.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verhaal bijgewerkt, passage wintersport eruit, regie woorden aangepast, vleesvork en winterwortel toegevoegd.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met jouw #8 mbt. het coachen en waardeer daarom ook enorm de leerzame 'bemoeienissen' van mede- schrijvers. Ik ben het ook met @Leonardo eens dat het verhaal voorspelbaar is. Flappie is te bekend bij de lezer. Blijkbaar was er een wintersport- stukje maar zoals het nu is vind ik het heerlijk vlot lezen. Het verhaal is rond. :thumbsup: Ken jij deze al: https://www.youtube.com/watch?v=aW5AmcSHHoo :D Hele gezellige kerstdagen! :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, dank voor het lezen! Marietje, moest lachen om t liedje, kende het niet. Dank je voor de reactie. Fijne dagen!