Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 De dis

De dis Het tafellaken moet zo glad liggen als een biljartlaken. Ik strijk het satijn voordat ik het over de tafel drapeer. Op de centimeter nauwkeurig, overal evenveel overhangen. Daarna plaats ik de zes borden twee centimeter van de rand af. Het bestek evenzo, twee centimeter van de rand en op volgorde van de op te dienen gerechten die ik de afgelopen twee dagen heb voorbereid. Drie glimmend gewreven kristallen glazen rechtsboven ieder bord, het in een waaier gevouwen servet op het kleinste voorgerechtbord. Het begint ergens op te lijken. Alleen nog de zilveren kaarsenstandaards en het bloemstuk op een hoge piëdestal. De besteklepels meetkundig uitgerekend verdelen over de tafel. Vanaf een afstandje bekijk ik mijn creatie en ik ben tevreden. Het kunstwerk glimt me tegemoet, niets ontbreekt en we kunnen allemaal zo aanschuiven. Nee, plaats nemen. Op de oprit hoor ik een auto, de portieren worden dicht gegooid en mijn kleinzoon van twee kleppert aan de brievenbus. Ik open de deur en hij roept heel enthousiast: ‘Daar ben ik dan, oma,’ en hij stoomt meteen door de kamer in. Ik vertrouw hem niet, zo alleen binnen. Hij schuift zijn houten kinderstoel naar achter, klimt erop en pakt zich aan de tafelrand vast. Hij wil dichterbij zitten. Zich niet bewust wat hij doet, trekt hij aan het tafellaken. De kaarsen branden gaten in mijn laken, de bloemen zwemmen op tafel. Hij schrikt en huilt. Ik ook.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mooi, kloppend verhaal! Van keurig tot rotzooi in twee seconden. Ik dacht even: wat zijn toch besteklepels (beste klepels)? Moest er echt even twee keer naar kijken. :D

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw lijkt me een lichte dwangneurose te hebben...ze kon ook hysterisch worden naar het einde toe! Jammer dat haar perfectie het niet volhoudt... knap geschreven! Ik zie hoe ze haar best doet Wil je zeggen Stoomt de kamer door of stormt de kamer in?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, Mooi contrast tussen oma en het kleinkind - en uiteindelijk komen ze samen in hun tranen. Paar mooie details, zoals:
mijn kleinzoon van twee kleppert aan de brievenbus.
ik zie het ventje direct voor me. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bewijs dat ook kleinkinderen hinderen. :D Leuk verhaal, goed weergegeven de perfectie van de oma en de onschuld van het kind. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De onschuld en onbenulligheid van een klein kind kan af en toe verschrikkelijk zijn. Die grote tranen ook trouwens :). Ik zag de oma die haar tafels tot in precisie geschikt heeft ook levendig voor me. Een heel mooi klein verhaaltje over hoe een situatie kan gaan. Over hoe het leven is.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie: Wil je zeggen Stoomt de kamer door of stormt de kamer in? kan beide, maar ik bedoel wat ik schrijf: hij stoomt de kamer in. Thérèse, besteklepels is toch een gewoon woord? Soms moet ik een woord ook drie keer lezen om te zien wat er werkelijk staat. En ja, die kleinkinderen kunnen er wat van. van klepperen aan de brievenbus tot tegen de deurpost opklimmen om te bellen. Totdat er een pinkje plat wordt gedrukt door een deur die door de wind dicht waait... Overigens is dit gewoon een fantasieverhaal.