Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 79 - haar laatste kerstboom

Na wat zoekwerk in de kelder vond Gerda de kartonnen doos met de kerstversieringen. Haar dochter had haar verrast met een kerstboom in haar woon kamer te dragen. Gerda was niet van plan geweest een boom te zetten, maar ze vond het zo'n lief gebaar dat ze naar de kerstversieringen was gaan zoeken. Ze had het stof van jaren weggeblazen. Samen met haar herinneringen hing ze de tere glasballen tussen het groen van de dennenboom. Met welbehagen ademde ze diep de kruidige geur van de hars in. Na het ophangen van de rode, zilveren en gouden kerstballen drapeerde ze enkele glanzende guirlandes tussen de takken. Het snoer met de lichtjes voltooide het geheel. Tevreden bekeek ze het resultaat. De boom was mooi. Diep in haar bevroren hart begon een vleugje kerststemming te gloeien. Ze herkende het gevoel en verwelkomde het met enige verbazing. Er ontbrak nog één ding. Met voorzichtige vingers nam ze de piek uit de doos. Die zette haar echtgenoot altijd op de top. Ze negeerde de pijn in haar hart, trok een stoel bij en rekte zich uit om de piek te plaatsen. Natuurlijk stond ie scheef. Ze rekte zich nog een beetje. De stoel wankelde.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mooie verwerking van de opdracht; er zit veel gevoel en story in je verhaal. Prachtig, onverwacht slot, ook!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Van triest: 'Die zette haar echtgenoot altijd op de top.' naar nog triester in de laatste zinnen. (Ik ben geen voorstander van medelijden met je personage - maar hier zou ik toch een uitzondering maken. Het alleen de boom optuigen is triest genoeg.) Mooi verhaal!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, je hebt een teder verhaal geschreven, ingetogen ook en ik voelde als dat Gerda om haar moverende redenen op de stoel is gaan staan. Daarnaast klinkt er Vlaamse muziek in je woorden zoals het zetten van een boom. Een mooi detail vind ik de harsgeur, zo met kerst verbonden. [Haar dochter had haar verrast met een kerstboom in haar woon kamer te dragen.] Kan je wellicht deze zin soepeler maken door te zeggen: Haar dochter had haar verrast en een kerstboom de woonkamer ingedragen? (in je voorlaatste zin staat een ze te veel. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal. Teder geschreven in een rustig ritme. :thumbsup: Bij de laatste zinnen hoopte ik dat de stoel alleen maar wankelde en niet viel. Dat gun ik Gerda niet. Grappig dat het me opviel dat je HP als laatste de lampjes erin hing terwijl ik dat altijd als laatste doe.
Het alleen de boom optuigen is triest genoeg.
Dat doe ik altijd alleen! :confused: ( Met drie luie, kijkende mannen op de bank. :\\ )

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou van verhaaltjes die je zelf mag afmaken. Viel ze? Bleef ze staan? Sleurde ze de hele boom in haar val mee? Mooi geschreven, Blavatski.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi en verdrietig verhaal. Je zin "Samen met haar herinneringen hing ze de tere glasballen tussen het groen van de dennenboom" vind ik erg goed gevonden. Op een gegeven moment wordt gezegd dat de boom mooi is. Persoonlijk vind ik dat niet nodig. Je hebt een beschrijving van de boom gegeven en je hoofdpersonage bekijkt tevreden het resultaat. Dat zegt al genoeg over de boom en heeft i.m.o. geen extra bevestiging nodig.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een verdrietig verhaal heel teder beschreven. Een kerstboom in de woonkamer te zetten, vind ik ook logischer. Zelf was ze niet van plan er een te kopen. (of zoiets) Doet ze zo haar best en dondert ze op de grond. Dat is niet eerlijk.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gevoelig en triest stukje. Mooi en zorgzaam geschreven. Het versieren van de boom deed haar bevroren hart weer opleven. 'Ze negeerde de pijn in haar hart', is het de emotionele pijn, de herinnering aan haar echtgenoot? We weten het niet. Een fysieke pijn en de stoel die wankelde doen me het ergste vrezen....

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thérèse, wat fijn dat U mijn inzending bent komen lezen en er een mooie, positieve reactie op hebt gegeven! Dank U. Ik maak van deze gelegenheid gebruik U een gelukkig Kerstfeest toe te wensen en een voorspoedig Nieuw Jaar. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, fijn dat je bent langsgekomen om mijn inzending te lezen. Dank je wel voor de positieve reactie. Het is inderdaad wel een beetje een triestig verhaal...Het zijn de donkere dagen voor Kerstmis, hè?! Die dagen maken mij wat melancholiek. Gelukkig is het donkerste punt voorbij. Vanaf nu blijft :o het licht iedere dag een beetje langer bij ons. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om je een gelukkig Kerstfeest toe te wensen en een spannend, leerzaam en voorspoedig Nieuw Jaar! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, dank je wel voor het positief commentaar. Grappig dat je Vlaamse muziek hoort in mijn woorden. Ik ben in Nederland geboren uit een Hollandse moeder en een Belgische vader. Toevallig ook meer dan dertig jaar met een Antwerpenaar getrouwd geweest en nu nog altijd in deze boeiende stad blijven hangen. Toch hebben ze mij hier in België heel lang "de Ollandse" genoemd vanwege mijn Rotterdamse tongval. P.S. Ik heb de "ze" die er te veel aan was in mijn tekst, gewist. Bedankt mij erop te wijzen. Zelf las ik er blijkbaar altijd overheen. Ik maak graag van deze gelegenheid gebruiik om je een gelukkig KLerstfeest toe te wensen en een voorspoedig, boeiend, spannend en leerzaam Nieuw Jaar! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, dank je wel voor je mooi en positief commentaar op mijn inzending. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om jou en je drie luie mannen een gelukkig Kerstfeest toe te wensen en een mooi Nieuw Jaar vol actie en plezier! :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bartsnel, dank je wel voor het positieve commentaar. Ik had er eerst nog een nogal dramatische slotzin aan toegevoegd, maar ik ben blij dat ik het n iet gedaan heb. Nu heeft het verhaal het open einde waar jij van houdt. :o Ik maak van deze gelegenheid gebruik je een gelukkig kerstfeest toe te wensen en een boeiend, succesvol Nieuw Jaar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fio, dank je wel voor het positieve commentaar. Je opmerking omtrent "de mooie boom" is terecht. Weer wat geleerd! :o Ik maak van deze gelegenheid gebruik om je een gelukkig kerstfeest toe te wensen en een boeiend, voorspoedig Nieuw Jaar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, dank je wel voor het mooie commentaar. Commentaar "op z'n Tja's!" :o Ik maak van de gelegenheid gebruik, Tja, om je een heel gelukkig kerstfeest toe te wensen en een voorspoedig, boeiend en leerzaam Nieuw Jaar.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, fijn om te lezen dat je mijn inzending van "haar laatste kerstboom" van positief commentaar voorziet. Het verhaal heeft een open slot, maar verklapt de titel al niet een beetje wat er gaat gebeuren? ;) Ik maak van deze gelegenheid gebruik je een mooi kerstfeest toe te wensen en een heel gelukkig Nieuw Jaar!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje zoals Bart ook al aangaf. Ik vind het een prettig gegeven dat ik zelf mag bepalen wat er gebeurde toen de stoel wankelde. Het is een mooi geschreven en rustig verhaal. Fijne feestdagen, Blavatski.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Een huis met een kelder. Daarmee, en met het stof op de doos met kerstversiering, zet je voor mij meteen een nostalgische sfeer neer. Mooi. Het woord welbehagen vind ik hier goed bij passen. Met plezier gelezen, en teruggedacht aan de kelder en de kerst in mijn ouderlijk huis, de boom met de gekleurde ballen. Het snoer met de lichtjes is wel modern voor deze dame ;) . Het slot vind ik heel triest. Of liep het toch nog goed af? :) Fijne kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuw jaar.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om jou en je drie luie mannen een gelukkig Kerstfeest toe te wensen en een mooi Nieuw Jaar vol actie en plezier! :o
Dank je wel, lieve, bijzondere Blavatski. :{} Ik wens je ook fijne kerstdagen toe met dierbaren om je heen en meteen voor in 2016: gezondheid, geluk en veel schrijfplezier. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, ja, een huis met een kelder, heeft inderdaad iets nostalgisch. Fijn dat je langskwam en lief commentaar achter hebt gelaten. De kelder en het binnendragen van de kerstboom zijn ware feiten; het ietwat treurige verhaal errond is uit mijn fantasie geboren. :o Op mijn beurt wens je een heel mooi, gelukkig en gezond 2016 toe en nog een fijne eerste kerstdag-avond en fijne tweede kerstdag! :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, dank je wel voor het positieve commentaar. Fijn dat je in het verhaal een zekere rust vond en dat je het kon appreciëren dat het einde zelf ingevuld kon worden. Op mijn beurt wens ik je nog een mooie eerste kerstavond toe en een eveneens fijne tweede kerstdag! En natuurlijk een grandioos mooi Nieuw Jaar! :o