Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 - Fikkie

-8 december 2015 ‘Heb je het al gehoord?’ ‘Wat?’ ‘Ze gaan er asielzoekers in stoppen. In ons dorp! Dat is toch verdomme niet normaal! Hoe moet het dan met onze eigen mensen? Onze kinderen kunnen straks niet meer veilig buiten spelen!’ ‘Nee. Dat kan niet. Waar halen ze het gore lef vandaan? Wie bedenkt dat?’ ‘De overheid natuurlijk. En dan te bedenken dat we tegenwoordig zelf naar de klote worden geholpen door dat stelletje gekken. Al ons geld wordt afgepakt. Wij maar betalen voor dat stelletje idioten. Maar ik dacht dus: Als we nu met Oud en Nieuw een paar vuurwerkjes gooien. Stel dat dat gebouw dan in de fik vliegt?’ ‘Vet, man! Heel goed plan. Gaan we regelen. Geen geouwehoer in ons dorp’. -31 december 2015 ‘Tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, vier, drie, twee, één!’ -1 januari 2016 ‘Happy New Year!’ … ‘Zie dat ding fikken dan! Problemen opgelost. Biertje erbij?’ ‘Fuck, ik hoor sirenes’. ‘Jongens, rennen snel, wegwezen hier’. -3 januari 2016 Vrijwel zeker brandstichting Noodopvang Ziekoordsdijk - De grote brand in de nieuwjaarsnacht in het voormalige gemeenschapsgebouw van Ziekoordsdijk dat in gebruik zou worden genomen als tijdelijke opvangplek voor vijftig asielzoekers is vrijwel zeker aangestoken. Omdat het onderzoek momenteel volop gaande is, wil de politie nog geen informatie vrijgeven. Wel geeft een woordvoerster van de gemeente Ziekoordsdijk aan dat er momenteel gesprekken worden gevoerd met het voor de opvang verantwoordelijke orgaan, over de spoedige bouw van een nieuwe permanente opvang die ruimte moet bieden aan minimaal zeshonderd asielzoekers. ‘Hoewel er uiteraard nog een aantal procedures voorafgaan aan de bouw van een nieuwe opvangplek, verwacht de gemeente Ziekoordsdijk dat het project nog voor het einde van 2016 te realiseren is. Ziekoordsdijk is een gastvrije gemeente waar een ieder welkom is’, aldus de zegsvrouw van de gemeente.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Mooi! Actueel en het staat m.i. "goed op de poten." De spreektaal in het begin. De krantentaal aan het eind. Ik vind het een originele invulling van de opdracht. Met de titel "Fikkie" had je me mooi op het verkeerde been gezet. Ik dacht een zielig kerstverhaaltje te gaan lezen over een hondje :) . Mijn complimenten!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat was goed mogelijk geweest. Ik heb een hondje. Alleen niet Fikkie en niet zielig. Dank voor jouw complimenteuze reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, Sterke titel. Het verhaal laat beide partijen zien en de schrijver kiest heel subtiel een fictieve plaatsnaam. :) Goed gedaan. Dingetje: 'in nieuwjaarsnacht' - in de 'spoedige nieuwbouw van een nieuwe permanente opvang' - 1x nieuw is genoeg.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jan, Dank je. Ik moet mezelf aanleren om een verhaal pas te plaatsen wanneer ik alle foutjes uit de tekst heb gefilterd. Maar ja, dat ongeduldige van mij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, de diversiteit in verteltrant is aansprekend. Ziekoordsdijk prachtig gevonden. Ik heb een idee dat je meer wilt zeggen. Van tijdelijk voor vijftig naar zeshonderd permanent?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
IJzersterke invulling van de opdracht. :thumbsup: :thumbsup:
Dat is toch verdomme niet normaal!
Wat een teken van intelligentie! :D

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zit knap in elkaar met een sterke start-dialoog :thumbsup: de 'gastvrije gemeente' kan/kon met een dikke korrel zout genomen worden

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, de diversiteit in verteltrant is aansprekend. Ziekoordsdijk prachtig gevonden. Ik heb een idee dat je meer wilt zeggen. Van tijdelijk voor vijftig naar zeshonderd permanent?
Ik erger me, af en toe, aan de manier van handelen van allerlei verschillende instanties. Ook kijk ik met verwondering naar de manier van uiten van sommige mensen die in protest komen tegen, nou ja, van alles eigenlijk

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse, Dank je voor jouw reactie. @Marietje, Dat is potverdriedubbeltjes echt zo. @Marlie, Dat is een zeer correcte vaststelling. Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door te focussen op de procedure, en zelf geen standpunt (voor-tegen) in te nemen, lukt het je om meerdere kampen tegelijk te ridiculiseren, knap!! Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door te focussen op de procedure, en zelf geen standpunt (voor-tegen) in te nemen, lukt het je om meerdere kampen tegelijk te ridiculiseren, knap!! Met veel plezier gelezen.
Dank voor jouw reactie. Je herinnerde me aan het idee achter mijn verhaal.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fikkie deed me denken aan de hond van mijn opa en oma, lang geleden. Maar ik dacht ook meteen aan een fikse brand. Goed verhaal met een ergerlijke gedachtengang op 8 december. Het bestaat echt, dat soort fascistoïde tuig.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Ja, dat klopt. Dergelijk tuig bestaat. Ze worden niet zo geboren trouwens :).
Nee, dan kraaien ze van plezier dat ze bij liefdevolle ouders asiel gevonden hebben. Of zijn die ouders misschien niet zo vol liefde geweest?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Ja, dat klopt. Dergelijk tuig bestaat. Ze worden niet zo geboren trouwens :).
Nee, dan kraaien ze van plezier dat ze bij liefdevolle ouders asiel gevonden hebben. Of zijn die ouders misschien niet zo vol liefde geweest?
Weet je, Dos. Ik ben ook maar een naïef persoon met weinig wijsheid in pacht. Maar ik denk dat een groot deel, waarschijnlijk merendeel, van de mensen probeert om kinderen met veel liefde op te voeden. Denk je niet?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling van de opdracht en het las lekker vlot door de spreektaal in het begin. Ik vraag me alleen af hoe oud de "daders" zijn? Door het gebruik van "Vet man!" dacht ik aan jongeren, maar doordat ze ook zeggen "Onze kinderen kunnen straks niet meer veilig buiten spelen" ging ik daaraan twijfelen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een perfecte invulling van de opdracht. Een verhaal wat iedereen leest, ziet of hoort. Een mens die je fijne feestdagen wenst en dag erna de boel in de hens zet. Ik vertrouw geen hond meer.