Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 traditie

Traditie Daar staat ze weer, met schort en plakkend haar. Kalkoen in de oven, check. Groenten al dente, check. Aardappelroosjes klaar op de bakplaat, check. Elk jaar dezelfde vernedering, nooit is het goed, nooit wordt ze geprezen voor haar moeite. De tafel is feestelijk gedekt, alle trends op voorhand uitgeplozen, dit jaar alles in het wit met fris groen op tafel. Sober, maar elegant, stijlvol zoals het een vrouw van de wereld betaamt maar niet te gewaagd want dat kunnen haar schoonouders niet smaken. Het feest zal al beginnen als ze de deur open doet. Haar schoonmoeder zal haar blik traag over haar lichaam laten glijden en een afkeurend knikje zal haar bevestigen dat die jurk echt te strak, te kort, te groen, te... gewoon niet is. Ze zal slikken en blijven glimlachen terwijl ze de jassen aanneemt. De tafel zal te kleurloos zijn, wist ze niet dat het kleur was dit jaar? Uiteraard is de kalkoen niet gaar genoeg, de aardappelroosjes te licht van kleur, man wat had ze er genoeg van. Voor de oven laat ze zich op het krukje zakken en ziet zichzelf weerspiegeld in het ovenvenster. Een rooie kop met plakhaar en een veeg saus op haar wang. Dit ben ik niet, ik het rebelse meisje van vroeger sta hier godverdomme een kerstdiner in elkaar te flansen en voor wie? Resoluut staat ze op, een glimlach speelt om haar lippen, haar ogen sprankelen vuurwerk als ze met een ruk het tafelkleed onder de borden vandaan trekt. Een verhelderend lawaai gaat een kalme stilte vooraf. Ze hoort nog net de deurbel als ze de achterdeur achter zich dichtrekt en de koele avond instapt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Han73, een ferm besluit :) Leuk verhaal. Ongevraagd een tip over een openingszin, probeer die te laten rollen, nu struikel je (althans ik) over drie keer haar.
Daar staat ze weer, met haar schort voor en haar dat tegen haar voorhoofd plakt.
suggestie: Daar staat ze weer, met schort en plakkend haar. - en gelijk door naar de kalkoen :) Dingetjes: 'zoals het een vrouw van de wereld beaamd'. ik denk dat je bedoelt: 'betaamt' (in de zin van: zoals het hoort) 'te.....gewoon niet is.' altijd drie puntjes en een spatie.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, als je van tevoren alle trends hebt uitgeplozen en je schoonmoeder zanikt nóg dat de kleur van pakweg honderd jaar geleden is, dan kun je maar beter de kalkoen de kalkoen laten :). Leuk verhaal

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lijkt me zo zalig om te doen he.....met een ruk alles van de tafel trekken....wie weet doe ik dat ooit nog eens ;-D janp, bedankt voor je betere openingszin, leest id veel lekkerder. en ja ik bedoel betaamt... bedankt voor het lezen ook annetteke

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel met de HP eens; laat ze de ... krijgen! :p Wel vreemd dat ze met plakkerig haar voor de oven zit te pruilen en de deurbel gaat al. Ik vul in dat de visite zich al aankondigt. Moet ze zich niet van te voren omkleden? Ik zou lekker patat gaan halen. ;) Een leuk verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vluchten voor het leven. Dat kan prettig zijn. Maar komt er nu een echtscheiding? Of moet ze even na de feestdagen alsnog verantwoording afleggen bij haar schoonouders? Dat had ik dan graag willen weten (maar daar gaat het natuurlijk niet over). Een lekker vlot en leesbaar verhaal, dat is het wel.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
laat inderdaad de boel maar liggen! ik heb niet te klagen over mijn schoonmoeder :) ' Een rooie kop met plakhaar en een veeg saus op haar wang' Ik zie haar zo zitten, de rebel! Heeft ze mss ook rood haar of heeft ze het gewoon warm? om er nog duidelijker op te wijzen dat ze eerst geduldig en lijdzaam alles zal aanhoren en ondergaan, zou je evt je vroegere ik kunnen accentueren door te zeggen:: .... dit ben ik niet meer, het rebelse meisje van vroeger dat hier verdomme een kerstdiner ... En voor wie? (als nieuwe, krachtige zin, je zou bijna met de vuist op tafel slaan... of het tafellaken wegtrekken!) Het verhelderend lawaai waardoor ze weer haar overwicht en zichzelf terugvindt, mooi! @Marietje : mss moet ze zich nog omkleden, maar je hebt ook van die mensen die altijd en overal een half uur te vroeg aankomen, en dit zie ik schoonmama hier ook nog wel doen..

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mooi rond, kloppend verhaal. Aannemelijke psychologie, een ontwikkelingsgang in een notendop. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vond het leuk nog eens te lezen :lol: Woeps, sorry voor 2 piepkleine zeurtjes ... als ze de deur zal openen... de rest is eveneens in toekomende tijd geschreven (vraag me niet welke tijd dit is, ben die benamingen al lang vergeten, heeft iemand link naar tijdsbenamingen? Dank jullie wel) Voor mij een vraag, voor jullie mss een weet : 'sober maar elegant' met of zonder komma tussen? Laatste zin, dichtTrekt

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi afgerond kerstverhaaltje, Han, goed geschreven. "... want dat kunnen haar schoonouders niet smaken." Betekent smaken hier 'waarderen'? Ik ken het niet in deze samenstelling.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig baldadig terug naar de echte IK. Met plezier gelezen. Overigens heb ik een half jaar geleden eens écht het tafellaken onder alles weg getrokken. Kristallen glazen naar hun grootje, jus in de tafel getrokken. Ik was heel boos en dan word ik altijd heel stil, geen mens merkt iets aan me. Dat was ik zat toen er bij ons een ruzie uitbrak en dacht; ik kan me ook laten horen. Ik heb er nog voldoening van. :D

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
om er nog duidelijker op te wijzen dat ze eerst geduldig en lijdzaam alles zal aanhoren en ondergaan, zou je evt je vroegere ik kunnen accentueren door te zeggen:: .... dit ben ik niet meer, het rebelse meisje van vroeger dat hier verdomme een kerstdiner ... En voor wie? (als nieuwe, krachtige zin, je zou bijna met de vuist op tafel slaan... of het tafellaken wegtrekken!) Marli ik snap het niet wat je eigenlijk bedoeld? Zoals ik het nu lees, je feedback denk ik, maar dat heb ik toch gedaan? @Marietje : mss moet ze zich nog omkleden, maar je hebt ook van die mensen die altijd en overal een half uur te vroeg aankomen, en dit zie ik schoonmama hier ook nog wel doen..[/quote] ja helemaal juist, zij is de eeuwige net niet de deadline halen en natuurlijk staat haar schoonmoeder te vroeg voor de deur ;) Marli, ik heb , ze zal de voordeur openen en de rest wat in de toekomst zou volgen als ze niet de deur uit zou stappen...in de toekomstige tijd gezet omdat ze al weet hoe het verloop van de avond zal zijn....dat laat bij haar de stoppen doorslaan en ze besluit niet meer mee te doen..... Dus het zijn haar gedachtes over wat komen zal...en ik dacht dat ik dat het duidelijkst kon maken door in de toekomstige tijd te schrijven..geen idee wat daar het juiste woord voor is ;).. Bartsnel, ja smaken betekend in deze context bekoren. bedankt allemaal voor het lezen