Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79 Vuurwerk met dynamiek

Vuurwerk met dynamiek Dit jaar zou Kees ze een poepie laten ruiken, die burgers van het aangrenzende Sandelbout. Alle kampbewoners hadden hun best gedaan om er als vanouds een opzienbarend succes van te maken. Vorig jaar was hun vuurwerk, dat altijd spectaculair hoorde te zijn en vroeger de plaatselijke pers haalde, door geldgebrek op een mislukking uitgelopen. Van de Sandelbouters kregen ze te horen dat het fantasie- en futloos was, zónder enige dynamiek; niet om aan te zien. Dat vonden ze zelf ook, maar dat mocht hun vooral niet voor de voeten geworpen worden. Kampers hebben hun trots. Dit jaar had het hele kamp goed geboerd. In de loods voor auto- en witgoedsloop, hadden Kees en consorten wiet van goede kwaliteit gekweekt. Ook had hij uit een opslagplaats met slecht sluitwerk tien verhuisdozen vol siervuurwerk weten te bemachtigen en wel vijfentwintig raketbatterijen, tezamen goed voor een uur lichtspektakel met vooral dynamiek. Op oudejaarsavond, om half twaalf, nodigde Kees per sms zoveel mogelijk Sandelbouters uit het vuurwerk van dichtbij mee te maken. Er waren gratis nonnevotten en vele soorten drank. Het schouwspel zou spectaculairder dan ooit worden, nooit eerder vertoond: vuurwerk met dynamiek, zo sms-te Kees. Even voor twaalven baanden zich vijf ME-wagens, gevolgd door drie brandweerauto's, een weg door de menigte, die op de uitnodiging van Kees was afgekomen. Het kamp werd in allerijl afgesloten en ontruimd, en alle mensen op afstand gehouden. Er was nog geen pijl de lucht ingeschoten. Overweldigd door euforie, als voorschot op zijn triomf, had domme Kees uitgenodigd voor vuurwerk met dynamíét; een typo.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Heel grappig en dat met een plot van 1 letter verschil. :) dingetje: 'had Kees en consorten' hadden (denk ik)
Janp, gelijk heb je. Vreemd: gevoelsmatig kies ik voor 'had Kees'. Waarschijnlijk omdat Kees de hoofdpersoon is in die wietkwekerij en die consorten slechts hulpkrachten zijn. Ik weet niet of 'had' taalkundig ook geoorloofd is. Wie weet daar nog meer iets zinnigs over te zeggen? Dank voor je haviksblik.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Origineel met een soepele twist (het lijkt wel de karakterisering van een goede wijn als ik het zo opschrijf). Kees en consorten hadden Kees met consorten had (hoewel je dit eigenlijk zo niet zegt: Kees met consorten)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
hadden Kees en consorten of had Kees met zijn consorten was afgekomen - waren afgekomen Eigenlijk vind ik het vreemd dat auto's daarop waren afgekomen. Misschien na de menigte. de rest van de zin weglaten? had domme Kees - had domme Kees ze (?) Vuurwerk met dynamiet moet heel spectaculair zijn. Een knallend stukje.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-Op oudejaarsavond, om half twaalf, nodige Kees per sms zoveel mogelijk Sandelbouters uit het vuurwerk van dichtbij mee te maken. -Overweldigd door euforie, als voorschot op zijn triomf, had domme Kees uitgenodigd voor vuurwerk met dynamiet.
Is het -nodigDe- kees ...? ... had domme Kees -iedereen- uitgenodigd ??? Ik moet eerlijk bekennen dat ik volledig over de clou heen las. Maar twee keer jouw verhalen lezen is nooit geen straf. :D Jouw eerdere reactie bij deze weekopdracht over auto's en kampers valt nu op zijn plaats. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik denk dat ik een fout maakte. Het is de menigte die op Kees' uitnodiging was afgekomen (en niet de auto's). :o Sandelbouters en nonnevotten, wat een heerlijke woorden breng je in. Geraffineerde clou. Ik moet je bekennen dat ik er lang over deed voordat ik hem snapte. Heerlijk kamperverhaal.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappige clou en leuk verteld, een verhaal als een mop. Naar mijn gevoel zou deze nóg beter aankomen als je meer nadruk legt op de cruciale plaatsen: de eerste drie alinea's kunnen korter, en de woorden die je overhoudt gebruiken om de scène op oudjaarsavond goed neer te zetten voordat je de clou brengt. Je kunt verbeelden hoe Kees daar verwachtingsvol en trots klaarstaat met al zijn vuurwerk, dat hij eerst overal sirenes hoort en dan pas de brandweerauto's ziet, etc. Het leest voor mij nu als de samenvatting van het 'echte' verhaal. Het wordt mij trouwens niet helemaal duidelijk of de dynamieT een typo van Kees was of dat hij dit bewust zo heeft aangekondigd. Ik zou zeggen een typo (want je zegt eerder dat hij 'dynamiek' had ge-sms't), maar dan zou er geen sprake zijn van 'voorschot op een triomf' zoals in de laatste zin staat...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vuurwerk met dynamiet, dat klonk vrij aardig. Vuurwerk met dynamiek? Ik had wel graag willen weten hoe dat ging. Hoe zat het dan met die wiet? Stomme politie. Ze hebben het hele verhaal verpest.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hadden Kees en consorten of had Kees met zijn consorten was afgekomen - waren afgekomen Eigenlijk vind ik het vreemd dat auto's daarop waren afgekomen. Misschien na de menigte. de rest van de zin weglaten? had domme Kees - had domme Kees ze (?) Vuurwerk met dynamiet moet heel spectaculair zijn. Een knallend stukje.
Tja, het is de menigte die op de uitnodiging was afgekomen, en de auto’s baanden zich er een weg door. Als ik de rest van de zin na ‘menigte’ weglaat, gaat belangrijke informatie verloren, nl. dat er veel mensen gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging van Kees en het is dié menigte waar de ME en brandweer doorheen moest, en niet bijv. een willekeurige menigte in het centrum of elders. “had domme Kees - had domme Kees ze (?)” mag van mij allebei Dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Marietje]
-Op oudejaarsavond, om half twaalf, nodige Kees per sms zoveel mogelijk Sandelbouters uit het vuurwerk van dichtbij mee te maken. -Overweldigd door euforie, als voorschot op zijn triomf, had domme Kees uitgenodigd voor vuurwerk met dynamiet.
Is het -nodigDe- kees ...? ... had domme Kees -iedereen- uitgenodigd ??? Ik moet eerlijk bekennen dat ik volledig over de clou heen las. Maar twee keer jouw verhalen lezen is nooit geen straf. :D Marietje, uiteraard moet dat ‘nodigde’ zijn. In de vorige alinea schrijf ik dat die domme Kees zoveel mogelijk Sandelbouters had uitgenodigd, dat is bij lange na niet iedereen. Eén keer over de clou heen lezen valt nog mee. Ik las tien keer over ‘nodige’ heen, dat is pas erg. nooit geen straf, is altijd straf :D Ik heb dynamíét wat meer accent gegeven. Misschien helpt dat. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik denk dat ik een fout maakte. Het is de menigte die op Kees' uitnodiging was afgekomen (en niet de auto's). :o Sandelbouters en nonnevotten, wat een heerlijke woorden breng je in. Geraffineerde clou. Ik moet je bekennen dat ik er lang over deed voordat ik hem snapte. Heerlijk kamperverhaal.
Mili, de clou zit'm in één letter verschil; daar lees je makkelijk overheen, zeker als je dat diagonaal doet. :) Dank voor het lezen en commentaar.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo! Dat is een heel verhaal in weinig woorden! Heerlijk, Dos. Al heb ik het gevoel dat de clou nóg sterker kan, door het niet in de mond van de verteller te leggen, maar bijvoorbeeld te laten uitspreken door een van de agenten. Nu leg je het uit aan de lezer, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder helemaal top!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappige clou en leuk verteld, een verhaal als een mop. Naar mijn gevoel zou deze nóg beter aankomen als je meer nadruk legt op de cruciale plaatsen: de eerste drie alinea's kunnen korter, en de woorden die je overhoudt gebruiken om de scène op oudjaarsavond goed neer te zetten voordat je de clou brengt. Je kunt verbeelden hoe Kees daar verwachtingsvol en trots klaarstaat met al zijn vuurwerk, dat hij eerst overal sirenes hoort en dan pas de brandweerauto's ziet, etc. Het leest voor mij nu als de samenvatting van het 'echte' verhaal. Het wordt mij trouwens niet helemaal duidelijk of de dynamieT een typo van Kees was of dat hij dit bewust zo heeft aangekondigd. Ik zou zeggen een typo (want je zegt eerder dat hij 'dynamiek' had ge-sms't), maar dan zou er geen sprake zijn van 'voorschot op een triomf' zoals in de laatste zin staat...
Ben, dit verhaal (zoals waarschijnlijk vele) heeft te lijden gehad aan ruimtegebrek. Al schrijvende kwam ik erachter dat het veel te lang zou worden en moest ik informatie ter verduidelijking van het een en ander, schrappen, zowel in het begin maar vooral ook aan het einde. Toen dat snel in zicht kwam, bleef er weinig ruimte over om dat kleurrijk en explosief neer te zetten. De ergernis om de 250 woorden en mijn voornemen me daar ook zoveel mogelijk aan te houden, had toen al zijn destructieve werking gedaan: ik berustte in een knallend einde, dat de lezer zich maar moest voorstellen. Zo heeft het schrijfproces zich deze week voltrokken. ‘Een samenvatting van het echte verhaal’ vind ik een terechte opmerking. Ik heb me dan ook voorgenomen het verhaal te herschrijven binnen een ruimte die het verhaal ten goede komt. ‘Dynamiet’ was een schrijffout van Kees. Een voorschot op zijn triomf gold de zekerheid dat hij dit jaar voor vuurwerk had gezorgd dat de hoogstaande kwaliteit van andere jaren (met uitzondering van het vorige jaar) verre overtrof. Het zou complimenten van de Sandelbouters regenen, zo voorzag hij. Dank voor je terechte en leerzame commentaar.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vuurwerk met dynamiet, dat klonk vrij aardig. Vuurwerk met dynamiek? Ik had wel graag willen weten hoe dat ging. Hoe zat het dan met die wiet? Stomme politie. Ze hebben het hele verhaal verpest.
Johannemiek, mijn verhaal begon met de ingeving dynamiek/dynamiet; meer niet. Waar die vandaan kwam weet ik niet. Dynamiet en oudejaarsvuurwerk, daar zat wel een aardig verhaal in. Maar hoe zou ik dat kunnen combineren met dynamiek, zonder dat het gekunsteld zou zijn. Dat is me in deze korte versie van het verhaal niet goed gelukt, vind jij en dat vind ik ook. Dat heeft meer aandacht nodig. Een eerdere opmerking die ik maakte bij #79 Brulé van Angus bracht mij in de sfeer van een woonwagenkamp. Toen was het verhaal al voor de helft rond. Die wietplantage had achterwege gekund. Het is een overblijfsel van schrapwerk. Eraan vooraf ging een beschrijving van de vuurwerkramp van het vorige jaar, toen een vuurpijl in een clandestiene benzineopslagplaats terecht kwam en er vijf woonwagens afbrandden. Door een wietplantage te beginnen, waren de kampbewoners er financieel weer goed bovenop gekomen en reden ze allemaal weer in een Mercedes rond. Vandaar ook dat de politie en brandweer op scherp stond. De politie had ik broodnodig om dit verhaal te vertellen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo! Dat is een heel verhaal in weinig woorden! Heerlijk, Dos. Al heb ik het gevoel dat de clou nóg sterker kan, door het niet in de mond van de verteller te leggen, maar bijvoorbeeld te laten uitspreken door een van de agenten. Nu leg je het uit aan de lezer, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder helemaal top!
Bart, ook jouw commentaar snijdt hout. De laatste zin, de clou, dooft uit als een kaars. Niet sterk. Voor de herschrijf neem ik jouw suggestie mee. Dank voor je kanttekening.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nonnevotten, sommige woorden kleuren een verhaal. Prachtig woord. Over de clou valt na te denken maar origineel is het zeker!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nonnevotten, sommige woorden kleuren een verhaal. Prachtig woord. Over de clou valt na te denken maar origineel is het zeker!
Nonnevotten, inderdaad een mooi woord, maar -mits goed bereid en gebakken- ook nog eens drie tot vier maal lekkerder (vooral luchtiger) dan oliebollen. Maddy, dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik pleit al jaren, tevergeefs, voor beter taalonderwijs voor achterstandsgroepen. Dit ludieke - uiteraard waargebeurde - verhaal onderstreept treffend de noodzaak. Waarvoor dank :nod:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik pleit al jaren, tevergeefs, voor beter taalonderwijs voor achterstandsgroepen. Dit ludieke - uiteraard waargebeurde - verhaal onderstreept treffend de noodzaak. Waarvoor dank :nod:
Angus, Kees houdt zich ook bezig met het slopen van betonnen fabriekscomplexen. Daarvoor gebruikt hij met veel plezier wel eens dynamiet. Niet vreemd dat hij zich, in de drukte van het organiseren van spectaculair vuurwerk op oudejaarsavond, verschrijft. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leer mij Kees en zijn renovatiebedrijf kennen! De Belastingdienst vroeg hem laatst of ze hem de aanpak van de oude voorgevel van het hoofdkantoor konden laten exploreren. Dat hebben ze daar geweten!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leer mij Kees en zijn renovatiebedrijf kennen! De Belastingdienst vroeg hem laatst of ze hem de aanpak van de oude voorgevel van het hoofdkantoor konden laten exploreren. Dat hebben ze daar geweten!
:nod: :nod:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zei het, Dos: je blijft groeien. Met genoegen gelezen.
Het twee-millimeterprofiel wordt vannacht nog gerealiseerd als ik mijn pelgrimstocht naar Bethlehem beëindig.