Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #78 Een epileptische aanval

Geen glas, geen spijker, geen rare dingen Het halve staartje gaat ritmisch als een metronoom heen en weer. Johan, een slungelige puber van veertien, schatert en klapt in zijn handen. Hij geeft de bal nog een lel. ‘Kom op, Doro, pak ‘m.’ Johan en Doro, veertien jaar al een team. De kleine viervoeter stuift weg, dansend, grommend om de gladde bal te temmen. . Dan klinkt er een ijselijk gegil. De jongen verstijft en rent naar de hond. Snel kijkt hij naar de poten, woelt met zijn handen door de vacht. Het gejank gaat door merg en been. Geen glas, geen spijker, geen rare dingen. Het hondje blijft gillen. Zijn ogen zijn twee smeekbedes om hulp. Aan de overkant van de tuin gaat op een bovenverdieping een gordijntje opzij. Johan ziet het niet, buigt zich over zijn hond. Het beestje blijft janken en trillen. Johan kan niks vinden. Even plotseling als het gekerm begonnen is, houdt het op. Hij vertelt het zijn ouders. ‘Ach, zal wel kramp geweest zijn of zo, stelt zijn vader hem gerust. ‘Of een kleine splinter, die je niet kunt zien,’ voegt zijn moeder er aan toe. Maar Johan gelooft er niks van. Hij kent zijn hond al veertien jaar. Twee dagen later is het weer raak. Zomaar, uit het niets, begint Doro te gillen. Hij rent rondjes door de kamer, loopt een vaas omver, slingert zich onder het bankstel, piept, jankt, blaft, gilt, kermt – en ligt dan roerloos. Ze maken een afspraak met de dierenarts. Doro kan over een uurtje komen. De deurbel klinkt. Johan doet open. Een politieagent vraagt of zijn moeder thuis is. Helemaal verontwaardigd komen ze even later de kamer in. ‘Er was notabene een melding van dierenmishandeling gedaan.’ Ze zijn beiden kwaad. De vader springt op: ‘Door wie?’ ‘Zeggen ze niet.’ ’s Middags gaan ze met Doro naar de dierendokter. ‘Epilepsie.’ zegt hij. Ze zijn allemaal even stil.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen gedacht hoe het er bij een hond aan toe gaat. Epilepsie die samengaat met de reactie van de buren die aan dierenmishandeling denken... mooi geschreven stukje! Wat moet ik me inbeelden bij een half staartje? een kort misschien? Wel leuk! Ik denk ook niet dat een slungelige puber van 14 nog schatert. (kan zelfs al de baard in de keel hebben) 'Helemaal verontwaardigd komen ze even later de kamer in.' Verontwaardigd over het politiebezoek of over de beschuldiging? Dat Johan verontwaardigd is over de twee zaken begrijp ik, maar de agent is het dus ook? ondanks zijn onwetendheid van de echte feiten? En 'ze zijn beiden kwaad' gaat dit nog om Johan en de agent, of over vader en moeder? kwaad waarvoor? op wie? dit vind ik verwarrend. Notabene moet er m.i. niet bij. De dierendokter was heel snel met zijn constatatie. De laatste zin heeft geen verdere uitleg nodig.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Loulou11, dank je wel voor dit verhaal waaruit zoveel liefde spreekt. :o Hier op SOL krijg je aanwijzingen om je verhalen bij te schaven. Daar leren we veel uit. Dus schrijf lekker verder, hè?!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met Marlie eens dat je nota bene beter weg kunt laten,' zegt Johan. (zou ik erbij zetten. Nu is het net of de agent het zegt. Ze zijn nu met vier personen in de kamer. Welke twee zijn kwaad? Soepel geschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi origineel verhaal met een opmerkelijk ritme. Het is aan jou de keuze of je nota bene laat staan of niet en of je het eens bent met het commentaar. Vaak komt het neer op een kwestie van smaak.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor jullie feedback. @marlie Ik vind een half staartje gewoon grappig klinken, het refereert aan een gecoupeerd staartje, maar niet kort gecoupeerd. Jack Russells hadden tot voor kort precies een half staartje, in verband met het terugtrekken uit een konijnenhol. Maar dat ga ik niet allemaal uitleggen in zo' n verhaal, ook niet dat het een Jack Russell is. Bezitters van een J.Russell weten dat van het halve staartje en andere lezers moeten het er gewoon mee doen. Slungelige pubers schateren zeker! Iedereen kan schateren, is niet aan leeftijd gebonden, zelfs een 90 jarige heb ik wel eens horen schateren. @blavatski (interessante Russische vrouw was dat! ) dank voor de bemoediging! @schrijfcoach Od...Dank je wel voor het compliment. Verander ook niet veel alleen maak ik er van dat zoon en moeder terugkomen. De agent niet en lezer mag zelf invullen waarom niet. @Tja De agent gaat onverrichte zake weer weg ( hoe en waarom mag lezer invullen) en het zijn moeder en zoon die terug komen uit de hal. Dat ga ik veranderen aangezien dat niet duidelijk is voor de lezers. Nb laat ik staan, kwestie van smaak.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor jullie feedback. @marlie Ik vind een half staartje gewoon grappig klinken, het refereert aan een gecoupeerd staartje, maar niet kort gecoupeerd. Jack Russells hadden tot voor kort precies een half staartje, in verband met het terugtrekken uit een konijnenhol. Maar dat ga ik niet allemaal uitleggen in zo' n verhaal, ook niet dat het een Jack Russell is. Bezitters van een J.Russell weten dat van het halve staartje en andere lezers moeten het er gewoon mee doen. Slungelige pubers schateren zeker! Iedereen kan schateren, is niet aan leeftijd gebonden, zelfs een 90 jarige heb ik wel eens horen schateren. @blavatski (interessante Russische vrouw was dat! ) dank voor de bemoediging! @schrijfcoach Od...Dank je wel voor het compliment. Verander ook niet veel alleen maak ik er van dat zoon en moeder terugkomen. De agent niet en lezer mag zelf invullen waarom niet. @Tja De agent gaat onverrichte zake weer weg ( hoe en waarom mag lezer invullen) en het zijn moeder en zoon die terug komen uit de hal. Dat ga ik veranderen aangezien dat niet duidelijk is voor de lezers. Nb laat ik staan, kwestie van smaak.