Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#78 Petit mal

Het is jaren geleden, destijds was hij was pas vier. Een druk jongetje, altijd rennend, vallend of struikelend. Het liefst droeg hij zijn groene kaplaarzen naar school. Het gebeurde zomaar. Op de grond van het lokaal lag hij. Opeens. 'Raymond doet raar,' roept Martijn hard. Raymond ligt schokkend op de grond. Ik schrik. Zachtjes leg ik mijn hand op zijn lijfje, probeer zijn hoofdje opzij te leggen. Zevenendertig kleuters in een klas, eentje ligt op de grond. Petit mal, grand mal, absence., kaaklem, alles schiet door mijn hoofd. Hulp zoeken. Een epileptische aanval. De kleuters staan om hem heen, Anne pakte Raymond 's hand. 'Hij doet gek,' zei Monique terwijl een ander kind juf Marianne waarschuwt. Ze zit in het lokaal vlakbij. Ik maak zijn knellende kleding los, doe zijn schoenen uit. 'Zijn tong,' flitst er door mij heen, 'ze bijten alles stuk.' De kaak zit stijf geklemd. Zijn lijfje blijft vreemd schokken. Jan brengt het rode bekertje vol water. 'Hier Raymond,' zegt hij maar Raymond ligt lijkbleek op de grond. Anne legt een dekentje van het poppenwiegje over hem heen. Willemien aait zijn voetjes. Seher huilt van de schrik. Het druktste jongetje van de klas dringt zich naar voren. 'Wat doet ie nou?' schreeuwt hij.In Raymond's oor roept hij hard 'je moet niet dood gaan hoor!' We horen de sirene en net als de mannen van de ambulance binnen komen komt Raymond bij. Verward kijkt hij om zich heen. 'Wat is er nou' vraagt hij en alle kinderen klappen.' Hij leeft weer' gilt Clint. Juf Marianne belt Raymond's moeder. En dan, jaren later, zie ik Raymond terug. Op een muziekfestival. Als rapper. Met een schokkende beweging rent hij over het podium. Hij zwaait naar mij en even hangt hij zijn tong schuin uit zijn mond en lacht. Ik zwaai op het ritme van de muziek terug.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Mooi bedacht met al die kleutertjes! Ik zou het begin veranderen in: Hij was vier. (omdat in het tweede deel al staat: jaren later) De tijden lopen ook een beetje door elkaar heen. Na "gebeurde" en "lag" schrijf je bijvoorbeeld "roept". Leuke afsluiter met Raymond als rapper.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nu weet ik toevallig dat je ook kleuterjuf was ... ik geloof direct dat de scene in de klas op waarheid gebaseerd is; het komt zondermeer realistisch over. En het heeft een goeie vaart. Idd lopen ook binnen de terugblik de tijden een beetje door elkaar, als je nog eens rustig kijkt, vis je dat er wel uit.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De paniek en de reacties van de kleuters; het huilen van de ene, het bezorgd zijn van de andere...mooi en pakkend stukje schrijven!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eentje uit eigen ervaring? :) Mooi geschreven, ik voel de chaos die ieder kind op zijn/ haar manier uit. Ik zou ook de eerste regel beginnen met - Hij was pas vier...- en de laatste met - Nu jaren later...- : dat maakt de herinnering/ flashback duidelijker. Ook voor de rest van de klas moet deze ervaring onwisbaar zijn geweest. Het bewijs dat men op school niet alleen leert uit de boeken. ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Dana! Annemieke, het is inderdaad goed gekomen met hem. Dank je! (mooie foto!) Han, dat is mooi, dat ik je heb laten glimlachen. Willemina, ik ga de tijden eens bekijken, het eerste gedeelte wilde ik een terugblik neerzetten. Annetteke, ik ga de tijden nader beschouwen. Tja, het is ook jaren geleden zo echt gegaan. Dank je! Schrijven maar, het klopt, het is een ervaring van vroeger toen ik nog les gaf aan kleuters. De tijden ga ik herzien. Marlie, het was destijds ook een aangrijpende gebeurtenis, voor de kinderen en mijzelf! Marietje, uit eigen ervaring, ja, jaren geleden. Vond het vreselijk, een jong kind zo te zien schokken, weet ik nog. Goede tip hoe ik de tijden kan veranderen, dank je wel! Allen, excuses voor de late reactie, het dagelijks leven liet weinig ruimte voor een rustig moment om te reageren over!