Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#78 epilepsie

wekelijkse schrijfopdracht #78: epilepsie Mijn vriend wekt me als de trein het station binnenrijdt. Is het de wijn of de slaap die ik in mijn benen voel? Ik giechel de trap af. Daar ligt iemand. Onderaan de trap. Plat voorover. Wat een gek gezicht. Shit, daar ligt iemand plat voorover onderaan de trap! En ik heb nog een EHBO-diploma ook. Voor ik er erg in heb, zit ik er op mijn knieën naast. “Hallo?” Zou ze dronken van de trap gevallen zijn? Voorzichtig raak ik haar schouder aan. “Halloho?” Geen zichtbare wonden. Maar ook geen contact. Wat nu? “Is ze gevallen?” Waar komt die man ineens vandaan? “Weet niet. Ze lag hier toen wij de trap afkwamen.” Hij buigt zich over ons heen. “Dat is epilepsie. Dat herken ik.” “Oh ja.” Had ik ook kunnen herkennen. Natuurlijk. “Wat doe je daaraan?” Mijn vriend kijkt mij aan. Hij vertrouwt kennelijk nog op mijn oordeel. “Niets,” zeg ik. Wijs en alwetend. “Voorkomen dat ze zichzelf bezeert.” “Ze moet misschien medicatie om de aanval te stoppen. En even gecontroleerd.” Die man weet echt waar hij het over heeft. Ik kijk naar hem op. Een klein tiental benen blijkt zich inmiddels om ons heen verzameld te hebben. “Gevallen” “Onwel geworden” “Epilepsie” “Het ziekenhuis is hiernaast-” “Moeten we-” “Wat is hier aan de hand?” Een stem met enig overwicht tussen het gekrakeel. Een agent. Er zijn er twee. Waar komen die nu weer vandaan? Met fietsen. Zijn dat mountainbikes? In het station? “Epilepsie? Okee. Dat regelen wij.” Mooi. Ik sta op. “Kom,” zeg ik. “Moeten wij niet-” “Nee, hier hebben wij niets aan toe te voegen.” Steeds meer mensen blijven staan waar wij weglopen. Ik wil naar bed. En nooit plat voorover in de stationhal liggen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben sowieso geen fan van plat voorover liggen, waar dan ook. Ja, wat kan je daar nog aan toevoegen, ze heeft er niets aan dat er meer mensen zich mee gaan bemoeien.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Halloho, Dronken EHBO verlenen maakt zaken doorgaans niet beter. Voor iemand die niet (of weinig) drinkt weet je aardig goed hoe dat dan gaat. Heel verdacht. Ik moest lachen om dit verhaal. Ik giechel de trap af, vond ik erg leuk bedacht trouwens.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las dat dit gehele voorval zich nog in de trein ( een dubbeldekker) afspeelt maar het zal zich op het station afspelen, vermoed ik? De trap afgiechelen is een mooi beeld in combinatie met de wetenschap van de zin ervoor. :D Je hebt een realistische scene neergepend. Ik voel de opluchting van de HP dat ze het aan een ander kan overlaten.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik giechel de trap af....zoooooo herkenbaar na een glaasje of twee.....drie?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
o Schrijvenmaar, wat weer een juweeltje :) . Ik heb ook niks toe te voegen maar weet zeker dat ik dit nog een paar keer ga lezen. Ik wil nog niet naar bed ;) .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana: ik zal je niet dwingen @Annemieke: ik drink geen bier ... Fijn dat je moest lachen, ik vreesde reeds dat tussen de hilarische invullingen van anderen mijn humor wellicht te subtiel was (gesneuveld onder mijn wens het verhaal toch ook realistisch en herkenbaar te maken). @Marietje en Dos: Ik dacht aan de trap van het perron naar de hal - zo'n trapje in de trein telt toch niet @Han73: of 4. of 5 ... kwestie van oefening schijnt @Richard: het viel me juist op hoe de kots deze week in jouw verhaal ontbrak. @Willemi a: een paar wijntjes later denk je er weer anders over @Annemieke: Ha, was je daar weer? Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk. Ik voel me weer buitengewoon begrepen. Fijn dat jij er bent. @Annetteke: ook daar hoopte ik stiekem een beetje op allen bedankt voor jullie reactie.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was even terug omdat het mij duidelijk was. Ik vraag me af of het nodig is om alles letterlijk te beschrijven. Je moet uit een verhaal/gedicht/songtekst/enz. toch iets kunnen lezen zonder dat het volledig is uitgeschreven? Die grens vind ik interessant.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was even terug omdat het mij duidelijk was. Ik vraag me af of het nodig is om alles letterlijk te beschrijven. Je moet uit een verhaal/gedicht/songtekst/enz. toch iets kunnen lezen zonder dat het volledig is uitgeschreven? Die grens vind ik interessant.
Letterlijk beschrijven is niet nodig maar het moet wel duidelijk voor de lezer zijn. Volgens mij zou hier een spatie al voldoende zijn geweest om mij als lezer aan te geven dat het buiten de trein gebeurt: Mijn vriend wekt me als de trein het station binnenrijdt. Is het de wijn of de slaap die ik in mijn benen voel? Ik giechel de trap af. Daar ligt iemand. Onderaan de trap. Plat voorover. Wat een gek gezicht. Shit, daar ligt iemand plat voorover onderaan de trap! En ik heb nog een EHBO-diploma ook. Voor ik er erg in heb, zit ik er op mijn knieën naast. Nu begrijp ik als lezer dat er een kleine tijdsprong zit tussen het moment dat de trein het station in rijdt ( want ik begrijp hoewel het er niet staat, dat de HP in die trein zit ) en de HP de trap af giechelt. Maar dit is slechts mijn interpretatie. :?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje en Annemieke: Uiteraard eens met jullie beiden, de grens is interessant. Daarom hoor ik het ook altijd graag als iets niet duidelijk is. Ik was dan ook (best wel) serieus toen ik schreef dat dat trapje in de trein toch niet telt. Volgens mij spreekt vanzelf dat ze gewekt wordt om uit te stappen; het lijkt overbodig erbij te vermelden dat ze dat ook doen. Dat ze wijn of slaap in de benen voelt geeft aan dat ze in beweging is en daarna komt de trap. Zelf vind ik die in de trein echt niet noemenswaardig, maar bovendien vooral veel te klein voor de hele gedachtengang die ze er heeft. Als ze binnen de trein zo stond te tutten, was 'ie bovendien a llang weer verder gereden, dat had de vriend vast niet laten gebeuren. Daarom leek het mij duidelijk. Maar misschien kwam dat ook wel doordat ik de scene in mijn hoofd had; dus ik hoor het graag als meer mensen in verwarring gebracht waren.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerste instantie dacht ik ook dat ze op het perron bij de trein lag. Voor mij is het niet zo belangrijk waar ze lag. Ik zat helemaal in de gedachtegang van HP. Die heb je heel mooi beschreven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had geen twijfel over de plaats waarde scene zich afspeelt. Buiten de trein. Voor mij onderaan de trap die van het perron naar een tunnel leidt. In de trein zou het 'het trapje' zijn. Het is al gezegd, maar kan niet genoeg gezegd worden: 'Ik giechel de trap af', is heel mooi. In vijf woorden wordt een compleet beeld neergezet. Functionele SDT.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste indruk is ook beneden aan de grote trap. Ze rolt van haar giechel-trap :) naar een schrijnende realiteit.... en dan volgt haar verbluffende opmerkzaamheid wanneer ze de agenten op mountain bikes ziet. Grappig, zo heb ik ze bij ons nog nooit gezien !

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. (enne Marlie, het zijn waarschijnlijk hippe citybikes, maar zo scherp is ze nog net niet ;) )

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van die rare fietsen waar mannen met baarden op fietsen als ze geen bakfiets vol kinderen bij zich hebben? Rare fietsen zijn dat.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lederhosen zijn een wonderlijke smaakmanifestatie van een kledingontwerper die ooit eens bestond. Er zijn nog steeds mensen die ze dragen. Dus schijnbaar zijn ze erg oké. Ik dacht aan iets anders bij het woord citybike. Aangezien ik met mijn telefoon loop te klooien, ga ik geen link zoeken. Google de woorden 'hipster en fiets' dan kom je ver. Het ligt allemaal dicht bij elkaar, zo blijkt. Ps. Waar ik vandaan kom, zijn we ook niet hip. Veel baarden. Dat wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht trouwens aan zoiets maar dat dan weer terzijde
Dit beeld had ik ook tijdens het lezen van jouw invulling. :nod:
ha, kwam dat in elk geval wel over!