Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#77 Het boodschappenmeisje

's Middags rond een uur of drie bracht Lotte, zoals elke werkdag, de post rond bij de kantoormedewerkers van naaiatelier KMA. Ze doet dat altijd zo onopvallend mogelijk. "Ik wil geen aandacht. Aandacht schept alleen maar verplichtingen. Laat mij maar lekker onzichtbaar blijven," had ze Fenna eens toevertrouwd. Vandaag lukte dat niet, werd ze opnieuw het mikpunt van spot van de naaisters toen de fabrieksdeur open stond en zij er op haar loafertjes langsliep. "Kijk, daar hebben we het boodschappenmeisje van de baas," riep Ingrid, de aanvoerster van het stel. Alle naaisters stopten ademloos met werken. Hoe het precies gegaan was, weet Fenna niet. Ze keek door een kier van de deur van haar kantoortje en zag hoe Lotte gejonast werd door drie potige meiden. Vervolgens hoorde ze water lopen in de spoelbak en zag ze Lotte als een tegenspartelende vis in de bak terechtkomen. Toen Lotte tegen vijven de laatste postronde liep, bleek dat haar natte bips een afdruk op haar bureaustoel had achtergelaten. Lotte was zichtbaar aangedaan geweest. Terwijl Fenna naar huis rijdt vraagt ze zich af waarom ze niet heeft ingegrepen. Ze besluit om na het eten Lotte te bellen om te vragen hoe het gaat. Kan ze alsnog sorry zeggen. Ze krijgt echter de hele avond diens voicemail ervoor, kijkt tussen de pogingen door nog even op Twitter en leest op Nu.nl dat de trein van Utrecht naar Zwolle fors vertraging heeft. Alweer een incident op de rails. De volgende ochtend wordt Fenna op kantoor begroet met opgewonden woorden van een collega: "Heb je het al gehoord?" "Wat had ik moeten horen?" vraagt ze. "Ingrid is gisteravond geschept door een trein, bij Hattemerbroek." "Hattemerbroek? Is dat niet de plaats waar Lotte woont?" Fenna en haar collega draaien zich tegelijk om naar de postafdeling en zien dat Lotte beheerst enveloppen sorteert. Haar mondhoeken zijn iets omhoog gekruld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grr, een verhaal dat me boos maakt. :angry: Daarom dus goed geschreven. Ik krijg het beeld voor me van de Verkade- meisjes reclame. ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pesten gaat gewoon door van school naar de werkvloer. Een probleem waar te weinig aandacht voor is. Mooi geschreven. Alleen het slachtoffer weet hoe het echt voelt.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me verschrikkelijk om gepest te worden. Gelukkig weet ik daar niet veel van. Vaak doen we iets wanneer het te laat is. Schrijnend verhaal.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De pestkoppen snappen niet wat het gevolg kan zijn van treiteren. Mooie invulling van de opdracht. (open stond = openstond) (terecht komen = terechtkomen)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, wellicht vind je het raar wat ik zeg maar naar mijn idee weet jij dit stuk krachtiger neer te zetten. Ik was een tikje teleurgesteld, ook omdat het treineinde voorspelbaar is. Een tegenspartelende vis vind ik te jolig klinken in de context. En een baas die een natte stoel rondrijdt? Is dit niet een beetje doorgeslagen? Is Lola een Twittermeisje? Zoals je haar neerzet, lijkt het mij niet. Of kijkt hp op haar eigen Twitter; wat is de relevantie dan? [langsliep]

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grr, een verhaal dat me boos maakt. :angry: Daarom dus goed geschreven. Ik krijg het beeld voor me van de Verkade- meisjes reclame. ;)
Dankjewel Marietje, De meisjes van Verkade nog wel :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pesten gaat gewoon door van school naar de werkvloer. Een probleem waar te weinig aandacht voor is. Mooi geschreven. Alleen het slachtoffer weet hoe het echt voelt.
Dankjewel voor je mooie reactie Nyceway.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De pestkoppen snappen niet wat het gevolg kan zijn van treiteren. Mooie invulling van de opdracht. (open stond = openstond) (terecht komen = terechtkomen)
Dank voor je reactie Tja, en voor je (subtiele) verwijzing naar mijn schrijffouten ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, wellicht vind je het raar wat ik zeg maar naar mijn idee weet jij dit stuk krachtiger neer te zetten. Ik was een tikje teleurgesteld, ook omdat het treineinde voorspelbaar is. Een tegenspartelende vis vind ik te jolig klinken in de context. En een baas die een natte stoel rondrijdt? Is dit niet een beetje doorgeslagen? Is Lola een Twittermeisje? Zoals je haar neerzet, lijkt het mij niet. Of kijkt hp op haar eigen Twitter; wat is de relevantie dan? [langsliep]
Mili, Ik vind je te gek dus ik vind het niet raar wat je zegt. Sterker nog. Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn hart ligt er niet in. Het verhaaltje is een samenraapsel van een aantal gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden en zijn het resultaat van een gebrek aan energie (snipverkouden). Dat heb je goed aangevoeld. De natte stoel ben ik met je eens, die haal ik er meteen uit. De spartelende vis blijft - voorlopig tenminste. Ik ga het nog eens herschrijven wanneer mijn verkoudheid over is ;) Bedankt voor je kritische blik en commentaar. Lolita heeft op haar vaste telefoon voicemail ingeschakeld. Fenna kijkt de hele dag door op haar mobiel om te zien of ze niet iets mist, dus ja, ook tussen het bellen door. Zij vindt dat relevant, echt waar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili vervolg) En nou ja, ik was heimelijk verliefd op mijn eigen zin: "Ik heb nog nooit een dier gezien dat naar de pijpen van zijn soortgenoot danst," En die moest en zou er in, en eigenlijk passen hierdoor alle stukjes niet bij elkaar en ontstaat het beeld van een stuk of vier puzzels die door elkaar op de grond liggen. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lotte, @Willemina, lol, word eerst beter en knal er dan weer vol in. Ik weet dat je het kan. :nod: PS: Klopt, je zin klopte niet in het geheel.

Rol

  • Anoniem
Hallo Willemina, Van boodschappenbriefje naar boodschappenmeisje. Leuk om te merken hoe iedereen zich op zijn/haar eigen manier door de opdracht heeft laten inspireren. Pesten is niet oké, dat laat jij met je tekst goed voelen. Ook de twijfel bij de toeschouwer: had ik niet in moeten grijpen? Voor zo'n korte tekst is het raadzaam niet al te veel personen op te voeren. In dit geval Lotte, Fenna, Sofie en ook nog eens drie potige naaisters. In dit geval zou ik Sofie achterwege laten, die voegt eigenlijk niets toe aan het verhaal. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oude versie: #77 Het boodschappenmeisje 's Middags rond een uur of drie bracht Lotte, zoals elke werkdag, de post rond bij de kantoormedewerkers van naaiatelier KMA. Ze doet dat altijd zo onopvallend mogelijk. "Ik wil geen aandacht. Aandacht schept alleen maar verplichtingen. Laat mij maar lekker onzichtbaar blijven," had ze Fenna eens toevertrouwd. Vandaag lukte dat niet, werd ze opnieuw het mikpunt van spot van de naaisters toen de fabrieksdeur openstond en zij er op haar loafertjes langsliep. "Kijk eens, daar hebben we het boodschappenmeisje van de baas." Het sein ging op groen. Alle naaisters stopten ademloos met werken. Hoe het precies gegaan was, weet Fenna niet. Ze keek door een kier van de deur van haar kantoortje en zag hoe Lotte gejonast werd door drie potige meiden. Vervolgens hoorde ze water lopen in de spoelbak en zag ze Lotte als een tegenspartelende vis in de bak terechtkomen. Toen Lotte tegen vijven de laatste postronde liep, bleek dat haar natte bips een afdruk op haar bureaustoel had achtergelaten. Ze was zichtbaar aangedaan geweest. "Ik heb nog nooit een dier gezien dat naar de pijpen van zijn soortgenoot danst," denkt Fenna, terwijl ze na haar werk naar huis rijdt. Ze vraagt zich af waarom ze niet heeft ingegrepen. Thuis vertelt ze het verhaal aan Sofie en die stelt voor om Lotte te bellen. Kan ze vragen hoe het met haar gaat en alsnog sorry zeggen. Ze krijgt de voicemail als ze Lotte belt, kijkt nog even op Twitter en leest op Nu.nl dat de trein van Utrecht naar Zwolle fors vertraging heeft. Alweer een incident op de rails.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik heb nog nooit een dier gezien dat naar de pijpen van zijn soortgenoot danst," denkt Fenna, terwijl ze na haar werk naar huis rijdt.
Als ze het denkt, denk ik dat " - " niet nodig zijn. Dat ze het denkt is nog vreemder. Al hebben weinig dieren pijpen om naar te dansen - hier is de wet van de sterkste van toepassing. Juist onze soortgenoten - de apen - zijn pestkoppen van het ergste soort en verrassend genoeg zijn het vaak de zwaksten die het hardst pesten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de zin 'ik heb nog nooit een dier gezien dat naar de pijpen van zijn soorgenoot danst' vervreemdend. Het haalt me een beetje uit het verhaal. Verder prima onderwerp, functionele taal en evenwichtig chronologisch opgebouwd. De spanning is goed voelbaar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrette en Odile, Misschien tegen de regels in, maar de herschreven versie staat bovenaan. Ik heb de indruk dat jullie nu reageren op de oude versie waarin de gewraakte zin nog staat. (De oude versie staat net boven de reactie van Yrette.) Dank voor jullie reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel mensen zetten de herschreven versie inderdaad onderaan. Er is geen regel, hoor. Ik vind je herschreven versie een prima verhaal. Je had hem kunnen insturen naar een wedstrijd met als thema pesten, ware het niet dat hij iets neigt naar horror.